LECTURA 6: Grups interactius al final de l’etapa. Zugazaga, A.
RESUM:
El text ens situa
al País Basc a l’etapa d’educació infantil, la proposta del centre es
organitzar grups dins l’aula que fomentin la interacció entre els alumnes amb
diferents propostes d’activitats i que així puguin millorar el rendiment i la
participació dels infants. El context on es situa el centre hi ha una diversitat
lingüística i és una de les raons de la proposta educativa. Es vol fomentar el
diàleg i la participació de tota la comunitat educativa. De fet, gràcies a la
col·laboració de diferents agents el centre ha pogut iniciar diverses
activitats i propostes.
La idea dels grups
interactius la varen iniciar amb el grup de P5 fet que els permet agrupar-los
de forma heterogènia i els hi proposen diferents activitats per les quals haurà
de passar tothom. Aquesta proposta fomentarà el diàleg i el treball cooperatiu
entre els infants. Cada grup amb l’ajuda i el suport d’un familiar o voluntari.
Per tal de realitzar-ho disposen de dos aules on es situaran tres dels grups de
5 infants cada un dels grups. Aquesta activitat es realitza una hora i mitja a
la setmana, una de les tardes.
La tutora és la que
s’encarrega de generar els grups de forma el màxim heterogènia possible, així
com les activitats per tal de reforçar unes àrees o unes altres. Es presenten
totes les activitats i cada grup disposarà de 20 minuts per gaudir-ne, sempre
amb la presencia del tutor o agent voluntari. Posteriorment s’avaluarà
l’activitat com a tal; tant la interacció, com l’actitud, com l’activitat amb
l’objectiu d’assolir una millora.
El que es pretén
treballar doncs és la diversitat i la inclusió, reforçant el propi aprenentatge
de cada nen amb la col·laboració de agents que es troben en el mateix procés
d’aprenentatge.
IDEES CLAUS:
·
A les aules cal fomentar
l’aprenentatge cooperatiu i dialògic entre els infants
·
Una de les metodologies per tal
d’aconseguir millorar l’atenció més individualitzada als infants són els grups
interactius
·
La formació dels agents educatius
ha de ser constant
PREGUNTES A
L’AUTOR/A:
·
Podries considerés algun punt
febles en els grups interactius?
· Creus que l’aprenentatge
cooperatiu i dialògic s’ha de fomentar i implementar en tots els cursos o només
alguns en concret?
REFLEXIÓ:
Penso que tota
proposta que fomenti la inclusió, l’autonomia, i la cooperació com a bases
pedagògiques és molt potent pels infants. Els grups interactius i tal i com els
plantegen en aquesta escola, implicant als agents educatius tenen molta força a
nivell educatiu. Em sembla una proposta molt rica i més si es planteja amb
activitats variades i des de les necessitats reals dels infants.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada