dilluns, 1 de maig del 2017

Lectura 8 (I): Los juegos de representación, una herramienta para favorecer el uso del lenguaje - Maria Claustre Cardona


Paraules claus:

1) Educació infantil 
2) Llenguatge
3) Jocs de representació
4) Comunicació lingüístic  
5) Representació o script


Resum:

Els jocs de representació són un recurs didàctic que pretén utilitzar les rutines i les activitats de representació com a vehicle per facilitar l'ús del llenguatge en contextos familiars pels infants. Aquesta activitat es basa en la idea que a l'aprendre un llenguatge no únicament s’aprèn un codi, sinó que també s’aprèn un medi per representar el coneixement.

Aquests jocs es fonamenten en la teoria d’esquemes (Mandler, 1984; Nelson, 1986), segons la qual els infants organitzen les seves experiències del món en representacions mentals. Dins d’aquest marc estable que són els esquemes o els scripts (representacions d’activitats que es converteixen en rutina) la comprensió i l'ús de la forma lingüística es veuen beneficiats.
                        

L’organització d’aquesta activitat requereix primerament una planificació de la situació que es vol representar tenint en compte els interessos de l’alumnat, el coneixement del script per part de l’infant, la demanda lingüística i el nivell evolutiu del joc. També s’ha d’analitzar els diferents rols que es representaran, el tipus de llenguatge, les relacions temporals i causals i els objectes relacionats amb la situació. Un cop planificat tot el mencionat anteriorment, s’aplica el joc.

El joc consta de dos moments:

1) Un primer moment de motivació,  de coneixement del script i de garantir el coneixement previ de l'esquema.

2) Un segon moment correspon a la pròpia representació. Aquí els infants planifiquen, decideixen quin rol fa cadascú, etc. Pel que fa al llenguatge aquest moment de planificació afavoreix aspectes d’estructura narrativa, i també ajuda als infants a projectar situacions en el temps, a adquirir habilitats que formen part de la narració, aprenen a veure les coses amb diferents perspectives a l'assumir rols diferents,  els permet utilitzar vocabulari i estructures lingüístiques que han escoltat o que coneixen i a adquirir habilitats comunicatives (com argumentar, planificar, etc.) de forma natural en situacions funcionals.

En resum, els jocs de representació són un bon recurs per millorar el coneixement i l’ús del llenguatge, ja que es fa des d'un marc funcional i significatiu.


Preguntes a l'autora:

- Com és que a primer de primària es deixa de fer aquests jocs de representacions si aporten tants beneficis al desenvolupament del llenguatge? 

- Com hem d’actuar si un infant no vol participar/jugar mai a aquest joc?


Reflexió: 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada