divendres, 5 de maig del 2017

LECTURA 8: EL DESENVOLUPAMENT DE L'AUTONOMIA I MONTESSORI - MARTÍN I ALTRES (2013)

ERICA SERRANO ANTEQUERA

RESUM GLOBAL
Maria Montessori, llicenciada en Medicina, és una dona que va revolucionar la metodologia d’ensenyament a les escoles en poc temps ja que utilitzava un mètode totalment diferent del tradicional. En un dels primers llocs que es va aplicar el seu mètode va a ser al complex cultural i esportiu Montessori-Palau, en el qual, la seva pedagogia estava centrada en que l’infant fos protagonista i tingués la llibertat de moviment, experimentació i expressió perquè poc a poc l’infant desenvolupi la seva autonomia personal.
De la mateixa manera, perquè els infants puguin desenvolupar les seves capacitats i aprendre per ells mateixos, s’han de trobar en un ambient preparat dins de l’aula el qual l’ha d’oferir oportunitats per poder respondre a les necessitats. A més, el mestre n’ha d’intervenir directament sinó que ha de fer de guia i facilitar el material per proporcionar aquest ambient preparat als infants i que és pugui donar aquest aprenentatge.
Finalment, un altre aspecte que Maria Montessori dona molta importància és l’observació, ja que considera que és l’eina fonamental per saber que necessita cada infant en cada moment i poder conèixer profundament a cadascun per adaptar-se a les necessitats especifiques de cada nen.

PARAULES CLAUS
·         Autonomia
·         Tendències humanes
·         Llibertat
·         Observació
·         Ambient preparat

PREGUNTES A L’AUTOR
·         Si el mètode de Maria Montessori funciona tan bé, perquè hi ha escoles que es resisteixen a portar-lo a terme?
·         Fins a quin punt els infants han de tenir llibertat i autonomia dins de l’aula?

COMENTARI PERSONAL
Després de realitzar la lectura d’avui i de comentar-la amb les meves companyes, puc dir que m’ha fet reflexionar sobre la metodologia d’ensenyament de Maria Montessori. Considero, que la metodologia que ella imparteix hauria de ser la metodologia que s’utilitzés actualment en totes les escoles, encara que per por als canvis moltes escoles continuen utilitzant la metodologia tradicional.

D’altra banda, la manera de treballar d’aquesta metodologia és basa en tot moment que l’infant és el protagonista de l’activitat i per tant, el docent únicament l’acompanya o fa de guia. Per sort, aquest any, quan vaig realitzar el pràcticum II vaig estar en una escola bressol en la qual seguien la metodologia de Maria Montessori i això em va fer veure des de dins en que consistia i quina era la manera de treballar. La veritat és que em va agradar molt no únicament el context de l’escola sinó la manera de treballar ja que en tot moment deixaven a l’abast de l’infant el material necessari i preparaven l’ambient adequat perquè aquest pogués experimentar i descobrir per poc a poc anar formant el seu aprenentatge tal i com ens explica la lectura.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada