dilluns, 1 de maig del 2017

La asamblea de clase en educación infantil: un espacio para crecer como grupo, Sánchez-Rodríguez, S. y González-Aragón, C. (2016)

Paraules claus
Pràctiques de l’aula
Competència en comunicació lingüística
Competència social i cívica
Interacció a l’aula
Autonomia moral



Idees claus i resum
L’assemblea segons Freinet consisteix en una reunió setmanal en la qual es parla de les coses que han succeït a l’escola i dóna l’oportunitat de debatre els problemes. L’assemblea també permet als infants tenir un espai per créixer com a grup desenvolupant d’aquesta forma la competència lingüística, ja que participen en un discurs compartit, escolten als altres companys, respecten el torn de paraula i s’inicien en el llenguatge descontextualitzat, el paper del docent també és important perquè anima a la participació des de l’escolta activa i l’interès per les experiències dels infants. A més a més també promou l’educació cívica i moral perquè posen en comú un conflicte i troben solucions.
És important que els infants desenvolupin les actituds prosocials, ja que els permet afrontar els conflictes existents. Aquestes actituds permeten actuar voluntàriament per ajudar, compartir, consolar o protegir a altres persones. Això ajudarà a la formació de futurs ciutadans amb capacitat crítica i creativa per enfrontar-se als problemes i buscar solucions formant d’aquesta forma l’autonomia moral que permet establir criteris de justícia i igualtat.
Finalment, per tal que es porti a terme l’assemblea de forma adequada és important que el docent faci un bon control de la comunicació, ja que la seva gestió en el discurs és molt alta perquè ha d’aconseguir que tots participin de forma significativa i a més a més està oferint un model de comunicació als infants. Per tant, és important el que es diu però també com es diu.

Preguntes a l’autor/a
- Com pots transmetre els valors cívics als infants més petits?
- Com es pot evitar caure en la rutina i aconseguir que els infants tinguin motivació per realitzar l'assemblea?

Reflexió
Aquesta lectura m’ha fet veure totes les competències que els infants poden desenvolupar en l’assemblea. Gràcies a aquesta aprenen a respectar el torn de paraula, a escoltar als altres i donar la seva opinió de forma adequada aconseguint ser crítics i autònoms. Però també veig la dificultat que tot això s’aconsegueix si els infants participen, ja que a l’aula trobem infants que parlen més que d’altres. Està clar que aquí és molt important la funció del docent com a moderador per motivar als infants, però em plantejo el següent dubte: com?
Així doncs, penso que és molt important donar un espai en el qual els infants puguin expressar-se lliurement sense que ningú jutgi les seves opinions i tothom pugui donar el seu punt de vista permeten aprendre dels altres. Penso que és una forma molt enriquidora d’adquirir aprenentatges, ja que ningú t’està imposant el que has d’aprendre, sinó que són els mateixos infants qui construeixen el seu aprenentatge adquirint autonomia.
Aquesta lectura la relaciono amb la lectura de Sogas (2013) que s'anomena l’art de conversar, escoltar, parlar i compartir a la rotllana, perquè parlava de la importància de donar un espai de comunicació als infants. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada