dimecres, 3 de maig del 2017

Elecció de la lectura: El lenguaje como medio de construcción social del conocimiento en Educación Infantil

PARAULES CLAU

Treball per projectes, centres d’interès, llenguatge, comucació.

RESUM

L’article parla de la importància de la comunicació i del desenvolupament del llenguatge de cara a l’aprenentatge de l’infant. Parla també del treball per projectes i ho exemplifica amb un cas concret, que explica en quatre fases el procés de creació:

A la fase I, la mestra pregunta als infants sobre quins temes els agradaria saber, amb intenció de posar en context el treball per projectes. En aquest cas concret, surt guanyadora l’opció del cos humà.

A la fase II, la mestra pregunta què volen saber concretament sobre el cos humà i descobreix d’aquesta manera de quins coneixements previs parteixen i cap a on van dirigits. Apunta totes les preguntes i les agrupa per diferents zones (cervell, cor, extremitats...).

A la fase III, comencen la cerca d’informació, centrant-se només en una zona, que després canviarà per una altra fins a cobrir-les totes. Els infants busquen així maneres de respondre les preguntes que prèviament s’havien fet (busquen en llibres, per internet, pregunten als pares...).

Per últim, a la fase IV, es crea un text a partir de tota la informació obtinguda. Aquest text l’escriuen els infants amb l’ajuda de la mestra. D’aquesta manera, es torna a elaborar la informació i es descobreix quins són els aprenentatges que han quedat més arrelats a la ment dels infants.

Durant totes aquestes fases, treballen aspectes de la llengua escrita, com l’ús dels signes de puntuació, els accents, etcètera.

PREGUNTES A L’AUTOR

- He vist que es treballa de manera transversal amb aspectes lingüístics, de llengua escrita. Com es podria aplicar un treball per projectes com aquest agrupant encara més temari d’altres assignatures (matemàtiques, per exemple)?

- Aquest cas es fa a través d’un interès de la majoria. Si hi ha algun infant que no està gens interessat en aquest projecte, què es pot fer per enganxar-lo? Podria ser una opció treballar posteriorment els altres temes de públic més minoritari?

- A gairebé tots els articles em faig la mateixa pregunta, però no la puc evitar: com es podria aplicar tot aquest treball per projectes si has d’assegurar-te la participació d’alumnat amb necessitats educatives específiques? Com es pot portar a terme la inclusió en aquest cas?

COMENTARI PERSONAL

No puc parlar de treball per projectes sense evocar records de l’any passat, quan feia pràctiques a sisè de primària. Vaig viure de prop tot el procés de creació del projecte sobre l’Edat Moderna – el tema no el van escollir ells, al contrari que els infants de l’article – i em va sorprendre molt gratament. Fins i tot jo, que sóc una negada en història fora de l’època contemporània, vaig aprendre bastant sobre el tema. Allò em va fer plantejar-me: si jo, veient-lo des de fora, he pogut assimilar tant de coneixement, què no hauran de construir al seu cap aquells qui estan submergits?


Aquest article m’ha fet reprendre aquesta reflexió. I, a més, he pogut afegir-ne una altra: jo em pensava que el treball per projectes donava bon resultat a la primària. Mai m’hagués imaginat que es podria aplicar també a Educació Infantil, segurament per la complexitat de la tasca. Partint des d’aquest punt, puc dir que els infants tenen més potencialitats de les que realment pensem i que hem de perdre la por a actuar per pensar que no podran: justament perquè són infants, són capaços de tot.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada