PARAULES CLAU: Infància, educació, llenguatge, jocs de representació, comunicació
SÍNTESI:
Els jocs de representació són situacions que possibiliten interaccions diverses que vehiculen coneixements i que faciliten el creixement lingüístic. Durant el segon cicle d’educació infantil, és a dir dels 3 als 6 anys, els infants avancen amb passos gegantins cap al domini del llenguatge a un nivell que els acostarà al que utilitzen les persones adultes.
Durant aquest cicle aprenen a fer noves demandes a través d’un llenguatge més elaborat. Socialment també es produiran canvis en el domini de les habilitats comunicatives, ja que aprendran les convencions que regulen la presa de torns, el manteniment del tòpic, com reparar les frases quan no se’ls entén…
En definitiva, el món lingüístic dels infants, durant aquests anys, s’ampliarà.
La lectura també parla sobre l'organització dels jocs de representació. En relació a aquest tema fa referència al fet que és important planificar el que es representarà en funció dels interessos dels alumnes i les alumnes, tenint en compte que no totes les representacions són adequades per totes les edats, per exemple, s'han de buscar aquelles que facin referència a la vida diària pels infants més petits, ja que el serà una situació molt més propera. A més, proposa que el joc disposa de dos moments:
1. Motivació i conèixer l'esquema. Aquesta part comportarà una gran quantitat de vocabulari nou i aprendran noves estructures lingüístiques.
2. Representació. Tot i que l'espai ja està organitzat, els infants, poden participar en la planificació de com representaran, quins rols hi haurà, etc. Afavorirà al llenguatge pel que fa a l'estructuració narrativa o a establir relacions.
Finalment, la lectura remarca el joc de representació com a intervenció del llenguatge i destaca que aquest tipus de recurs és ideal com a marc per la intervenció amb aquells infants que no segueixen una evolució correcta, pel fet de crear un context proper i garantir que el seu coneixement representi un progrés qualitatiu. A més, aquest recurs suposa facilitat per ajustar-se a les necessitats comunicatives i lingüístiques.
PREGUNTES A L’AUTOR:
- Racons?
REFLEXIÓ
Aquesta lectura ha deixat molt clar la importància del joc simbòlic i representatiu a l'hora de l'adquicició de llenguatge i enriquiment de la parla. A més, es fan interaccións que regulen les habilitats comunicatives en els infants i que els permet adquirir formes més complexes. És molt important, per tant, conéixer els interessos dels alumnes i saber (a través de la comunicació verbal o no verbal) el que necessiten en cada moment, així doncs, quan ells siguin els que es moguin per motivació a aprendre i a descobrir alguna cosa nova l'aprendran amb molta més facilitat. Això escrit és un dels principals conceptes que parlen en el documental "Una altra escola" (https://www.youtube.com/watch?v=-CK6idCqfg4) juntament amb el plantejament més important: el subjecte protagonista és l'infant. Quan partim de la base que l'infant és el protagonista dels seus aprenentatges, l'educador ha d'agafar el rol de guia i observador i deixar anar el rol autoritari i les classes unidireccionals. Ha d'oferir als infants els recursos i materials perquè estiguin al seu abast quan els hi vingui les ganes per jugar (jugar també implica aprenentatge). Per tant, quan el nen/a juga al joc de representació no només juga allò que li motiva sinó que ha de poder transformar el seu context, és a dir, en comptes de estar a l'aula està en el mercat comprant llet i fruita. Això doncs, també farà ampliar també el seu coneixement sobre temes quotidians.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada