Martín, G. i altres (2013) El desenvolupament de l’autonomia i
Montessori, Guix d’infantil, 73, 11-14
1.Tres idees claus que destacaríeu del
text
1.La capacitat
de gaudir de la llibertat i la necessitat de tenir límits: En
primer lloc, Montessori creu que la llibertat és un dels elements essencials,
ja que permet que l’infant construeixi una certa independència. Així doncs, si
tenim un ambient preparat el nen o la nena té la possibilitat d’escollir el
treball que farà dins el ventall de les activitats que se li han presentat. Per
aconseguir aquesta llibertat, és essencial el paper del mestre, tal com anomena
Montessori el mestre guia. Aquest guia haurà de conèixer les característiques i
les necessitats de cada infant per tal de preparar un ambient adequat, que
estableixi uns límits clars d’acord amb cada etapa, per poder gaudir de la
llibertat.
2.Es prepara
l’ambient d’aula de forma que s’adeqüi a l’etapa de creixement: En
segon lloc, un dels aspectes més importants de la metodologia de Montessori, és
la importància de l’ambient. Tal com descriu l’autora, l’ambient ofereix el
desenvolupament dels infants, i respon a les seves necessitats tan cognitives,
afectives i motrius. A més, és molt important el material educatiu, ja que
aquest incideix directament en el creixement i en les connexions neurològiques.
3.L’observació
és la base per conèixer profundament a l’infant: Per últim,
segons afirma Montessori l’observació és un dels pilars fonamentals de la feina
com a docent. Així doncs, aquesta observació permet seguir les manifestacions
espontànies de l’infant, i saber què necessita en cada moment. D’aquesta manera
es podrà proporcionar una educació personalitzada a l’infant.
2.Paraules claus del text
Maria Montessori, autonomia, ambient,
observació, mestre guia.
3.Dues preguntes que formularíeu a
l’autor o autora del text sobre aspectes que considereu que requeririen més
explicació.
-De quina
manera s’avalua els infants segons la metodologia Montessori?
-On trobaríem
l’equilibri entre la llibertat i els límits dins de l’aula?
Comentari personal
Després
d’haver llegit i treballat aquesta lectura, juntament amb la teoria que hem
après a una altra assignatura, he pogut conèixer una gran professional de
l’educació, i sobretot he pogut analitzar la seva metodologia.
Personalment
crec que ha estat una lectura molt interessant, clara i sobretot molt
entenedora. Fins i tot, podria dir que per a mi ha estat una de les millors
lectures que hem llegit fins al moment, ja que com he dit anteriorment gràcies als
coneixements que tenia d’una altra assignatura, aquesta lectura m’ha permès
ampliar-ho i poder veure com s’aplica en una escola.
Quan hem
posat en comú la lectura amb el grup d’experts, ens ha cridat l’atenció el màster universitari que es realitza a la Universitat de Vic, ja que hem pensat que
podria ser una molt bona formació per a un futur, perquè a totes nosaltres ens
agradaria aplicar aquest mètode a l’aula.
Cal
destacar que ens han sorgit alguns dubtes, ja que la lectura no especifica molt
bé com aplicar aquest mètode, és a dir, quan parla de la importància de la
llibertat remarca que hi ha d’haver uns límits, però quin seria aquest
equilibri? Com ho podrem saber fins a quin punt hem d’imposar uns límits o
deixar més llibertat?. Així doncs, crec que m’ha faltat més explicació de com
aplicar-ho a l’aula. Tot i això, penso que s’aprèn amb l’experiència.
Finalment,
el punt en comú que he trobat amb les altres lectures, és l’espai. Així doncs,
Maria Montessori dóna molta importància a l’espai de l’aula, ja que com bé diu
la lectura de Carbonell i Gómez (1993), l’espai és un element que pot potenciar
el coneixement de l’infant. Per tant, hem de tenir molta cura en la
distribució, amb els materials, el clima, la decoració, etc. A més a més,
aquest espai sempre ha de respondre a les necessitats i els interessos dels
infants. Així doncs, l’hem de poder adaptar sempre que faci falta.
A més,
tampoc ens podem oblidar d’un tema molt important que apareix a les tres
lectures, que és la comunicació, ja que a cada espai hi trobem sempre el
llenguatge.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada