dimarts, 2 de maig del 2017

LOS JUEGOS DE REPRESENTACIÓN, UNA HERRAMIENTA PARA FAVORECER EL DESARROLLO DEL LENGUAJE- Maria Claustre Cardona.

LOS JUEGOS DE REPRESENTACIÓN, UNA HERRAMIENTA PARA FAVORECER EL DESARROLLO DEL LENGUAJE- Maria Claustre Cardona.

IDEES CLAU

Els jocs de representació són un bon recurs per millorar el coneixement i l’ús del llenguatge ja que ho fan des d’un marc funcional i significatiu
 -Els jocs de representació són un recurs didàctic que pretén utilitzar les rutines i les activitats de representació com a vehicle per a facilitar l’ús del llenguatge en contextos familiars.
-Els infants han d’aprendre habilitats comunicatives en una situació completament funcional, per tant, natural.

PARAULES CLAU: representació, esquemes, funcionalitat, estratègies, educació infantil.

RESUM

Quan els infants comencen el segon cicle d’EI, la majoria ja tenen coneixements bàsics de com funciona la comunicació, dominen les estructures lingüístiques bàsiques, tenen coneixement de lèxic i articulen per ser entesos per persones estranyes. En el moment en que l’infant canvia de context escolar, es requereix molt més domini i coneixement (retenció de parts importants de l’explicació, lèxic...) de tots aquells aspectes relacionats amb el llenguatge i la descontextualització. Tots aquests aprenentatges els aniran fent de manera natural.
Els jocs de representació són un recurs didàctic que pretén usar les rutines i les activitats de representació com a vehicle per a facilitar l’ús del llenguatge en contextos familiars. Aquests es fonamenten en la teoria dels esquemes. A partir de es experiències que els infants tenen desenvolupen un coneixement base a partir del qual donaran sentit a les noves experiències.
No totes les representacions són adequades per totes les edats, per tant, ens hem de basar en les experiències dels infants per dur a terme els jocs de representació perquè siguin significatius. També s’haurà d’analitzar els diferents tols, el tipus de llenguatge, les relacions temporals i causals i els objectes relacionats. El joc consta de dos moments:
1.  Despertar interès dels infants, motivar-los i garantir el coneixement previ de l’esquema. En aquest, a partir de l’elecció del tema es veurà el treball de vocabulari, estructures lingüístiques, gustos, necessitats, possibilitats...
      2. La representació pròpiament dita. Els infants planifiquen com ho faran i els rols que haurà. Per tant, es treballaran aspectes relacionats amb la planificació com l’estructura narrativa, projecten successos en el temps, relacions temporals i causals. El fet d’assumir diferents rols veuran les coses des de diferents perspectives (exemple: un venedor i un comprador). Per tant, aprendran habilitats comunicatives en una situació completament funcional, per tant, natural.
     D’aquesta manera, es pot ajudar a infants que tinguin problemàtiques per la comunicació. El paper de l’adult és, per tant, fonamental com a mediador i facilitador.

PREGUNTES A L’AUTOR

1    - Quines estratègies d’intervenció pot usar un educador d’ EI en aquest tipus de jocs de representació?
2    - Si un infant no vol participar perquè té problemes de comunicació, com es pot solucionar? Quin paper ha de tenir el mestre?

REFLEXIÓ

A partir de la lectura i el que he anar parlant amb les meves companyes he pogut comprovar que, sí que és veritat que en aquesta lectura explica d’una manera més objectiva, és a dir, més teòrica què és el joc de representació però no demostra tant la seva importància.
Tot i això, a partir del que hem parlat amb les companyes i a partir del que he llegit, he pogut comprovar la importància d’aquest joc de representació. Mai m’havia parat a pensar la importància d’aquest ja que és una manera de que, a través dels joc, els infants siguin capaços de descontextualitzar successos i situacions amb les que es poden trobar tant dins com fora de l’escola. També penso que aquest joc ajuda no només a l’ampliació del llenguatge per part dels infants sinó que també millora i propicia la interacció entre iguals fent així l’ús del diàleg com a protagonista dins d’aquest joc. A més, també crec que aquest tipus de joc ajuda als infants a poder desenvolupar o començar a descobrir l’empatia, posant-se en el paper de les altres persones a través de la representació de, per exemple, el paper d’un venedor.
En relació a la meva pròpia experiència, és veritat que he pogut comprovar com augmenta la interacció en infants en el moment en que es fa ús del joc simbòlic ja que, en les pràctiques, vaig poder veure com els infants feien ús de la comunicació a partir d’aquest tipus de joc. En canvi, amb jocs de construcció o més individuals, costava aquesta interacció entre infants.
Per concloure m’agradaria destacar aquesta lectura ja que penso que és una bona manera d’entendre com funciona aquest joc i com aquest pot ajudar als infants a comunicar-se, tant als que tenen problemes per a fer-ho com els que no.

Per últim, m’agradaria citar a Katherine Nelson (1996): “S’ha demostrat àmpliament que les representacions mentals dels successos són formes bàsiques de coneixement presents en la primera infància en el desenvolupament cognitiu.”


Per entendre millor què és el joc simbòlic, deixo aquest vídeo:

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada