dilluns, 1 de maig del 2017

Lectura 8. El desenvolupament de l'autonomia i Montessori

Resum: 

La lectura fa un recorregut sobre els aspectes més importants de la pedagogia Montessori posats en pràctica a l’escola Montessori-Palau de Girona.

Per una banda, fa una explicació sobre la història de la pedagogia Montessori on en centra sobretot en el concepte d’autonomia com un dels pilars fonamentals, juntament amb la importància de l’ambient de l’aula, el rol i la preparació de l’ensenyant i les característiques dels materials educatius.

Per una altra banda, desenvolupa l’aplicació del mètode a l’escola infantil des de l’any 1998. Actualment han establert una dinàmica de formació i millora continuada per tal d’oferir una educació que respongui a les necessitats dels nens i nenes a partir del treball reflexiu i d’anàlisi.

Per arribar a combinar la llibertat amb l’organització del treball va suposar la modificació de les pràctiques educatives de l’escola. Es donava a l’infant llibertat de moviment, expressió i experimentació amb la creació d’un ambient que facilités el camí de l’autoconstrucció de l’ésser humà. La capacitat de gaudir de llibertat i la necessitat de tenir límits són dos conceptes que han d’estar a la guia de l’escola.

A més, si volem que els infants experimentin s’ha de preparar l’ambient a l’aula per oferir oportunitats de desenvolupament que permetran respondre a les necessitats cognitives, afectives i motrius, sobretot tenint en compte que són nenes i nenes que es troben a l’etapa de desenvolupament  “ment absorbent”. Dins d’aquest ambient es poden preparar diferents activitats perquè decideixin segons el seu interès quines activitats realitzar.


Per últim, destacar el paper de la mestra com a guia. Haurà de conèixer les característiques i necessitats dels infants per preparar un ambient adequat a partir de l’observació de les manifestacions espontànies d’aquests. A més, la diferència clau entre una mestra tradicional i una mestra en un ambient Montessori és que han de facilitar que l’infant aprengui per ell mateix, en comptes d’ensenyar. 


Paraules clau:
  • Montessori
  • Autonomia
  • Ambient
  • Guia
  • Llibertat

Preguntes a l'autora:
  • De quina manera s’avalua als infants segons la metodologia Montessori?
  •  Com ha de ser el paper del mestre davant una problemàtica? Hi ha alguna estratègia a l’hora de posar límits?


Reflexió:

Després d'haver llegit aquesta lectura, juntament amb la teoria que hem après a altres assignatures, crec que hem conegut a una gran professional de l'educació que va revolucionar el procés d'ensenyament-aprenentatge.

Actualment Maria Montessori encara és un referent a seguir, tant pels seus èxits en l'àmbit educatiu com per les seves creacions materials. Això em fa reflexionar que si Montessori encara està present en les aules i pensem que la seva metodologia és innovadora, en el seu temps la seva mentalitat devia ser una excepció i com ja vàrem veure en la seva pel·lícula, va ser menyspreada per ser dona.

De la seva metodologia, el que més m'agrada és la manera de tractar els nens i nenes com a éssers pensants perquè a partir d'aquesta idea sorgeix la necessitat de respectar el seu ritme, la seva autonomia, les seves necessitats... Montessori és i serà un referent en la nostra cultura educativa.

A vegades saber que hi han hagut persones que han revolucionat l'educació em fa pensar si algun dia jo com a mestra podré contribuir a millorar la manera d'aprendre i ensenyar perquè em fa por ser una professora d'aquelles que critiquem pel concepte que té sobre l'educació, però hem d'anar a poc a poc i anar formant-nos per poder semblar-nos una mica a Montessori i altres referents de l'educació.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada