dilluns, 1 de maig del 2017

LECTURA 8 – Los proyectos de trabajo y el aprender a aprender en educación infantil

Paraules clau:
Aprendre, projectes de treball, pensar, racons, tallers.

Resum i idees clau:
Hi ha moltes alternatives a l’hora d’organitzar el currículum. Concretament a l’escola Pompeu Fabra de Barcelona l’apliquen mitjançant els projectes. Consideren que una de les competències més importats a assolir és la d’aprendre a aprendre, ja que va molt lligada al pensament de tots els alumnes.
És per aquest motiu que en aquest context l’adult té un paper molt rellevant, ja que ha de saber crear espais on es potenciïn, es recullin i es valorin els pensaments i la comunicació entre l’alumnat.
És per aquest motiu que a Educació Infantil es troben tres moments organitzatius: els projectes de treball, els racons i els tallers.
La lectura es centra principalment en els projectes, on podem trobar un cas portat a terme per una mestra. Cal destacar que en ell l’infant aprèn de forma global, de manera que es parteix dels seus coneixements i dels seus interessos.  A més a més, és molt important tenir un tema en el que es vulguin saber coses i que ajudi a aprendre i avançar, així doncs hem de tenir molt clars els objectius que es volen treballar.
La flexibilitat també és un punt fonamental, ja que a mesura que es va avançant en el tema es va definint cada cop més el procés tenint en compte les respostes de cada alumne.


Preguntes a l’autor:
-       En tots els casos són els alumnes els que trien el tema que es vol treballar, o ve més marcat pels interessos de la pròpia mestra?
-       Un cop a la primària, es seguiria amb la mateixa metodologia?

Comentari personal:
Personalment, m’ha semblat una lectura molt interessant de llegir, concretament m’ha agradat molt poder veure el cas pràctic sobre la teoria que ens transmet.
M’agradaria centrar-me en la primera pregunta que li faig a l’autor, i és que ja fa un parell d’anys vaig estar fent pràctiques a una escola en la que van fer un projecte de treball sobre la xocolata. Tot i això vaig poder observar que aquest tema no va sorgir dels interessos dels infants, sinó que va ser la mestra la que el va proposar. És per aquest motiu que ho he volgut compartir amb les meves companyes i he vist clarament que la tasca de mestra dins d’aquest context no és fàcil. Així que, per tal d’extreure uns bons resultats i que aquesta metodologia sigui eficaç és molt important que la mestra hi cregui i hi tingui una total confiança. D’aquesta manera tot fluirà molt més i no es veurà forçada a fer la seva tasca.
Personalment penso que aquesta confiança també arriba als infants, de manera que afecta en els aprenentatges que assoleixin.
M’agradaria relacionar aquesta lectura amb un vídeo que he trobat molt interessant: https://www.youtube.com/watch?v=htafBEcApFY 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada