dissabte, 6 de maig del 2017

10. Vuitena lectura

El desenvolupament de l’autonomia i Montessori: Badia, M. i altres.

A. Paraules clau:

Mètode Montessori, llibertat, aprenentatges, infants, límits, ambient preparat, guia.


B. Síntesi:

Maria Montessori va ser una doctora que, a partir del treball científic i l’observació, va conèixer com aprenien els infants i va observar que aquests, tenien la necessitat d’independitzar-se de la persona adulta. El mètode que va desenvolupar la doctora italiana a principis del S. XX ha estat aplicat a 130.000 escoles d’arreu del món; entre elles, el centre Montessori-Palau (Girona).

En aquest centre des que va decidir implantar la metodologia Montessori fins avui dia s’ha establert una dinàmica de formació i millora continuada per poder garantir una resposta a les necessitats dels infants. És per això que s’ha fet una reestructuració de conceptes, de materials i de pràctiques educatives per incloure aquesta nova perspectiva i proporcionar llibertat als infants dins d’un ambient preparat i delimitat.

Per tal que es doni la llibertat exploratòria, i conseqüentment l’autonomia, és molt important fomentar l’experiència d’interacció amb el món i no oferir ajuda innecessària. Per fer-ho podem preparar l’ambient d’aula adequat a l’etapa de desenvolupament i respondre, així, a les necessitats tenint en compte el període sensitiu en què es troben. També és molt important que les agrupacions dels infants siguin heterogènies, d’aquesta manera no hi haurà un clima competitiu, sinó de col·laboració: on cada infant aprendrà dels seus companys i junts construiran el coneixement.

Finalment i fixant-nos en el paper de la mestra, és fonamental que conegui les necessitats de cada alumne per poder oferir-li un espai adequat a les seves necessitats; i que, a banda sigui capaç d’establir els límits.


Manipulació i experimentació
Autonomia en les activitats quotidianes



C. Preguntes a l'autora:

- Quins desavantatges creus que pot suposar aquesta metodologia? En cas que tot siguin aspectes beneficiosos, per què creus que no s’aplica a més escoles?

- Creus que utilitzant la metodologia Montessori els infants sempre tindran interès en totes les àrees del saber? Què podem fer si a un infant, per exemple, no s’interessa per la lectura?

- Què passa quan a casa, els pares utilitzen una metodologia contrària a la de l’escola (en aquest cas no potenciar l’autonomia ni el sentit crític)? Què poden fer-hi les mestres?

Aprenentatges significatius.


D. Reflexió personal:

La pregunta que més em formulo és per què si la metodologia de Montessori és tan bona, no s’aplica a altres centres educatius. Personalment tinc dues hipòtesis que intentaré resoldre buscant informació: penso que potser és que té desavantatges ocults o que potser és que realment és molt bona i no interessa que s’estengui per part de l’administració.

En relació a la meva experiència personal, mai he estat escolaritzada en un centre on s’utilitzés aquesta metodologia, ni tampoc he tingut l’oportunitat d’aprendre amb aquest tipus de material tan funcional.  Tot i això, durant les pràctiques de segon he tingut la sort d’estar a una classe on la professora intentava anar a contracorrent del que li marcaven des del centre i utilitzar la metodologia i el material Montessori. La gran majoria d’activitats les fèiem amb recursos que ella mateixa havia creat a partir d’idees seves o extretes d’internet. La classe es dividia en ambients i racons on els infants podien circular lliurement i treballar una àrea de coneixement amb el material que més els hi interessava; per exemple, si tocava llengua, podien treballar l’escriptura amb diversitat de propostes com: escriure amb sorra, amb tampons, amb lletres de fusta, amb pedretes, amb un guix, amb plastilina, etc.

Finalment, també he de remarcar que en la meva estada de pràctiques a la Bressola he pogut conèixer de primera mà com són les agrupacions verticals, és a dir, els grups heterogenis. Abans d’anar-hi tenia els meus dubtes sobre l’eficàcia real d’aquesta estratègia, però un cop l’he viscut, reconec que si s’aplica de manera adequada, és molt beneficiosa per tots els infants: tant els grans com els petits.

Cada alumne amb material diferent

Fotografies: Escola Montessori Palau. http://www.montessori-palau.net/



Referència: Martín, G. i altres (2013) El desenvolupament de l’autonomia i Montessori, Guix d’infantil, 73, 11-14

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada