CONCEPTES CLAU: assemblea;
estereotips i expectatives; intervenció del mestre; model comunicatiu;
competència lingüística, social i cívica; i autonomia moral
RESUM
En el text s’exposa el mètode de
l’assemblea com una eina de treball a l’aula. Però abans d’abordar aquest tema
veiem que és fonamental deixar de banda els estereotips vinculats amb les capacitats i habilitats dels infants
en relació als cursos d’infantil i primària, puix que així s’evita la creació
d’expectatives equivocades sobre
l’acció educativa de cada una de les etapes, a més de potenciar la identitat
educativa d’aquestes.
Amb tot això la intervenció del mestre a l’aula és clau
per a emprar l’eina de l’assemblea de la manera més òptima possible. Cal que el
mestre utilitzi els seus coneixements com a professional, l’afectivitat i
l’ètica, per a gestionar l’assemblea de manera que els alumnes esdevinguin
ciutadans autònoms. Amb tot això, el mestre ha de saber escoltar, oferint el
temps necessari i intervenint adequant-se a les necessitats dels infants. Per
tant, el docent ha d’oferir un model comunicatiu
als seus discents, per ajudar-los a desenvolupar la seva competència lingüística, a més de la social i cívica, essent conscient dels límits de la seva
intervenció a l’aula i de la repercussió de les seves accions ens els nens i
nenes.
L’assemblea és doncs un espai
educatiu, molt rellevant per a desenvolupar l’autonomia moral, tot aprofitant moments comunicatius compartits,
generats espontàniament, la negociació
de normes i la resolució de conflictes d’aula, per tal d’oferir-los un context
ric i significatiu en què els infants puguin veure la funcionalitat d’aquesta
pràctica, en la quotidianitat del dia a dia, tot abandonant el seu recinte
egocèntric per arribar integrar la empatia en una de les seves actituds davant
la vida.
PREGUNTES A L’AUTOR/S
- Quan els infants no tenen un
ple domini de la comunicació lingüística, com en les primeres etapes d’Educació
Infantil, es pot desenvolupar l’assemblea de manera adequada?
- Per tal de contrarestar els
estereotips i les expectatives negatives entre els cicles d’infantil i
primària, seria possible utilitzar les assembles conjuntes com un mètode per
arribar a l’acord i al respecte entre ambdós etapes educatives?
- Quins recursos d’aula poden
emprar-se per evitar caure en la monotonia i en la rutina, evitant tractar els
mateixos temes o repetir situacions reiteradament?
- La comunicació no verbal es
deixa bastant de banda en el text. Hi ha alguna manera d’integrar-la com un
factor rellevant en el desenvolupament de l’assemblea?
REFLEXIÓ
Crec que l’assemblea pot arribar
a ser una eina molt potent per a treballar la competència lingüística i social
a l’aula, per això m’agradaria poder aplicar-la amb èxit en el meu futur com a
mestre, a més de poder veure alguns referents per aplicar aquest mètode de manera
correcta.

Amb el grup d’experts hem debatut
el tema dels límits o les normes que es posen al llarg de la posada en pràctica
de l’assemblea. Amb això hem cregut necessària la negociació amb els infants i
entre els infants, per tal d’establir una bona relació amb aquestes normes,
veient-les com quelcom que ajuda en el funcionament de l’assemblea. Crec que és
vital que les normes o els límits es posin en relació a un context o una
situació, ja que sinó perden el sentit de ser, és a dir, cal que es fonamentin
en una base sòlida.
També vull remarcar el fet que
l’assemblea dóna molta autonomia, lingüística, social i moral, a l’infant, fent
que aquest esdevingui protagonista del seu propi procés d’aprenentatge i
desenvolupament.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada