Joc de representació
Nens jugant el joc simbòlic en el racó dels metges
Font extreta: http://libretasdecolores.blogspot.com.es/2012/08/el-rincon-de-los-medicos.html
Font extreta: http://libretasdecolores.blogspot.com.es/2012/08/el-rincon-de-los-medicos.html
Nens
ja en el segon cicle tenen coneixements bàsics de com funciona la comunicació i
estructures lingüístiques bàsiques que
permet que siguin entesos i relacionar-se amb el seu entorn. No obstant al
arribar al nou context escolar les
demandes de comunicació de manera
natural es tornaran més elaborades; tan cognitivament, enriquint el vocabulari
i les relacions cognitives, com socialment, disposant d’habilitats
comunicatives entre iguals enriquint els usos del llenguatge. D’altra banda
cada cop el llenguatge s’anirà descontextualitzant més.
Jocs de representació incideixen en el creixement lingüístic i del coneixement. Són claus al
entrar al context escolar i potenciar el familiar. Aquests recursos didàctics
són un mitjà per representar un determinat
per una forma i un contingut. Pel que fa al contingut del llenguatge aquest joc es recolza en la
teoria dels esquemes on tot s’organitza a partir de representacions mentals
(normalment sent una seqüencia ordenada d’accions). Centrant-nos en els esquemes aquests faciliten
l’aprenentatge del llenguatge tan en aspectes discursius com d’estructura.
Alhora
d’elaborar un joc de representació s’ha de planificar, han de ser significatius i adients als infants a qui van destinats (amb recursos
adequats per garantir un bon coneixement per part de tots).
Un
cop planificat el joc trobem dos moments: En un primer lloc s’haurà de garantir
el coneixement de l’esquema aportant vocabulari i estructures lingüístiques que
poden ser entorn a gustos necessitats, materials, espaials..En segon lloc es
farà la representació directa a partir d’un espai físic on es representarà (amb
els rols i accions que farà cada infant). Pel que fa el llenguatge es
potenciarà la estructura i els discursos narratius, que l’infant adopti diferents perspectives. On l’infant haurà
d’utilitzar habilitats comunicatives
no de manera forçada sinó espontàniament i funcional degut a la situació.
En
conclusió joc de representació treballem
molts aspectes de la comunicació i el llenguatge millorant així el coneixement,
la interacció i representació que ens fem dels
altres i l’entorn.
OPINIÓ
PERSONAL
Segons
el que he pogut documentar-me en el text observo que els jocs de representació
són una eina molt favorable per el llenguatge sobretot centrant-me amb nens que
tenen dificultats en la comunicació i
representació d’esquemes. Per tant el joc de representació treballa
sobretot amb les habilitats i
estratègies comunicatives de manera espontània, en un context proper i
funcional que garanteix progrés a l’infant i adaptar-se aquest. No obstant considero que és difícil trobar el joc simbòlic adient perquè tots els nens hi trobin un interès i hi interactuin , per això tal i com s'afirma a la lectura considero molt important la planificació i l'organització del joc simbòlic i una de les solucions podria ser a partir de racons. Per tant crec que la planificació té una gran rellevància però si sorgeixen situacions espontànies i enriquidores que puguin canviar la metodologia pensada, també s'han de deixar fluir sempre i quan no perjudiqui a cap infant.
Preguntes
clau:
La
representació del joc si es fa amb alumnes de nivells molt diferents com es pot
planificar de manera adient per satisfer les necessitats de cada infant. Quins
criteris pot fer servir.
Per
interessos els infants tenen diferents interessos i poden afectar a la
representació del joc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada