Glòria
Martín, Montse Badia, Bet Coll
Resum:
L’article exposa els diferents aspectes que permeten el
desenvolupament de l’autonomia de centre, seguint les bases de la Pedagogia
Montessori; caracteritzades pels següents eixos:
En primer lloc, el paper
docent és essencial, ja que adquireix una funció d’observador i guia. L’objectiu
principal és intervenir cada vegada el menys possible perquè l’infant es
desenvolupi autònomament. Alhora, respectarà el ritme individual de cada infant
i atendrà les seves necessitats i demandes. Per tant, haurà de deixar llibertat
perquè els infants aprenguin, s’equivoquin i construeixin la seva pròpia independència.
Per altra banda, el mestre dissenya i prepara un ambient que ofereixi un gran ventall de possibilitats
per l’infant, escollits lliurement, però sempre sota el paràmetre d’establir
límits clars que permetin als infants conviure en la petita societat de l’aula.
Per tant, haurà de ser flexible i s’haurà d’adaptar a l’especificitat de cada
un d’ells, tal i com he esmentat anteriorment, atès que no tots tenen les
mateixes capacitats, necessitats i interessos.
Per últim, l’infant
és vist com a subjecte actiu del procés ensenyament- aprenentatge, al
voltant del qual s’han d’organitzar els continguts i les activitats tot
convertint-lo en el protagonista d’aquest. Així, les propostes de treball ha de
partir d’allò que ells busquen, i no del que l’adult espera.
Per tant, en termes generals, és important que hi hagi
coherència entre el que fan els mestres/docents com el que realitzen les
famílies. Per aquesta mateixa raó, és important tenir bona comunicació entre ambdós
agents; així com realitzar xarrades, activitats, tallers... per donar eines i coneixements
del que seria més adient per l’educació dels seus fills/es.
Paraules clau: observació, infant protagonista, llibertat, autonomia.
Interrogants:
- - Davant
d’una situació de conflicte, quin és el rol que hauria de prendre l’adult?
- - Si
el material que el mestre/a ofereix als infants és important saber-lo escollir,
en què ens hauríem de basar per triar el més adient?
Comentari personal:
Personalment crec que és un dels articles que més m’ha
cridat l’atenció i m’ha despertat l’interès per buscar exemples d’activitats/materials
per treballar aquesta pedagogia en una aula.
Tots i cada un dels elements presents a l’aula, ja siguin els materials, els espais,
les activitats... han d’estar dissenyats/planificats i preparats per oferir als
infants possibilitats de desenvolupar les seves capacitats amagades. Tanmateix, trobo també molt important
realitzar dinàmiques en què hi hagi diferents edats, ja que interaccionar amb
altres aporta múltiples beneficis, per exemple: els grans ajudin als petits,
els petit aprenen ràpidament del que fan els grans, l’aprenentatge és molt més
ric i variat per les diferents aportacions que poden fer, etc.
Per concloure, seria important que les aules treballessin
amb pedagogies com la Montessori, encara que n’hi ha de moltes altres, perquè
veure l’infant com un ésser capaç, no tothom ho fa.
Per altra banda, aquesta lectura la podríem relacionar
amb la lectura de Carbonell i Gomèz, que té com a objectiu principal fer l’infant
el protagonista del seu propi aprenentatge, és a dir, formar individus que
siguin capaços de prendre les seves decisions. Per tant, tal i com la meva
lectura exposa, si des d’un inici no deixem que els infants facin lliurement i
aprenguin de manera autònoma, no podrem aconseguir que siguin persones capaces
de prendre les seves pròpies decisions.
Per darrer i últim, recomanar la pel·lícula“Être
et avoir”, una film molt interessant que mostra clarament com és possible
treballar amb infants de diferents edats sota la tutorització d’un sol
professor.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada