Titol: Barragán, C.
(2002) Lengua oral en las aulas multiculturales y plurilingües en educación
infantil, Aula de infantil, 10,1-4
PARAULES CLAU
Llengua oral
Educació infantil
Plurilingüisme
Diversitat
Escola
RESUM + IDEES CLAU
Dins de les
aules trobem alumnes amb diferents orígens lingüístics, culturals i socials. Donada aquesta realitat els mestres han hagut de buscar
maneres d’integrar totes les cultures en el dia a dia escolar.
Donada aquesta diversitat hem de tenir present unes
consideracions generals per saber abordar les pràctiques de l’ensenyament de la
llengua oral a l’aula, ja que aquests fets diferencials ens mostren que no tots
els alumnes partiran d’una mateixa base, ja que a l’aula ens podem trobar
alumnes que a casa només parlin castellà, marroquí, angles i català i cadascun
d’ells tindrà unes dificultats ben diferents de la dels altres.
Ignasi Vila assenyala que el primordial per aprendre una
llengua oral és tenir un bon clima, és a dir, una bona convivència dins l’aula
que proporcioni seguretat als infants i aprenguin a comunicar-se. El context
social de l’aula és molt important perquè un infant únicament aprendrà a
comunicar-se volen compartir i/o sentint respecte i acceptació per part dels altres.
Per això, l’escola ha de proporcionar
contextos de convivència per als infants.
Els
plantejaments que s’han de tenir en compte dins d’una aula amb alumnat de
llengües diverses que han d’aprendre una única llengua comú són:
1.
Assegurar
sempre un context de comunicació
2.
Proporcionar
models diferents de parlants i contextos
3.
Promoure
varietat de situacions comunicatives, en les que la llengua s’utilitzi amb
diversos usos i funcions, i en diferents contextos.
4.
Realitzar
activitats complexes i reals.
5.
Facilitar i
promoure situacions d’interacció
diverses, utilitzant diverses agrupacions a l’aula
6.
Proporcionar
reforç positiu
7.
El rol del
docent es facilitar la comprensió a partir de diverses eines.
L’adult
(mestre) haurà de proporcionar l’ajuda necessària en funció de les competències
comunicatives de cada infant.
Per
aconseguir això podem utilitzar diverses estratègies dins l’aula com: saber
organitzar agrupacions diferents en espai, temps i infants. Tenir present que
les rutines són un bon moment de desenvolupament de la llengua oral. És
important incorporar i promoure la participació de tota la comunitat educativa.
I el més important és saber que tant els jocs com els contes proporcionen
espais d’interacció i desenvolupament de la parla molt significatius.
PREGUNTES
A L’AUTOR
1.
Ens parles
d’estratègies utilitzades en els casos, però quines estratègies especificaries
de forma més teòrica?
2.
Com faries
que les famílies fossin partícips d’aquestes estratègies per afavorir als seus
fills en el seu aprenentatge?
REFLEXIÓ
Aquest article per
molt que sigui curt, penso que és molt bo que expliqui exemples reals de nens
que es troben en aules i tenen cultures diferents a la de la resta de companys,
diferents a la del país i per tant, la seva cultura no té a veure amb la cultura
escolar que se’ls hi implanta.
Com a mestre, he de
ser conscient de la gran importància que té en l’etapa d’infantil aprendre a
expressar-se i per tant a comunicar-se amb els altres. Això ho relaciono amb la
Lectura 6 (ll) la qual donava gran importància a la comunicació i per això
afavoria un clima i una metodologia com és la rotllana perquè els infants
poguessin desenvolupar la seva parla.
Per últim, d’aquest
article vull destacar i relacionar un pensament personal i és que en la
diversitat cultural es troba la riquesa. Per aquest fet, penso que és molt
important que com a mestres ens preparem per situacions semblants a les que es
tracten com a exemples al text. Atès que cada vegada hi ha més moviment
cultural i per tant els mestres han de vetllar per saber tractar amb totes les
persones i indistintament de la cultura saber acollir-les assegurant la seva
inclusió en totalitat.
Enllaç imatge: http://www.vilanova.cat/blog/pal/?page_id=37
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada