LECTURA 8: EL DESENVOLUPAMENT DE L'AUTONOMIA I MONTESSORI - MARTÍN I ALTRES (2013)
ERICA SERRANO ANTEQUERA
RESUM GLOBAL
Maria Montessori,
llicenciada en Medicina, és una dona que va revolucionar la metodologia d’ensenyament a les escoles
en poc temps ja que utilitzava un mètode totalment diferent del tradicional. En
un dels primers llocs que es va aplicar el seu mètode va a ser al complex
cultural i esportiu Montessori-Palau, en el qual, la seva pedagogia estava
centrada en que l’infant fos
protagonista i tingués la llibertat
de moviment, experimentació i expressió perquè poc a poc l’infant desenvolupi
la seva autonomia personal.
De la mateixa manera, perquè
els infants puguin desenvolupar les seves capacitats i aprendre per ells
mateixos, s’han de trobar en un ambient
preparat dins de l’aula el qual l’ha d’oferir oportunitats per poder
respondre a les necessitats. A més, el mestre n’ha d’intervenir directament
sinó que ha de fer de guia i facilitar
el material per proporcionar aquest ambient preparat als infants i que és pugui
donar aquest aprenentatge.
Finalment, un altre aspecte
que Maria Montessori dona molta importància és l’observació, ja que considera que és l’eina fonamental per saber
que necessita cada infant en cada moment i poder conèixer profundament a
cadascun per adaptar-se a les necessitats
especifiques de cada nen.
PARAULES CLAUS
·
Autonomia
·
Tendències
humanes
·
Llibertat
·
Observació
·
Ambient
preparat
PREGUNTES A L’AUTOR
·
Si el mètode
de Maria Montessori funciona tan bé, perquè hi ha escoles que es resisteixen a
portar-lo a terme?
·
Fins a quin
punt els infants han de tenir llibertat i autonomia dins de l’aula?
COMENTARI PERSONAL
Després de realitzar la
lectura d’avui i de comentar-la amb les meves companyes, puc dir que m’ha fet
reflexionar sobre la metodologia d’ensenyament de Maria Montessori. Considero,
que la metodologia que ella imparteix hauria de ser la metodologia que s’utilitzés
actualment en totes les escoles, encara que per por als canvis moltes escoles
continuen utilitzant la metodologia tradicional.
D’altra banda, la manera de
treballar d’aquesta metodologia és basa en tot moment que l’infant és el protagonista
de l’activitat i per tant, el docent únicament l’acompanya o fa de guia. Per sort,
aquest any, quan vaig realitzar el pràcticum II vaig estar en una escola
bressol en la qual seguien la metodologia de Maria Montessori i això em va fer
veure des de dins en que consistia i quina era la manera de treballar. La veritat
és que em va agradar molt no únicament el context de l’escola sinó la manera de
treballar ja que en tot moment deixaven a l’abast de l’infant el material
necessari i preparaven l’ambient adequat perquè aquest pogués experimentar i
descobrir per poc a poc anar formant el seu aprenentatge tal i com ens explica
la lectura.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada