Mº Teresa
Llamazares Prieta i Mª Dolores Alonso-Cortés Fradejas
Resum:
L’article tracta sobre una de les pràctiques més
habituals en les aules, però també en molts altres àmbits: la lectura. Per
contextualitzar exposa que l’alfabetització
emergent és necessària perquè els infants es comencin a introduir en el món
de la lectura i escriptura; la qual no únicament es dóna en l’àmbit escolar,
sinó que també està present en els diferents contextos que formen part dels
seus entorns.
Una de les pràctiques d’alfabetització emergents més
beneficiosa és la lectura compartida,
o denominada també lectura de falda. Els múltiples beneficis que permet
incrementar la lectura compartida són: el vocabulari, la complexitat en el
llenguatge oral, les construccions narratives, la seva sensibilitat fonològica
i la consciència ortogràfica, ...: per tant, el desenvolupament del llenguatge.
Tanmateix, en l’aula s’ofereixen espais de lectura compartida dialògica en què
l’alumnat participa interaccionant entre ells i amb el/la docent. Per què
aquestes situacions siguin efectives és important realitzar-les en grups petits.
Per comprendre el que s’està llegint, s’empren estratègies clau de lectura: l’abans, el durant i el després. L’abans
serveix per fer hipòtesis prèvies sobre el que pot passar, és a dir, els coneixements
dels qual disposen, i totes les respostes són igual de vàlides; el durant
serveix per comprovar el nivell de comprensió fent petites interferències (autoregulació:
capacitat per autointerrogarse per comprovar fins a on està comprenen) i el
després serveix per debatre que pensen sobre el que acaben d’escoltar-llegir.
Per últim, tal i com Chambers,A. argumenta en el seu llibre “Dime”, els mestres/adults han d’ajudar als infants a gaudir dels llibre, oferint contextos i activitats per estimular-los a llegir correctament, entendre el que llegeixen i a reflexionar al voltant del que el llibre els ha volgut transmetre.
Per últim, tal i com Chambers,A. argumenta en el seu llibre “Dime”, els mestres/adults han d’ajudar als infants a gaudir dels llibre, oferint contextos i activitats per estimular-los a llegir correctament, entendre el que llegeixen i a reflexionar al voltant del que el llibre els ha volgut transmetre.
Paraules clau: alfabetització, lectura compartida, estratègies,
lectura dialògica.
Interrogants:
- - Aprendre
que els infants reflexionin sobre el que han llegit és important, però com podríem
despertar l’interès per buscar més enllà del que el mateix conte explica?
- - Quan
creixem el gust per la lectura es perd, com podríem aconseguir que aquesta
activitat fos enriquidora i plaent en totes les etapes?
Comentari personal:
Desprès de llegir aquest article, m’ha fet adonar que
treballar la lectura en tots els àmbits de la nostra vida és plaent, però també
enriquidora de coneixements. Són molts els beneficis que aporta si llegim als
infants des que són petits, però sovint molts dels pares no hi dediquen aquest
temps per gaudir d’un bon llibre, a més d’una estona que l’ajudarà a incrementar
el seu llenguatge i la reflexió.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada