dimarts, 2 de maig del 2017

Lectura 8, Joc de representació

Joc de representació


Nens jugant el joc simbòlic en el racó dels metges
Font extreta: http://libretasdecolores.blogspot.com.es/2012/08/el-rincon-de-los-medicos.html

Nens ja en el segon cicle tenen coneixements bàsics de com funciona la comunicació i estructures lingüístiques  bàsiques que permet que siguin entesos i relacionar-se amb el seu entorn. No obstant al arribar  al nou context escolar les demandes de comunicació de manera natural es tornaran més elaborades; tan cognitivament, enriquint el vocabulari i les relacions cognitives, com socialment, disposant d’habilitats comunicatives entre iguals enriquint els usos del llenguatge. D’altra banda cada cop el llenguatge s’anirà descontextualitzant més.
Jocs de representació incideixen en el creixement lingüístic i del coneixement. Són claus al entrar al context escolar i potenciar el familiar. Aquests recursos didàctics són un mitjà per representar un determinat  per una forma i un contingut. Pel que fa al contingut del llenguatge aquest joc es recolza en la teoria dels esquemes on tot s’organitza a partir de representacions mentals (normalment sent una seqüencia ordenada d’accions). Centrant-nos en els esquemes aquests faciliten l’aprenentatge del llenguatge tan en aspectes discursius com d’estructura.
Alhora d’elaborar un joc de representació s’ha de planificar,  han de ser significatius i adients als  infants a qui van destinats (amb recursos adequats per garantir un bon coneixement per part de tots).
Un cop planificat el joc trobem dos moments: En un primer lloc s’haurà de garantir el coneixement de l’esquema aportant vocabulari i estructures lingüístiques que poden ser entorn a gustos necessitats, materials, espaials..En segon lloc es farà la representació directa a partir d’un espai físic on es representarà (amb els rols i accions que farà cada infant). Pel que fa el llenguatge es potenciarà la estructura i els discursos narratius, que l’infant adopti  diferents perspectives. On l’infant haurà d’utilitzar habilitats comunicatives no de manera forçada sinó espontàniament i funcional degut a la  situació.
En conclusió  joc de representació treballem molts aspectes de la comunicació i el llenguatge millorant així el coneixement, la interacció i representació que ens fem dels  altres i l’entorn.
OPINIÓ PERSONAL
Segons el que he pogut documentar-me en el text observo que els jocs de representació són una eina molt favorable per el llenguatge sobretot centrant-me amb nens que tenen dificultats en la comunicació i   representació d’esquemes. Per tant el joc de representació treballa sobretot amb  les habilitats i estratègies comunicatives de manera espontània, en un context proper i funcional que garanteix  progrés a l’infant i adaptar-se aquest. No obstant considero que és difícil trobar el joc simbòlic adient perquè tots els nens hi trobin un interès i hi interactuin , per això tal i com s'afirma a la lectura considero molt important la planificació i l'organització del joc simbòlic i una de les solucions podria ser a partir de racons. Per tant crec que la planificació té una gran rellevància però si sorgeixen  situacions espontànies i enriquidores que puguin  canviar la metodologia pensada, també s'han de deixar fluir sempre i quan no perjudiqui a cap infant. 

Preguntes clau:
La representació del joc si es fa amb alumnes de nivells molt diferents com es pot planificar de manera adient per satisfer les necessitats de cada infant. Quins criteris pot fer servir.

Per interessos els infants tenen diferents interessos i poden afectar a la representació del joc. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada