dimecres, 3 de maig del 2017

Lectura Zugazaga, Miren, Rodríguez, Aróstegui

Grups interactius al final de l’etapa
Paraules clau:
·         Grups heterogenis
Resultat d'imatges de familia escola
Font
·         Rendiment
·         Model D
·         Aprenentatge dialògic
·         Voluntaris
Resum:
Aquest text ens parla sobre l’experiència de grups interactius amb nens i nenes de 5 anys des de fa quatre cursos escolars, a Iurreta (Biscaia).  L’economia d’aquest municipi ha patit una gran transformació a causa de l’arribada de moltes famílies d’altres comunitats autònomes i països. La diversitat lingüística en l’alumnat ha provocat algunes transformacions a l’hora de fer del centre, entre les quals es destaquen dues més rellevants:
·         La implementació de noves pràctiques docents basades en l’aprenentatge dialògic.
·         Una participació més gran de tots els agents de la comunitat educativa.
Durant el curs 2008, l’alumnat s’agrupa de manera heterogènia, es preparen diferents activitats per les quals passa tothom i en què l’aprenentatge té lloc de manera interactiva per mitjà del treball cooperatiu i dialògic. Alguns familiars de l’alumnat participen, formant part de l’equip de dinamitzadors voluntaris. Les pors de l’inici, tant per part de les famílies com per part dels docents de l’escola,  d’obrir la porta de l’aula per al voluntariat que vulgui participar en aquestes sessions, han estat superades amb escreix. L’organització d’aquesta escola és la següent: en dues aules amb infants de 5 anys, es divideixen en grups de 5 infants per realitzar aquestes sessions 1 tarda a la setmana amb una duració d’una hora i mitja.
L’objectiu de treballar amb els infants agrupats de manera heterogènia és el d’anar reforçant les àrees instrumentals, l’autonomia de l’alumnat, el coneixement del medi i la convivència. Com a requisit indispensable, les activitats han de promoure la interacció entre els infants. L’avaluació és per mitjà d’una plantilla dissenyada per les mateixes educadores, que valora tant el treball, com l’actitud i la interacció, com també l’activitat en si mateixa.
En aquesta escola, els resultats han estat molt favorables, ja que han proporcionat una millor resposta a la diversitat, perquè fan una proposta d’organització més inclusiva.
Preguntes a l’autor:
·         ¿Només poden anar els familiars “de sang” dels alumnes, o també poden participar amics, cangurs, etc.?
·         ¿Com és que aquesta iniciativa va començar al grup classe de P5 i no  a un altre? ¿Per què no van començar tots els cursos alhora?
Reflexió:
Trobo molt interessant la metodologia que empra aquesta escola a l’hora d’agrupar als infants, ja que una agrupació heterogènia i amb els seus iguals, propicia i afavoreix la interacció entre els infants, crea vincles d’unió entre ells, enforteix les relacions i aprenen els uns dels altres.

Trobo  també, que és una bona eina i un bon mitjà per enfortir enllaços entre família i escola, perquè el fet que les famílies puguin participar és molt beneficiós no només per elles sinó també pels infants, ja que poden tenir diferents punts de vista i diferents maneres de fer dels adults, trencant així amb la dinàmica de tenir sempre el mateix model de referència. Tot i així, és una llàstima per aquelles famílies que treballen tot el dia o que senzillament els seus horaris són realment incompatibles amb els de l’escola, ja que no només es queden sense veure la dinàmica de l’escola i el que es treballa, sinó que els mateixos infants poden trobar a faltar als seus pares mentre que d’altres els tenen a l’aula amb ells.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada