dimarts, 2 de maig del 2017

Lectura compartida i estratègies de comprensió lectora

Mº Teresa Llamazares Prieta i Mª Dolores Alonso-Cortés Fradejas


Resum:
L’article tracta sobre una de les pràctiques més habituals en les aules, però també en molts altres àmbits: la lectura. Per contextualitzar exposa que l’alfabetització emergent és necessària perquè els infants es comencin a introduir en el món de la lectura i escriptura; la qual no únicament es dóna en l’àmbit escolar, sinó que també està present en els diferents contextos que formen part dels seus entorns.  
Una de les pràctiques d’alfabetització emergents més beneficiosa és la lectura compartida, o denominada també lectura de falda. Els múltiples beneficis que permet incrementar la lectura compartida són: el vocabulari, la complexitat en el llenguatge oral, les construccions narratives, la seva sensibilitat fonològica i la consciència ortogràfica, ...: per tant, el desenvolupament del llenguatge.
Tanmateix, en l’aula s’ofereixen espais de lectura compartida dialògica en què l’alumnat participa interaccionant entre ells i amb el/la docent. Per què aquestes situacions siguin efectives és important realitzar-les en grups petits. Per comprendre el que s’està llegint, s’empren estratègies clau de lectura: l’abans, el durant i el després. L’abans serveix per fer hipòtesis prèvies sobre el que pot passar, és a dir, els coneixements dels qual disposen, i totes les respostes són igual de vàlides; el durant serveix per comprovar el nivell de comprensió fent petites interferències (autoregulació: capacitat per autointerrogarse per comprovar fins a on està comprenen) i el després serveix per debatre que pensen sobre el que acaben d’escoltar-llegir.
Per últim, tal i com Chambers,A. argumenta en el seu llibre “Dime”, els mestres/adults han d’ajudar als infants a gaudir dels llibre, oferint contextos i activitats per estimular-los a llegir correctament, entendre el que llegeixen i a reflexionar al voltant del que el llibre els ha volgut transmetre.  

Paraules clau: alfabetització, lectura compartida, estratègies, lectura dialògica.

Interrogants:
-       - Aprendre que els infants reflexionin sobre el que han llegit és important, però com podríem despertar l’interès per buscar més enllà del que el mateix conte explica?
-       - Quan creixem el gust per la lectura es perd, com podríem aconseguir que aquesta activitat fos enriquidora i plaent en totes les etapes?

Comentari personal:
Desprès de llegir aquest article, m’ha fet adonar que treballar la lectura en tots els àmbits de la nostra vida és plaent, però també enriquidora de coneixements. Són molts els beneficis que aporta si llegim als infants des que són petits, però sovint molts dels pares no hi dediquen aquest temps per gaudir d’un bon llibre, a més d’una estona que l’ajudarà a incrementar el seu llenguatge i la reflexió.

Per altra banda, aquest article podria estar relacionat amb el de Fernández-Martínez i Gallardo, el qual explica la possibilitat que tenen els infants d’aprendre si parteixes del seu propi interès; en relació a la meva lectura si escollim un conte que atrau poc l’interès dels infants, l’atenció serà mínim; per contra, si escollim un que els hi agradi, la atenció i l’aprenentatge seran molt més alts. Per tant, preguntar, dialogar, conversar amb els infants, tant en una activitat de lectura com en una de projectes, facilitarà la construcció del coneixement conjunt.

Per últim, deixo un petit article que tracta sobre la importància de la lectura compartida i com poder combatre les dificultats que alguns infants poden tenir amb la lectoescriptura.


 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada