dimarts, 2 de maig del 2017

Lectura 8 (II): Los proyectos de trabajo y el aprender a aprender en educación infantil

Leonor Carbonell, Maria Gómez del Moral (1993). Aula de innovación Educativa. Revista Aula de Innovación Ed. 11. Los proyectos de trabajo y el aprender a aprender en educación infantil. Leonor Carbonell, Maria Gómez del Moral

Paraules clau 

Aprendre a aprendre 
Ajudar a pensar
Autonomia 
Constructivisme 
Organització (espai i temps)
Projecte de treball 

Resultat d'imatges de ajudar a pensar


Resum + idees clau 

Aquest text se centra en com l'escola Pompeu Fabra, d'educació infantil, de Barcelona, estructura el curriculum escolar. Aquesta ho fa a través de projectes de treball, que permeten treballar moltes àrees curriculars, desenvolupar competències i potenciar capacitats en els infants. A més, també es parla de les característiques i els objectius de l'escola. 


                               Resultat d'imatges de projecte de treball


L'escola vol que els infants desenvolupin la competència d'aprendre a aprendre, relacionada amb el fet d'ajudar-los a pensar, ajudar-los que siguin crítics, que posin en marxa les seves estratègies de pensament i que creïn de noves. Per tant, l'escola té com a objectiu principal formar individus autònoms, que siguin capaços de prendre les seves pròpies decisions, que tinguin opinió. 

Per tant, és una escola la metodologia de la qual es basa en realitzar una interpretació constructivista de l'aprenentatge, en què l'alumne/a és el centre del seu propi aprenentatge, el protagonista. Partint d'aquesta interpretació, l'escola té la intenció d'establir, contínuament, diàlegs constructius (escoltar diverses opinions, contenir demandes, interpretar, qüestionar, aportar nova informació per reconduir els punts de partida...), que tenen la intenció de potenciar el pensament individual i l'adquisició d'estratègies d'aprenentatge. 

                                         Resultat d'imatges de diàleg

Pel que fa al tema de l'espai i el temps, és important tenir espais organitzats, però també, crear-ne d'altres en moments esporàdics. Cal crear espais per observar, explorar, experimentar, contrastar, reflexionar, discutir, buscar informació, analitzar-la, sintetitzar-la... per tal que l'alumnat pugui elaborar sistemes propis de pensament i amb el màxim d'elements de coneixement per poder actuar i ser crítics respecte els elements del seu entorn. 

En aquesta lectura es parla de 3 moments organitzatius diferents: tallers o materials, racons i, finalment, projectes de treball, que són en els que l'escola s'ha centrat. Aquests sorgeixen de les necessitats dels infants i permeten crear situacions de treball, en les quals l'alumnat, a partir dels seus coneixements previs, aprèn a buscar informació, seleccionar-la, organitzar-la, comprendre-la, relacionar-la amb diferents situacions, convertir-la més endavant en coneixement i, finalment, assimilar-la. 




Preguntes a les autores

-És necessària l'existència dels tallers per tal d'abarcar totes les àrees curriculars? No n'hi hauria prou amb el projecte de treball? 
-Hi ha moltes escoles que no funcionen per projectes. Què és el que faries per tal que una escola canviés la seva forma de fer i comencés a treballar per projectes? Què és el que aporta aquesta metodologia de treball i que les altres no ho aporten? 
-Aquesta lectura se centra en l'educació infantil. Com es podria portar a la pràctica el mateix projecte però a l'educació primària? 


Reflexió personal 


M'ha semblat una lectura molt completa, ja que aquesta presenta teoria, una situació real (projecte de "Las tortugas", amb els seus diàlegs pertinents) i una explicació d'estratègies per als mestres i per a les mestres de com dur a terme un projecte de treball. 

Crec que totes les lectures haurien de ser com aquesta, ja que al donar-te més informació, s'aprèn molt més; penso que és important aprofundir en els temes i no quedar-nos en l'anècdota. És molt interessant tenir la teoria, però aquesta poder veure-la a través d'exemples; per tant, a través de la pràctica. 

El que m'ha faltat és veure alguna imatge sobre l'espai, per tal de fer-me una mica una idea sobre com s'havia portat a terme l'activitat. Penso que els textos són més interessants i aclaridors si vénen acompanyats d'il·lustracions. 

El treball per projectes em sembla molt interessant, ja que, realment, s'està treballant allò que interessa i, molt important, motiva als infants. Penso que tot hauria de partir de la motivació dels infants, perquè, realment, són ells qui estan aprenent i són ells el centre del seu aprenentatge. Penso que el treball per projectes aporta molts beneficis per als infants; m'agradaria poder haver treballat d'aquesta manera a la meva escola, ja que la forma tradicional era molt avorrida i no permetia desenvolupar les competències i potenciar les capacitats al màxim de l'alumnat. 

Amb això vull dir que, al treballar per projectes, es poden realitzar uns agrupaments que permeten més la col·laboració i el lligam amb els companys i companyes, ja que es treballa per grups. Tal com ens va dir Fontich, és més important la col·laboració, el treball en equip... que no pas el contingut, que sempre se li ha volgut donar més importància. I no només la col·laboració, sinó, també, els procediments, el procés, ja que s'acostuma a mirar, només, el resultat final sense detenir-se en com s'ha arribat a aquest. Per això, és molt necessari seguir el progrés de cada infant. 

Resultat d'imatges de metodologia tradicional 
                            Metodologia tradicional   

  Resultat d'imatges de treball per projectes
                                  Treball per projectes

En aquestes dues fotografies es pot veure que a través del treball per projectes els infants estan motivats i s'ho passen molt millor. Fontich ens va comentar que a infantil sembla que s'hagin de fer activitats més divertides i quan ens anem fent més grans, tot això desapareix. Estic totalment d'acord amb la seva afirmació, ja que jo sempre he pensat que el fet de ser cada vegada més gran no té perquè voler dir fer classe de forma tradicional amb el llibre de text. De fet, penso que totes les competències i capacitats que es desenvolupen i potencien a infantil es perden una mica sinó les continuem treballant al llarg de la nostra escolarització. 

Per últim, m'agradaria destacar que aquesta lectura, tal i com es va parlar en el grup d'experts, es podria relacionar amb la lectura 4, que tractava dels centres d'interès, que també sorgeixen de les necessitats dels infants. 

He trobat uns links interessants: 

Aquest parla sobre els projectes de treball a l'educació primària. És un vídeo, en el qual s'explica com es duen a terme els projectes de treball, quines són les seves característiques, què és el que s'ha de tenir en compte... 


És un vídeo sobre un projecte de treball, anomenat "La granja". Es poden veure fotografies sobre els infants, vídeos, com s'ha portat a terme, la intervenció dels i de les mestres. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada