LECTURA COMPARTIDA I ESTRATÈGIES DE COMPRENSIÓ LECTORA EN L'EDUCACIÓ INFANTIL - LAIA PÉREZ MONTAÑO
PARAULES CLAUS
Lectura compartida, estratègies, alfabetització i lectura dialògica.
ARTICLE
Hi ha diferents tipus d’estratègies de comprensió lectora a educació infantil, ja que s’ha pogut veure que l’aprenentatge de la llengua escrita no s’aconsegueix únicament amb activitats descontextualitzades sinó que la lectura és una bona eina perquè els infants aprenguin nous coneixements i d'aquesta manera contextualitzarlos en el seu dia a dia.
Podem diferenciar dos tipologies de lectures a l’hora de portar a terme aquesta activitat:
- La lectura compartida, és a dir, compatir una experiència de lectura amb algun familiar de manera que això ajuda al desenvolupament cognitiu de l’infant entre d’altres.
- La lectura dialògica, aquesta es porta a terme dins de les aules fent que els infants interaccionin entre ells sobre el que s’ha llegit.
En aquest article, podem veure un exemple a partir d'un conte i gràcies a la situació es poden veure una serie d'estrategies per dur a terme abans, durant i despres de la lectura.
Primerament, en el cas de les estrategies que podem fer abans de la lectura és que hem d'establir el propòst i explicar el que farem per activar els coneixements dels infants.
En segon lloc, durant la lectura s'han de realitzar nferències i comprovar la comprensió dels infants per prendre decisions adequades en cada moment.
finalment, després de la lectura s'ha de fer un resum del conte i veure si realment els infants han entes la lectura o no.
Hi ha dins de l'àmbit de la lectura dos components, la descodificació, que és el coneixement alfabètic; i la comprensió, que es troba vinculada a les habilitats linguistiques orals.
PREGUNTES A L'AUTOR
· Es podria posar en pràctica la lectura dialògica en l’àmbit familiar o únicament es fa servir en l’àmbit escolar?
· Què podem fer perquè la gent prengui consciència que el component més important és la comprensió i no la descodificació?
REFLEXIÓ PERSONAL
M'ha semblat molt interessant aquesta lectura ja que ha est molt profitosa amb les diferents eines que ens mostra per a poder tractar la lectura amb els infants. Moltes vegades el fet de la lectura el prenem com un estona on llegim i ja està. No parem a pensar si relament allò que han llegit ho han entes, els ha agradat...
Quan a mi a l'escola m'ensenyaven a llegir, ens treien a un per un al passadis amb una monja, la mestra més gran de l'escola per a llegir un conte. Mai em va plantejar si havia entes aquell conte o si m'havia agradat. Pe això, crec que és molt important per als infants que estan començant a llegir preguntar si el que han fet els agrada per tal de seguir els seus interessos i motivacions i no acabar prenent aquesta activitat com alguna cosa rutinaria i obligatoria per part de la família i l'escola.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada