dimarts, 2 de maig del 2017

Lectura (8) II Los proyectos de trabajo y el aprender a aprender en educación infantil

Síntesi - Idees clau:
El text tracta sobre el treball per projectes que duen a terme a l’aula de P4 en el centre Pompeu Fabra de Barcelona. Inicialment, ens parla de què ells volen formar individus autònoms a partir d’una acció educativa que promogui el creixement personal de l’alumne i que sàpiga utilitzar l’entorn i intervenir en ell. L’alumne es considera que és el subjecte d’aprenentatge i que el docent només serà el fil conductor que acompanyi l’infant en el procés i les diverses situacions d’aprenentatge.
Els projectes són una resposta a la necessitat d’organitzar els continguts escolars de manera globalitzada. Aquests projectes permeten crear situacions de treball on l’alumne, a partir dels seus coneixements previs, pugui buscar i seleccionar informació (entre altres accions) per tal de convertir-la en coneixement.

El treball per projectes en aquest cas són les tortugues. Es fa, de manera conjunta entre alumnes i docent, una pluja d’idees d’allò que volen treballar, quedant així constància dels interessos dels infants i dels seus coneixements previs, que serviran per fer l’avaluació. A partir d’aquesta col·laboració conjunta entre mestre i alumnes, es pot observar quin és l’aspecte més rellevant d’aquesta escola: que els infants puguin elaborar diverses estratègies per a solucionar un problema, essent així més autònoms a l’hora de pensar i actuar.

Paraules clau: Treball per projectes, globalització, educació infantil, autonomia, coneixements

Preguntes:
  • Quan es va començar a aplicar el treball per projectes, va ser difícil adaptar-se?
  • Es pot aplicar el treball per projectes a totes les edats i a totes les matèries?

Reflexió personal:
Aquesta lectura ha estat una de les més profitoses realitzades en aquesta assignatura. M'ha semblat una lectura molt interessant, on s'explica quin és el procés que cal seguir quan es treballa per projectes. Crec que són la millor resposta a una globalització dels continguts escolars d'aprenentatge. A més, la metodologia normalment, implica que els aprenentatges siguin significatius, partint de l'experiència prèvia dels infants. Aquest fet els anima i motiva a seguir aprenent i passant pel procés d'assaig-error a l'hora de construir els seus propis aprenentatges.

Per acabar, m'agradaria parlar d'un documental del qual he hagut de fer un treball per una altra assignatura i que hem vist en diverses ocasions al llarg d'aquests dos anys de carrera. És el documental "Una altra escola" de TV3, on es veuen diverses escoles que treballen amb el projecte Escola Nova 21.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada