divendres, 12 de maig del 2017

Lectura IX (IV): Lengua oral en las aulas multiculturales y plurilingües en educación infantil

Titol: Barragán, C. (2002) Lengua oral en las aulas multiculturales y plurilingües en educación infantil, Aula de infantil, 10,1-4

PARAULES CLAU
Llengua oral
Educació infantil
Plurilingüisme
Diversitat
Escola

RESUM + IDEES CLAU

Dins de les aules trobem alumnes amb diferents orígens lingüístics, culturals i socials. Donada aquesta realitat els mestres han hagut de buscar maneres d’integrar totes les cultures en el dia a dia escolar.
Donada aquesta diversitat hem de tenir present unes consideracions generals per saber abordar les pràctiques de l’ensenyament de la llengua oral a l’aula, ja que aquests fets diferencials ens mostren que no tots els alumnes partiran d’una mateixa base, ja que a l’aula ens podem trobar alumnes que a casa només parlin castellà, marroquí, angles i català i cadascun d’ells tindrà unes dificultats ben diferents de la dels altres.
Ignasi Vila assenyala que el primordial per aprendre una llengua oral és tenir un bon clima, és a dir, una bona convivència dins l’aula que proporcioni seguretat als infants i aprenguin a comunicar-se. El context social de l’aula és molt important perquè un infant únicament aprendrà a comunicar-se volen compartir i/o sentint respecte i acceptació per part dels altres. Per això, l’escola ha de proporcionar contextos de convivència per als infants.
Els plantejaments que s’han de tenir en compte dins d’una aula amb alumnat de llengües diverses que han d’aprendre una única llengua comú són:
1.     Assegurar sempre un context de comunicació
2.     Proporcionar models diferents de parlants i contextos
3.     Promoure varietat de situacions comunicatives, en les que la llengua s’utilitzi amb diversos usos i funcions, i en diferents contextos.
4.     Realitzar activitats complexes i reals.
5.     Facilitar i promoure situacions  d’interacció diverses, utilitzant diverses agrupacions a l’aula
6.     Proporcionar reforç positiu
7.     El rol del docent es facilitar la comprensió a partir de diverses eines.

L’adult (mestre)  haurà de proporcionar l’ajuda necessària en funció de les competències comunicatives de cada infant.
Per aconseguir això podem utilitzar diverses estratègies dins l’aula com: saber organitzar agrupacions diferents en espai, temps i infants. Tenir present que les rutines són un bon moment de desenvolupament de la llengua oral. És important incorporar i promoure la participació de tota la comunitat educativa. I el més important és saber que tant els jocs com els contes proporcionen espais d’interacció i desenvolupament de la parla molt significatius.

PREGUNTES A L’AUTOR

1.     Ens parles d’estratègies utilitzades en els casos, però quines estratègies especificaries de forma més teòrica?
2.     Com faries que les famílies fossin partícips d’aquestes estratègies per afavorir als seus fills en el seu aprenentatge?

REFLEXIÓ 

Aquest article per molt que sigui curt, penso que és molt bo que expliqui exemples reals de nens que es troben en aules i tenen cultures diferents a la de la resta de companys, diferents a la del país i per tant, la seva cultura no té a veure amb la cultura escolar que se’ls hi implanta.
Com a mestre, he de ser conscient de la gran importància que té en l’etapa d’infantil aprendre a expressar-se i per tant a comunicar-se amb els altres. Això ho relaciono amb la Lectura 6 (ll) la qual donava gran importància a la comunicació i per això afavoria un clima i una metodologia com és la rotllana perquè els infants poguessin desenvolupar la seva parla.
Per últim, d’aquest article vull destacar i relacionar un pensament personal i és que en la diversitat cultural es troba la riquesa. Per aquest fet, penso que és molt important que com a mestres ens preparem per situacions semblants a les que es tracten com a exemples al text. Atès que cada vegada hi ha més moviment cultural i per tant els mestres han de vetllar per saber tractar amb totes les persones i indistintament de la cultura saber acollir-les assegurant la seva inclusió en totalitat. 


Enllaç imatge: http://www.vilanova.cat/blog/pal/?page_id=37

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada