Grups
interactius al final de l’etapa
Paraules clau:
·
Grups
heterogenis
Font |
·
Rendiment
·
Model
D
·
Aprenentatge
dialògic
·
Voluntaris
Resum:
Aquest text ens parla sobre l’experiència de grups
interactius amb nens i nenes de 5 anys des de fa quatre cursos escolars, a
Iurreta (Biscaia). L’economia d’aquest
municipi ha patit una gran transformació a causa de l’arribada de moltes
famílies d’altres comunitats autònomes i països. La diversitat lingüística en l’alumnat ha provocat algunes
transformacions a l’hora de fer del centre, entre les quals es destaquen
dues més rellevants:
·
La
implementació de noves pràctiques docents basades en l’aprenentatge dialògic.
·
Una
participació més gran de tots els agents de la comunitat educativa.
Durant el curs 2008, l’alumnat s’agrupa de manera
heterogènia, es preparen diferents activitats per les quals passa tothom i en
què l’aprenentatge té lloc de manera
interactiva per mitjà del treball cooperatiu i dialògic. Alguns familiars
de l’alumnat participen, formant part de l’equip de dinamitzadors voluntaris. Les
pors de l’inici, tant per part de les famílies com per part dels docents de l’escola, d’obrir la porta de l’aula per al voluntariat
que vulgui participar en aquestes sessions, han estat superades amb escreix. L’organització
d’aquesta escola és la següent: en dues aules amb infants de 5 anys, es
divideixen en grups de 5 infants per realitzar aquestes sessions 1 tarda a la
setmana amb una duració d’una hora i mitja.
L’objectiu de treballar amb els infants agrupats de
manera heterogènia és el d’anar
reforçant les àrees instrumentals, l’autonomia de l’alumnat, el coneixement del
medi i la convivència. Com a requisit indispensable, les activitats han de
promoure la interacció entre els infants. L’avaluació és per mitjà d’una
plantilla dissenyada per les mateixes educadores, que valora tant el treball,
com l’actitud i la interacció, com també l’activitat en si mateixa.
En aquesta escola, els resultats han estat molt favorables,
ja que han proporcionat una millor resposta a la diversitat, perquè fan una
proposta d’organització més inclusiva.
Preguntes a l’autor:
·
¿Només
poden anar els familiars “de sang” dels alumnes, o també poden participar
amics, cangurs, etc.?
·
¿Com
és que aquesta iniciativa va començar al grup classe de P5 i no a un altre? ¿Per què no van començar tots els
cursos alhora?
Reflexió:
Trobo molt interessant la metodologia que empra aquesta
escola a l’hora d’agrupar als infants, ja que una agrupació heterogènia i amb
els seus iguals, propicia i afavoreix la interacció entre els infants, crea
vincles d’unió entre ells, enforteix les relacions i aprenen els uns dels
altres.
Trobo també, que és
una bona eina i un bon mitjà per enfortir enllaços entre família i escola,
perquè el fet que les famílies puguin participar és molt beneficiós no només
per elles sinó també pels infants, ja que poden tenir diferents punts de vista
i diferents maneres de fer dels adults, trencant així amb la dinàmica de tenir
sempre el mateix model de referència. Tot i així, és una llàstima per aquelles
famílies que treballen tot el dia o que senzillament els seus horaris són
realment incompatibles amb els de l’escola, ja que no només es queden sense
veure la dinàmica de l’escola i el que es treballa, sinó que els mateixos
infants poden trobar a faltar als seus pares mentre que d’altres els tenen a l’aula
amb ells.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada