Paraules clau: Infància, Llenguatge, Comunicació, Jocs de
representació, Educació
Resum
La lectura d’avui es titulava “Los juegos de representación, una
herramienta para favorecer el desarrollo del lenguaje” i va ser escrita per Ma
Claustre Cardona i publicada el 2001 a la revista Aula de Infantil.
Enllaç Web |
La lectura se centra en els jocs de
representació com a situacions que possibiliten interaccions diverses que
faciliten el creixement lingüístic i aporten coneixements. Explica que un
infant quan entra en el context escolar comença a aprendre i adquirir una sèrie
de conceptes i habilitats a partir de la pròpia interacció amb aquest nou
context.
Aquest nou context aporta al llenguatge de l’infant un increment del
vocabulari i unes estructures lingüístiques més complexes necessàries per expressar-les.
Però, cada vegada més aquest llenguatge s’anirà descontextualitzant.
La lectura també exposa que els jocs de representació són un recurs
didàctic que faciliten l’ús del llenguatge en contextos familiars. Aquests jocs
tenen una estructura bàsica:
- - En un
primer moment es fa una planificació del que es vol representar en l’activitat.
- Després,
es comença a jugar tenint en compte la motivació i l’interès dels infants.
- - Finalment,
es fa aquesta representació a partir dels rols, que fa cadascú…
Tot això, es dóna en una situació entre iguals amb els quals s’ha
d’argumentar, planificar i, que, per tant, fa que els infants aprenguin unes habilitats comunicatives en una situació
funcional.
Com a conclusió, es pot dir que el fet d’establir un context proper i de
garantir el seu coneixement representa un progrés qualitatiu a l’hora
d’ensenyar i aprendre. A més, a partir d’aquest recurs, és més fàcil ajustar-se
a les necessitats comunicatives i lingüístiques d’uns nens i nenes en concret.
Per tant, s’ha de tenir en compte que el paper del mestre és com a mediador i facilitador d’aquest
aprenentatge lingüístic i comunicatiu a través del joc de representació.
Preguntes a l’autor
- Segons s’explica a l’article, l’autora Katherine
Nelson (1996) afirma: "Se ha demostrado ampliamente que las
representaciones mentales de los acontecimientos son formas básicas de
conocimiento presentes en la primera infancia que ayudan en el desarrollo
narrativo."El joc de representació, sempre és una forma bàsica present en
la primera infància? Aquells que no fan joc de representació no poden
incrementar el desenvolupament narratiu?
- En el joc de representació, quin és el paper que juga el mestre o la
mestra? Segons la intervenció de l’educador/a, el joc representatiu pot variar
quant a metodologia o efectes positius?
Reflexió personal
La lectura m’ha semblat molt interessant, ja que penso que els jocs de
representació són molt importants en el desenvolupament dels infants i
influeixen molt en les habilitats comunicatives i també en les habilitats
socials que poden adquirir aquests infants.
Penso que amb els jocs de representació els infants poden satisfer els seus
desitjos i entrar en el món de l’adult per tal de poder comprendre’l i
formar-ne part. A partir d’aquest joc simbòlic els infants poden transformar el
món exterior adaptant-lo a les seves necessitats.
Amb aquest conjunt d’activitats dels jocs de representació els infants
poden desenvolupar habilitats i destreses variades com l’adquisició d’hàbits de
la vida quotidiana, l’expressió d’afectes, desitjos, idees mitjançant la
paraula, educar l’oïda i modular la veu, classificar els objectes, etc.,
que són útils per a l’adquisició d’un bon llenguatge oral i per a ser més hàbil
a l’hora de comunicar-se.
Enllaç Web |
Penso que és molt important el paer que ha de tenir el mestre en aquestes
situacions, ja que crec que a més de facilitar l’adquisició del llenguatge
lingüístic i comunicatiu també ha de ser capaç d’acompanyar els infants en el
seu procés d’aprenentatge a través d’aquests jocs de representació.
Aquest paper del mestre també es pot veure en altres lectures que han
llegit els companys, com per exemple en la lectura 2, ja que en els tallers o
els treballs per projectes també és necessari que el mestre no sigui un
transmissor d’informació sinó que ha de poder facilitar-los el coneixement i
acompanyar-los en la seva construcció conjunta.
En definitiva, crec que els jocs de representació són molt útils per a l’adquisició
del llenguatge a condició que el mestre sàpiga el paper que ha de tenir i com s’ha
de comportar amb els nens, ja que sinó l’aprenentatge que en surt no és
significatiu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada