Paraules claus
Pràctiques
de l’aula
Competència
en comunicació lingüística
Competència
social i cívica
Interacció
a l’aula
Autonomia
moral
Idees claus i resum
L’assemblea
segons Freinet consisteix en una reunió setmanal en la qual es parla de les
coses que han succeït a l’escola i dóna l’oportunitat de debatre els problemes.
L’assemblea també permet als infants
tenir un espai per créixer com a grup desenvolupant d’aquesta forma la
competència lingüística, ja que participen en un discurs compartit,
escolten als altres companys, respecten el torn de paraula i s’inicien en el
llenguatge descontextualitzat, el paper del docent també és important perquè
anima a la participació des de l’escolta activa i l’interès per les
experiències dels infants. A més a més també
promou l’educació cívica i moral perquè posen en comú un conflicte i troben
solucions.
És important que els infants
desenvolupin les actituds prosocials, ja que els permet
afrontar els conflictes existents. Aquestes actituds permeten actuar voluntàriament
per ajudar, compartir, consolar o protegir a altres persones. Això ajudarà a la
formació de futurs ciutadans amb capacitat crítica i creativa per enfrontar-se
als problemes i buscar solucions formant d’aquesta forma l’autonomia moral que
permet establir criteris de justícia i igualtat.
Finalment,
per tal que es porti a terme l’assemblea de forma adequada és important que el
docent faci un bon control de la comunicació, ja que la seva gestió en el
discurs és molt alta perquè ha d’aconseguir que tots participin de forma
significativa i a més a més està oferint un model de comunicació als infants.
Per tant, és important el que es diu però també com es diu.
Preguntes a l’autor/a
- Com
pots transmetre els valors cívics als infants més petits?
-
Com es pot evitar caure en la rutina i aconseguir que els infants tinguin motivació per realitzar l'assemblea?
Reflexió
Aquesta
lectura m’ha fet veure totes les competències que els infants poden
desenvolupar en l’assemblea. Gràcies a aquesta aprenen a respectar el torn de
paraula, a escoltar als altres i donar la seva opinió de forma adequada
aconseguint ser crítics i autònoms. Però també veig la dificultat que tot això
s’aconsegueix si els infants participen, ja que a l’aula trobem infants que
parlen més que d’altres. Està clar que aquí és molt important la funció del
docent com a moderador per motivar als infants, però em plantejo el següent
dubte: com?
Així
doncs, penso que és molt important donar un espai en el qual els infants puguin
expressar-se lliurement sense que ningú jutgi les seves opinions i tothom pugui
donar el seu punt de vista permeten aprendre dels altres. Penso que és una
forma molt enriquidora d’adquirir aprenentatges, ja que ningú t’està imposant
el que has d’aprendre, sinó que són els mateixos infants qui construeixen el
seu aprenentatge adquirint autonomia.
Aquesta
lectura la relaciono amb la lectura de Sogas (2013) que s'anomena l’art de conversar, escoltar,
parlar i compartir a la rotllana, perquè parlava de la importància de donar un
espai de comunicació als infants.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada