Paraules clau:
Llenguatge, joc de representació, comunicació,
esquemes.
Resum:
Els infants, en iniciar el segon cicle de l’ensenyament infantil, ja tenen
un coneixement bàsic de com funciona la comunicació i mostren un domini de les
estructures lingüístiques bàsiques. Però aquest nou context escolar portarà
noves demandes, tant cognitives com socials, que requeriran un ús del
llenguatge molt més elaborat: nous aspectes conceptuals, estructures
lingüístiques més complexes, aprendre noves convencions socials, llenguatge més
descontextualitzat... I tots aquests aprenentatges els aniran adquirint de
manera natural en les diverses situacions educatives, com ara són els jocs de
representació.
Per entrar més en matèria, podem dir que els jocs de representació són un recurs
didàctic que pretén utilitzar les rutines i les activitats de representació com
a vehicle per facilitar l’ús del llenguatge en contextos familiars. A
través de les experiències diàries viscudes, els infants aprenen una visió
concreta del món i desenvolupen un coneixement base a partir del qual donaran
sentit a les noves experiències.
A partir d’aquí, hem de tenir presents que per organitzar l’activitat s’han
de seguir uns passos i planificar bé quin esdeveniment es representarà segons
l’interès i el coneixement que els infants tinguin sobre aquest aspecte.
Primer de tot, cal motivar i despertar l’interès pel tema que es
tractarà durant la representació i, sobretot, el coneixement que tinguin els
alumnes sobre el mateix. I en un segon moment, es realitza la representació
pròpiament dita; és important que ells mateixos planifiquin com ho
representaran, els rols que hi haurà, què farà cadascú... i això els permetrà
utilitzar vocabulari i estructures que ja coneixen.
En definitiva, és un recurs ideal per millorar i potenciar el
coneixement i l’ús del llenguatge ,ja que ho fan des d’un marc funcional i
significatiu. I a més, permet ajustar-se a les necessitats comunicatives i
lingüístiques de certs nens i nenes amb dificultats per construir el llenguatge
o relacionar-se amb els altres.
Preguntes a l'autor:
- Com gestionar els diferents interessos dels infants?
- Quin criteri utilitza l’autora per determinar què és una evolució correcta
de l’infant?
Aquest text m'ha semblat molt interessant, tot i que al començament era una mica més feixuc i no era senzill de llegir. Tot i així, he comprés molt millor el tema del joc de representació o joc simbòlic i realment m'he adonat de la importància que té en l'etapa d'infantil, ja que a més de fomentar l'autonomia en els infants, potenciem el llenguatge, pel fet que en aquests jocs els nens i les nenes han de dialogar, negociar, consensuar les regles per tal de poder començar a jugar.
Això es pot relacionar una mica amb la pedagogia de Maria Montessori, que es basa molt en el joc lliure; és molt important deixar que siguin ells mateixos qui experimentin i descobreixin per si sols les seves possibilitats, i una bona manera de fer-ho és a partir del joc de representació, ja que els infants poden recrear situacions de la vida quotidiana que els són significatives per ells i així avançar en l'autonomia i la presa de decisions.
Tot i així, parlant d'aquestes noves metodologies més innovadores i experimentals m'envaeix la por i la incertesa de saber si realment funciona però, sobretot, de saber quin és en aquesta situació el nostre paper com a mestres, ja que no hem d'imposar els nostres coneixements i saber com s'ha fet fins ara, sinó que hem de fer de guies i orientadors, hem de preparar l'espai idoni perquè es donin situacions significatives i funcionals per als infants i observar què fan i deixen de fer els nostres infants.
A continuació, us deixo el link de la pàgina web de l'Associació de Montessori espanyola, una web molt interessant on trobem informació sobre el mètode Montessori i activitats que es realitzen en l'actualitat per donar-ho a conèixer.
Això es pot relacionar una mica amb la pedagogia de Maria Montessori, que es basa molt en el joc lliure; és molt important deixar que siguin ells mateixos qui experimentin i descobreixin per si sols les seves possibilitats, i una bona manera de fer-ho és a partir del joc de representació, ja que els infants poden recrear situacions de la vida quotidiana que els són significatives per ells i així avançar en l'autonomia i la presa de decisions.
Tot i així, parlant d'aquestes noves metodologies més innovadores i experimentals m'envaeix la por i la incertesa de saber si realment funciona però, sobretot, de saber quin és en aquesta situació el nostre paper com a mestres, ja que no hem d'imposar els nostres coneixements i saber com s'ha fet fins ara, sinó que hem de fer de guies i orientadors, hem de preparar l'espai idoni perquè es donin situacions significatives i funcionals per als infants i observar què fan i deixen de fer els nostres infants.
A continuació, us deixo el link de la pàgina web de l'Associació de Montessori espanyola, una web molt interessant on trobem informació sobre el mètode Montessori i activitats que es realitzen en l'actualitat per donar-ho a conèixer.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada