CONCEPTES CLAU: assemblea;
estereotips i expectatives; intervenció del mestre; model comunicatiu;
competència lingüística, social i cívica; i autonomia moral
RESUM
En el text s’exposa el mètode de
l’assemblea com una eina de treball a l’aula. Però abans d’abordar aquest tema
veiem que és fonamental deixar de banda els estereotips vinculats amb les capacitats i habilitats dels infants
en relació als cursos d’infantil i primària, puix que així s’evita la creació
d’expectatives equivocades sobre
l’acció educativa de cada una de les etapes, a més de potenciar la identitat
educativa d’aquestes.
Per tal d’aplicar l’assemblea com
un mètode educatiu eficaç dins l’aula, cal veure-la com una eina capaç de
fomentar la comunicació lingüística, social i cívica entre els infants i també
entre aquests i els mestres.
Amb tot això la intervenció del mestre a l’aula és clau
per a emprar l’eina de l’assemblea de la manera més òptima possible. Cal que el
mestre utilitzi els seus coneixements com a professional, l’afectivitat i
l’ètica, per a gestionar l’assemblea de manera que els alumnes esdevinguin
ciutadans autònoms. Amb tot això, el mestre ha de saber escoltar, oferint el
temps necessari i intervenint adequant-se a les necessitats dels infants. Per
tant, el docent ha d’oferir un model comunicatiu
als seus discents, per ajudar-los a desenvolupar la seva competència lingüística, a més de la social i cívica, essent conscient dels límits de la seva
intervenció a l’aula i de la repercussió de les seves accions ens els nens i
nenes.
L’assemblea és doncs un espai
educatiu, molt rellevant per a desenvolupar l’autonomia moral, tot aprofitant moments comunicatius compartits,
generats espontàniament, la negociació
de normes i la resolució de conflictes d’aula, per tal d’oferir-los un context
ric i significatiu en què els infants puguin veure la funcionalitat d’aquesta
pràctica, en la quotidianitat del dia a dia, tot abandonant el seu recinte
egocèntric per arribar integrar la empatia en una de les seves actituds davant
la vida.
PREGUNTES A L’AUTOR/S
- Quan els infants no tenen un
ple domini de la comunicació lingüística, com en les primeres etapes d’Educació
Infantil, es pot desenvolupar l’assemblea de manera adequada?
- Per tal de contrarestar els
estereotips i les expectatives negatives entre els cicles d’infantil i
primària, seria possible utilitzar les assembles conjuntes com un mètode per
arribar a l’acord i al respecte entre ambdós etapes educatives?
- Quins recursos d’aula poden
emprar-se per evitar caure en la monotonia i en la rutina, evitant tractar els
mateixos temes o repetir situacions reiteradament?
- La comunicació no verbal es
deixa bastant de banda en el text. Hi ha alguna manera d’integrar-la com un
factor rellevant en el desenvolupament de l’assemblea?
REFLEXIÓ
Crec que l’assemblea pot arribar
a ser una eina molt potent per a treballar la competència lingüística i social
a l’aula, per això m’agradaria poder aplicar-la amb èxit en el meu futur com a
mestre, a més de poder veure alguns referents per aplicar aquest mètode de manera
correcta.
Personalment penso que, és molt
important treballar les emocions dels infants. Per aquest motiu cal organitzar
aquesta pràctica com cal, manejant la possibilitat de transformar o canviar
hàbits o pràctiques rudimentàries, en comptes de crear-ne de noves, per tal
d’introduir aquesta part emocional, tot aconseguint que els discents vegin
l’assemblea com una eina funcional per la vida en societat, és a dir, que
trobin una significativitat o una raó de ser a allò que fan.
Amb el grup d’experts hem debatut
el tema dels límits o les normes que es posen al llarg de la posada en pràctica
de l’assemblea. Amb això hem cregut necessària la negociació amb els infants i
entre els infants, per tal d’establir una bona relació amb aquestes normes,
veient-les com quelcom que ajuda en el funcionament de l’assemblea. Crec que és
vital que les normes o els límits es posin en relació a un context o una
situació, ja que sinó perden el sentit de ser, és a dir, cal que es fonamentin
en una base sòlida.
També vull remarcar el fet que
l’assemblea dóna molta autonomia, lingüística, social i moral, a l’infant, fent
que aquest esdevingui protagonista del seu propi procés d’aprenentatge i
desenvolupament.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada