Paraules claus:
1) Educació infantil
2) Llenguatge
3) Jocs de representació
4) Comunicació lingüístic
5) Representació o script
1) Educació infantil
2) Llenguatge
3) Jocs de representació
4) Comunicació lingüístic
5) Representació o script
Resum:
Els jocs de representació són un recurs didàctic que pretén utilitzar les rutines i les activitats de representació com a vehicle per facilitar l'ús del llenguatge en contextos familiars pels infants. Aquesta activitat es basa en la idea que a l'aprendre un llenguatge no únicament s’aprèn un codi, sinó que també s’aprèn un medi per representar el coneixement.
Aquests
jocs es fonamenten en la teoria d’esquemes (Mandler, 1984; Nelson, 1986), segons
la qual els infants organitzen les seves experiències del món en
representacions mentals. Dins d’aquest marc estable que són els esquemes o els
scripts (representacions d’activitats que es converteixen en rutina) la
comprensió i l'ús de la forma lingüística es veuen beneficiats.
L’organització
d’aquesta activitat requereix primerament una planificació de la situació que
es vol representar tenint en compte els interessos de l’alumnat, el coneixement
del script per part de l’infant, la demanda lingüística i el nivell evolutiu
del joc. També s’ha d’analitzar els diferents rols que es representaran, el
tipus de llenguatge, les relacions temporals i causals i els objectes
relacionats amb la situació. Un cop planificat tot el mencionat anteriorment, s’aplica
el joc.
El joc
consta de dos moments:
1)
Un primer moment de motivació, de coneixement
del script i de garantir el coneixement previ de l'esquema.
2)
Un segon moment correspon a la pròpia representació. Aquí els infants
planifiquen, decideixen quin rol fa cadascú, etc. Pel que fa al llenguatge
aquest moment de planificació afavoreix aspectes d’estructura narrativa, i
també ajuda als infants a projectar situacions en el temps, a adquirir
habilitats que formen part de la narració, aprenen a veure les coses amb
diferents perspectives a l'assumir rols diferents, els permet utilitzar vocabulari i estructures lingüístiques
que han escoltat o que coneixen i a adquirir habilitats comunicatives (com argumentar,
planificar, etc.) de forma natural en situacions funcionals.
En
resum, els jocs de representació són un bon recurs per millorar el coneixement
i l’ús del llenguatge, ja que es fa des d'un marc funcional i significatiu.
Preguntes a l'autora:
- Com és que a primer de primària es deixa de fer aquests jocs de representacions si
aporten tants beneficis al desenvolupament del llenguatge?
- Com hem d’actuar si un infant no vol participar/jugar mai a aquest joc?
- Com hem d’actuar si un infant no vol participar/jugar mai a aquest joc?
Reflexió:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada