dimecres, 3 de maig del 2017

Lectura (8) IV: El desenvolupament de l'autonomia i Montessori

Martín, G. i altres (2013) El desenvolupament de l’autonomia i Montessori, Guix d’infantil, 73, 11-14

1.Tres idees claus que destacaríeu del text

1.La capacitat de gaudir de la llibertat i la necessitat de tenir límits: En primer lloc, Montessori creu que la llibertat és un dels elements essencials, ja que permet que l’infant construeixi una certa independència. Així doncs, si tenim un ambient preparat el nen o la nena té la possibilitat d’escollir el treball que farà dins el ventall de les activitats que se li han presentat. Per aconseguir aquesta llibertat, és essencial el paper del mestre, tal com anomena Montessori el mestre guia. Aquest guia haurà de conèixer les característiques i les necessitats de cada infant per tal de preparar un ambient adequat, que estableixi uns límits clars d’acord amb cada etapa, per poder gaudir de la llibertat.

2.Es prepara l’ambient d’aula de forma que s’adeqüi a l’etapa de creixement: En segon lloc, un dels aspectes més importants de la metodologia de Montessori, és la importància de l’ambient. Tal com descriu l’autora, l’ambient ofereix el desenvolupament dels infants, i respon a les seves necessitats tan cognitives, afectives i motrius. A més, és molt important el material educatiu, ja que aquest incideix directament en el creixement i en les connexions neurològiques.

                             Font imatge

3.L’observació és la base per conèixer profundament a l’infant: Per últim, segons afirma Montessori l’observació és un dels pilars fonamentals de la feina com a docent. Així doncs, aquesta observació permet seguir les manifestacions espontànies de l’infant, i saber què necessita en cada moment. D’aquesta manera es podrà proporcionar una educació personalitzada a l’infant.                                                                                                                                     
2.Paraules claus del text

Maria Montessori, autonomia, ambient, observació, mestre guia.

3.Dues preguntes que formularíeu a l’autor o autora del text sobre aspectes que considereu que requeririen més explicació.

-De quina manera s’avalua els infants segons la metodologia Montessori?

-On trobaríem l’equilibri entre la llibertat i els límits dins de l’aula?

Comentari personal

Després d’haver llegit i treballat aquesta lectura, juntament amb la teoria que hem après a una altra assignatura, he pogut conèixer una gran professional de l’educació, i sobretot he pogut analitzar la seva metodologia.

Personalment crec que ha estat una lectura molt interessant, clara i sobretot molt entenedora. Fins i tot, podria dir que per a mi ha estat una de les millors lectures que hem llegit fins al moment, ja que com he dit anteriorment gràcies als coneixements que tenia d’una altra assignatura, aquesta lectura m’ha permès ampliar-ho i poder veure com s’aplica en una escola.

Quan hem posat en comú la lectura amb el grup d’experts, ens ha cridat l’atenció el màster universitari que es realitza a la Universitat de Vic, ja que hem pensat que podria ser una molt bona formació per a un futur, perquè a totes nosaltres ens agradaria aplicar aquest mètode a l’aula.

Cal destacar que ens han sorgit alguns dubtes, ja que la lectura no especifica molt bé com aplicar aquest mètode, és a dir, quan parla de la importància de la llibertat remarca que hi ha d’haver uns límits, però quin seria aquest equilibri? Com ho podrem saber fins a quin punt hem d’imposar uns límits o deixar més llibertat?. Així doncs, crec que m’ha faltat més explicació de com aplicar-ho a l’aula. Tot i això, penso que s’aprèn amb l’experiència.

Finalment, el punt en comú que he trobat amb les altres lectures, és l’espai. Així doncs, Maria Montessori dóna molta importància a l’espai de l’aula, ja que com bé diu la lectura de Carbonell i Gómez (1993), l’espai és un element que pot potenciar el coneixement de l’infant. Per tant, hem de tenir molta cura en la distribució, amb els materials, el clima, la decoració, etc. A més a més, aquest espai sempre ha de respondre a les necessitats i els interessos dels infants. Així doncs, l’hem de poder adaptar sempre que faci falta.

A més, tampoc ens podem oblidar d’un tema molt important que apareix a les tres lectures, que és la comunicació, ja que a cada espai hi trobem sempre el llenguatge.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada