Paraules clau: Llibertat, organització
del treball, Maria Montessori, ment absorbent, ambient adequat
Breu resum
Aquest article gira principalment
entorn l’autonomia dins l’aula (un dels pilars que porta a terme Maria
Montessori en la seva metodologia) i altres aspectes important sobre aquesta.
Primer de tot per contextualitzar
dir que el mètode Montessori va ser elaborat per aquesta i que gràcies a la
seva observació va detectar la necessitat de separar als infants dels adults,
per tant, que els petits haurien d’independitzar-se dels grans. El seu mètode
va arribar a moltes escoles de diversos països, fins i tot, es va aplicar al
Montessori-Palau (Girona).
En quant a l’autonomia dins les
aules propulsores d’aquesta autora, promovia una renovació tant dels
materials com del desenvolupament portat a terme. L’aspecte més important
de canvi va ser la combinació de la llibertat, sempre amb uns límits marcats
per un ambient preparat, amb l’organització del treball. D’aquesta manera es donava
a l’infant la llibertat de moviment i d’expressió, i d’aquesta manera es
responia a les seves necessitats i es creava un ambient facilitador
d’aprenentatge.
És molt important l’ambient i la
preparació de l’aula, ja que gràcies a això l’infant podrà tenir
independència per treballar i viure les seves pròpies experiències. Un ambient
preparat ofereix oportunitats de desenvolupament que responen a les necessitats
individuals de cada nen. A més, també és molt important aquest ambient
preparat, ja que els infants es troben en un moment anomenat per Maria
Montessori, “ment absorbent”, on els infants absorbeixen tot allò que els
envolta. També, és important donar molta importància als materials utilitzats,
ja que aquests són un enllaç entre realitat i abstracció.
Per últim, ens parla de la coherència
entre família i escola, ja que en tot àmbit pedagògic és de vital
importància la cooperació i coordinació entre ambdues. Per tant, el mètode de
Montessori afavoreix aquesta a través de la resposta a totes les preguntes que
les famílies es creen.
Interrogants
· Davant un mètode com aquest, quina
és la estratègia del mestre alhora d’intervenir en una baralla o situació
problemàtica?
· Si portar a terme una metodologia
com la que proposa Maria Montessori és tan enriquidora i bona pels infants,
perquè no es porta a terme en totes les escoles d’aquestes edats?
· Creus que aquest mètode de treball
té a la llarga algun inconvenient?
Comentari
personal
Crec que aquesta ha sigut una de les
lectures que he trobat més amena de llegir, i que a la vegada m’ha semblat molt
interessant. La gran Maria Montessori és molt reconeguda per tothom i gràcies a
la seva pedagogia va poder canviar moltes escoles, millorant-les. Fa poc
justament hem parlat d’ella en una altra assignatura, fins i tot, ens va sortir
a l’examen.
Quan he començat a llegir la lectura m’he anat adonant que gairebé
tot el que posava ja ho sabia, per treballar-ho abans. Però, tot i així, no m’ha
resultat “pesat” llegir-la i m’ha semblat interessant algunes coses que explica
la lectura que abans desconeixia.
A través de la posada en comú al
seminari totes hem arribat a la conclusió que la metodologia que porten a
termes escoles amb la corrent Montessori no només ensenyen als infants a jugar,
sinó que molt més: els infants aprenen amb total llibertat d’experimentació, i
gràcies a l’assaig-error, és com millor aprenen. A més, en aquestes situacions
el paper de l’educador és principalment l’acompanyant del llarg camí que
l’infant fa per arribar al seu desenvolupament integral.
Per últim, amb aquesta lectura m’ha
vingut al cap d’altres llegides anteriorment o explicades per les companyes on
parlen dels projectes o treball per ambients. Crec que en ambdues lectures la
gran similitud és la importància que donen a l’espai i sobretot, a què aquest
estigui bé adequat pels petits i pel seu creixement personal.
Abans d’acabar volia posar l’enllaç
d’una pàgina d’interès per si algú vol més informació sobre aquest tema i sobre
com son les escoles on es treballa a través de la pedagogia de Maria
Montessori. En aquesta pàgina parla de l’escola Montessori i trobem diferents
punts d’interès per ampliar el nostre coneixement. Aquí os deixo l’enllaç: http://montessori.cat/escola-hospitalet-collblanc-torrassa-metode/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada