PARAULES CLAU
Treball per projectes, centres d’interès, llenguatge, comucació.
RESUM
L’article parla de la importància de la comunicació i del desenvolupament
del llenguatge de cara a l’aprenentatge de l’infant. Parla també del treball
per projectes i ho exemplifica amb un cas concret, que explica en quatre fases el
procés de creació:
A la fase I, la mestra pregunta als infants sobre quins temes els agradaria
saber, amb intenció de posar en context el treball per projectes. En aquest cas
concret, surt guanyadora l’opció del cos humà.
A la fase II, la mestra pregunta què volen saber concretament sobre el cos
humà i descobreix d’aquesta manera de quins coneixements previs parteixen i cap
a on van dirigits. Apunta totes les preguntes i les agrupa per diferents zones
(cervell, cor, extremitats...).
A la fase III, comencen la cerca d’informació, centrant-se només en una zona,
que després canviarà per una altra fins a cobrir-les totes. Els infants busquen
així maneres de respondre les preguntes que prèviament s’havien fet (busquen en
llibres, per internet, pregunten als pares...).
Per últim, a la fase IV, es crea un text a partir de tota la informació
obtinguda. Aquest text l’escriuen els infants amb l’ajuda de la mestra. D’aquesta
manera, es torna a elaborar la informació i es descobreix quins són els
aprenentatges que han quedat més arrelats a la ment dels infants.
Durant totes aquestes fases, treballen aspectes de la llengua escrita, com
l’ús dels signes de puntuació, els accents, etcètera.
PREGUNTES A L’AUTOR
- He vist que es treballa de manera transversal amb aspectes lingüístics,
de llengua escrita. Com es podria aplicar un treball per projectes com aquest
agrupant encara més temari d’altres assignatures (matemàtiques, per exemple)?
- Aquest cas es fa a través d’un interès de la majoria. Si hi ha algun
infant que no està gens interessat en aquest projecte, què es pot fer per enganxar-lo?
Podria ser una opció treballar posteriorment els altres temes de públic més
minoritari?
- A gairebé tots els articles em faig la mateixa pregunta, però no la puc
evitar: com es podria aplicar tot aquest treball per projectes si has d’assegurar-te
la participació d’alumnat amb necessitats educatives específiques? Com es pot
portar a terme la inclusió en aquest cas?
COMENTARI PERSONAL
No puc parlar de treball per projectes sense evocar records de l’any
passat, quan feia pràctiques a sisè de primària. Vaig viure de prop tot el
procés de creació del projecte sobre l’Edat Moderna – el tema no el van
escollir ells, al contrari que els infants de l’article – i em va sorprendre
molt gratament. Fins i tot jo, que sóc una negada en història fora de l’època
contemporània, vaig aprendre bastant sobre el tema. Allò em va fer
plantejar-me: si jo, veient-lo des de fora, he pogut assimilar tant de
coneixement, què no hauran de construir al seu cap aquells qui estan
submergits?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada