Paraules clau:
Aprendre, projectes de
treball, pensar, racons, tallers.
Resum i idees clau:
Hi ha moltes alternatives a l’hora d’organitzar el
currículum. Concretament a l’escola Pompeu Fabra de Barcelona l’apliquen
mitjançant els projectes. Consideren que una de les competències més importats a assolir és la
d’aprendre a aprendre, ja que va molt lligada al pensament de tots els alumnes.
És per aquest motiu que
en aquest context l’adult té un paper
molt rellevant, ja que ha de saber crear espais on es potenciïn, es recullin i
es valorin els pensaments i la comunicació entre l’alumnat.
És per aquest motiu que
a Educació Infantil es troben tres moments organitzatius: els projectes de
treball, els racons i els tallers.
La lectura es centra
principalment en els projectes, on podem trobar un cas portat a terme per una
mestra. Cal destacar que en ell l’infant
aprèn de forma global, de manera que es parteix dels seus coneixements i dels
seus interessos. A més a més, és
molt important tenir un tema en el que es vulguin saber coses i que ajudi a
aprendre i avançar, així doncs hem de tenir molt clars els objectius que es
volen treballar.
La flexibilitat també és
un punt fonamental, ja que a mesura que es va avançant en el tema es va
definint cada cop més el procés tenint en compte les respostes de cada alumne.
Preguntes a l’autor:
-
En tots els casos són els alumnes els que trien el tema que es vol
treballar, o ve més marcat pels interessos de la pròpia mestra?
-
Un cop a la primària, es seguiria amb la mateixa metodologia?
Comentari personal:
Personalment, m’ha
semblat una lectura molt interessant de llegir, concretament m’ha agradat molt
poder veure el cas pràctic sobre la teoria que ens transmet.
M’agradaria centrar-me
en la primera pregunta que li faig a l’autor, i és que ja fa un parell d’anys
vaig estar fent pràctiques a una escola en la que van fer un projecte de
treball sobre la xocolata. Tot i això vaig poder observar que aquest tema no va
sorgir dels interessos dels infants, sinó que va ser la mestra la que el va
proposar. És per aquest motiu que ho he volgut compartir amb les meves
companyes i he vist clarament que la tasca de mestra dins d’aquest context no
és fàcil. Així que, per tal d’extreure uns bons resultats i que aquesta
metodologia sigui eficaç és molt important que la mestra hi cregui i hi tingui
una total confiança. D’aquesta manera tot fluirà molt més i no es veurà forçada
a fer la seva tasca.
Personalment penso que
aquesta confiança també arriba als infants, de manera que afecta en els
aprenentatges que assoleixin.
M’agradaria relacionar aquesta lectura amb un vídeo
que he trobat molt interessant: https://www.youtube.com/watch?v=htafBEcApFY
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada