dijous, 4 de maig del 2017

Lectura 8. Els jocs de representació, una eina per afavorir el desenvolupament del llenguatge

PARAULES CLAU: Infància, educació, llenguatge, jocs de representació, comunicació






SÍNTESI:
Els jocs de representació són situacions que possibiliten interaccions diverses que vehiculen coneixements i que faciliten el creixement lingüístic. Durant el segon cicle d’educació infantil, és a dir dels 3 als 6 anys, els infants avancen amb passos gegantins cap al domini del llenguatge a un nivell que els acostarà al que utilitzen les persones adultes.


Durant aquest cicle aprenen a fer noves demandes a través d’un llenguatge més elaborat. Socialment també es produiran canvis en el domini de les habilitats comunicatives, ja que aprendran les convencions que regulen la presa de torns, el manteniment del tòpic, com reparar les frases quan no se’ls entén…


En definitiva, el món lingüístic dels infants, durant aquests anys, s’ampliarà.


La lectura també parla sobre l'organització dels jocs de representació. En relació a aquest tema fa referència al fet que és important planificar el que es representarà en funció dels interessos dels alumnes i les alumnes, tenint en compte que no totes les representacions són adequades per totes les edats, per exemple, s'han de buscar aquelles que facin referència a la vida diària pels infants més petits, ja que el serà una situació molt més propera. A més, proposa que el joc disposa de dos moments:


1. Motivació i conèixer l'esquema. Aquesta part comportarà una gran quantitat de vocabulari nou i aprendran noves estructures lingüístiques.


2. Representació. Tot i que l'espai ja està organitzat, els infants, poden participar en la planificació de com representaran, quins rols hi haurà, etc. Afavorirà al llenguatge pel que fa a l'estructuració narrativa o a establir relacions.

Finalment, la lectura remarca el joc de representació com a intervenció del llenguatge i destaca que aquest tipus de recurs és ideal com a marc per la intervenció amb aquells infants que no segueixen una evolució correcta, pel fet de crear un context proper i garantir que el seu coneixement representi un progrés qualitatiu. A més, aquest recurs suposa facilitat per ajustar-se a les necessitats comunicatives i lingüístiques.

PREGUNTES A L'AUTOR:
  • Segons expliques a l’article, l’autora Katherine Nelson (1996) afirma: "Se ha demostrado ampliamente que las representaciones mentales de los acontecimientos son formas básicas de conocimiento presentes en la primera infancia que ayudan en el desarrollo narrativo."El joc de representació, sempre és una forma bàsica present en la primera infància? Aquells que no fan joc de representació no poden incrementar el desenvolupament narratiu?
  • En el joc de representació, quin és el paper que juga el mestre o la mestra? Segons la intervenció de l’educador/a, el joc representatiu pot variar quant a metodologia o efectes positius?


REFLEXIÓ
Aquesta ha estat una lectura força curta a comparació de les últimes que havíem fet però penso que sintetitza i parla sobre molt temes deixant la idea que vol expressar-nos molt clara, tot i que en alguns moments se m’ha fet densa degut a l’elevada informació que es dóna en tant poques pàgines.
Després de comentar la lectura amb les meves companyes de grup, hem estat d’acord en què aquesta lectura parlava de molts aspectes que en les altres lectures ens havien faltat i a més a més hem coincidit en què aquesta és la lectura que més ens servirà en el nostre futur com a mestres ja que podem portar aquests aprenentatges a l’aula i són situacions en les quals ens hi trobarem.
Sempre he pensat que el joc simbòlic és molt important en les edats d’educació infantil, ja que és una manera de que els infants puguin participar en accions de la vida quotidiana sense perill i sense que siguin jutjats d’allò que fan. Per aquest motiu, el joc és una de les millors fonts d’aprenentatge en aquestes edats. Tampoc m’havia parat a pensar en la importància del joc simbòlic de la manera com ho explica, ja que és una manera en la qual els infants poden descontextualitzar poc a poc allò que aprenen i allò que conversen. És a través d’aquest tipus de joc que els infants comencen a interaccionar els uns amb els altres mitjançant la comunicació i elaborant converses cada cop més enriquides amb un vocabulari més ric i extens.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada