IDEES CLAU:
En primer lloc, cal
destacar que la capacitat de gaudir de
la llibertat i la necessitat de tenir límits són dos conceptes que la guia ha
de dominar i conèixer en referència a cada infant. A la pedagogia
Montessori es deixa de banda el concepte de mestra tradicional per donar lloc a
la mestra guia. La guia és aquella que acompanya als infants en el seu procés d’aprenentatge,
però que a diferència de la tradicional, el seu paper principal és afavorir espais
on els infants puguin explorar i descobrir lliurement dins la seva seguretat, i
observar per a proporcionar el millor a cadascun d’ells. Tanmateix, les autores
ens diuen que cal una formació contínua de les mestres guies per tal de
respondre millor a les necessitats actuals i futures dels nens i nenes.
Per tant, un pilar fonamental de la pedagogia
Montessori és l’observació, que permet conèixer profundament a cada infant i
conèixer les seves necessitats. L’observació és clau per a oferir als nens
i nenes una educació personalitzada, i donar-li el que realment necessita en
cada moment.
D’altra banda, l’ambient preparat ofereix oportunitats de
desenvolupament que permeten respondre a les necessitats cognitives, afectives
i motrius. Aquest ambient no només fa referència al mobiliari i materials
de l’aula, sinó també a un clima de respecte i llibertat. A més, ha d’estar
dissenyat per ajudar a créixer a cada individu i proporcionar-li l’espai idoni
per desenvolupar les seves habilitats. Doncs, la guia només podrà fer això si
realment coneix les característiques i necessitats de cadascun dels seus
infants.
PARAULES CLAU:
Montessori, ambient, mestres guia, llibertat, observació
PREGUNTES:
- Com es té en compte als alumnes amb necessitats educatives especials?
- L’ambient ha d’estar en un constant canvi per garantir les necessitats i interessos dels infants?
- On trobaries l’equilibri entre límits i llibertat a l’aula?
REFLEXIÓ:
En primer lloc, vull dir que ha estat una
lectura molt agradable de llegir, ja que el tema em sembla realment interessant
i útil per al nostre futur com a mestres. És essencial que el nostre sistema
educatiu evolucioni cap a metodologies més innovadores que tinguin més en
compte els interessos i desenvolupament integral dels infants, i amb aquesta
metodologia podem aconseguir-ho.
D’altra banda, vull compartir amb vosaltres la
meva reflexió sobre aquest aspecte. Maria Montessori va impulsar el seu mètode
fa ja més de cent anys, i avui en dia continua sent una metodologia innovadora
per a nosaltres. Si després de cent anys l’educació ha evolucionat tant poc,
ens hauríem de plantejar que alguna cosa està fallant. És per això, que
necessitem un canvi, tant en el sistema educatiu com en la mentalitat de la
nostra societat, i només així podem aconseguir formar persones lliures, autònomes
i crítiques.
Al seminari vam compartir les diverses
lectures entre les companyes, i considero que amb la que té més relació és amb
la de Carbonell i Gómez. En aquesta, els autors ens expliquen que s’han de
crear espais per potenciar el coneixement, però igual que passa amb Montessori,
han de ser els alumnes els que escullin aquests aprenentatges.
Per últim, vull compartir un enllaç que he
trobat, que aprofundeix més en la pedagogia Montessori, i ens explica detalladament
com la podríem aplicar a les nostres llars. Tanmateix, podem veure un vídeo on
ens mostren amb imatges aquesta metodologia. Us deixo dos
enllaços que configuren la primera i segona part de l’article: la primera http://familiasenruta.com/fnr-crianza/educacion/metodo-montessori/;
i la segona http://familiasenruta.com/fnr-crianza/educacion/que-es-el-metodo-montessori/.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada