dijous, 11 de maig del 2017

LECTURA 8: El desenvolupament de l’autonomia i montessori. Laura Pérez

LECTURA 8: El desenvolupament de l’autonomia i montessori.

RESUM:
El text comença amb la història de Maria Montessori. Ella va poder conèixer i observar com aprenien les criatures, observant com l’educació constituïa una ajuda activa per al perfecte desenvolupament de l’ésser humà que es trobava en procés de creixement. Gràcies a la seva recerca, va descobrir que l’infant necessita la independència de l’adult. A partir d’aquí, va dissenyar un currículum des dels 2 anys i mig fins als 12. Actualment, ha aconseguit reunir 130.000 escoles d’arreu del món que el segueixen.  Un exemple n’és el complex cultural i esportiu Montessori-Palau, de Girona, es va començar a aplicar la pedagogia Montessori a l’educació infantil l’any 1998. El grup de mestres d’educació infantil van formar-se com a guies Montessori per l’Association Montessori Internationale (AMI) a la Universitat de VIC. Aquesta formació els permet garantir un enfocament científic posat al dia a les aules i contrastat amb les línies de recerca més actuals.
El que es permet potenciar a les aules és que l’infant desenvolupi la seva autonomia personal, quan li proporcionen la llibertat dins d’uns límits marcats per un ambient preparat i amb el suport de l’educadora o guia. Així doncs, els infants podran d’exercitar la presa de decisions sobre l’activitat i el seu procés d’aprenentatge en un entorn conegut i familiar (augment d’autoestima. L’ambient està preparat i el funcionament de l’aula també de tal manera que serà adequat a l’etapa de creixement dels infants: necessitats cognitives, afectives i motrius, tenint en compte el període sensitiu en què es troba i les tendències humanes.  Al igual que el material està dissenyats per perfeccionar les pròpies habilitats de l’infant (són un enllaç entre la realitat concreta i l’abstracció). El respecte cap al treball que es realitza en llibertat, és protagonista en aquest ambient.  Un element que també te molt en compte és l’edat dels infants, que s’agrupen amb un interval de 3 anys, per no fomentar un ambient competitiu.  I la mestra o guia, seran fonamentals a l’aula perquè acompanyar a l’infant en els seus propis aprenentatges.  Dins d’aquest entorn l’observació és la base per conèixer profundament a la nena o nen (allò que fa, del que supera, el que el o la preocupa, o d’allò que li interessa). A partir de l’observació podrem donar-li el que realment necessita i en el moment en què ho necessita. Compten amb tallers per fomentar el suport i comunicació amb les mares i els pares, que vulguin incorporaran a la seva vida diària, les metodologies instruïdes a l’escola.

IDEES CLAUS:
·         L’autonomia, i els aspectes que ajuden a aconseguir-la, basats en la teoria de Montessori
·         El rol i preparació de l’ensenyant, el tipus de materials, i l’ambient de l’aula

PREGUNTES A L’AUTOR/A:
·         L’ambient ha d’estar en constant canvi per garantir les necessitats i interessos dels infants?
·         Com es té en compte els infants amb necessitats educatives especials?
·         On trobaries l’equilibri entre la llibertat i els límits dins de l’aula?

REFLEXIÓ:
Maria Montessori em sembla una activista dins del món de l’educació; fou, i és capaç de transformar pedagogies escolars d’arreu del món de forma fonamentada, basant-se en allò que ella mateixa va observar que necessitaven els nens i nenes. Moltes de les idees i pedagogies que intentem implementar ara o que estan en procés es basen  i es fonamenten en idees que ella ja va aportar en el seu moment. Ella ens va aportar una base sobre el que hauríem d’entendre com a una educació basada en el creixement dels infants, de forma lliure i autònoma i significativa per ells.
Si totes les escoles d’arreu del món integressin una petita part de la proposta de maria Montessori el sistema educatiu a arreu seria molt millor, ja que partiria d’un mínim concepte de llibertat dels infants com a base de la seva educació.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada