dilluns, 1 de maig del 2017

COMUNICACIÓ I LLENGUATGE PARLAT - LAIA PÉREZ MONTAÑO


PARAULES CLAUS
Comunicació, llenguatge no verbal, paralingüística, infància, quotidianitat.



ARTICLE
Aquest article publicat per la revista guix parla de la didàctica de la llengua i la literatura en l’àmbit de l’educació infantil i l’ensenyament reglat. Les autores, Isabel Ferrer i Sunta Sogas, ens ofereixen 7 pistes per l’avaluació de la comunicació i el llenguatge parlat.

En primer lloc, les autores expliquen que hem de ser conscients del diferent grau de dificultat que suposa, per a cada infant, la comunicació. Com a mestres hem de potenciar diferents recursos comunicatius per a tots ells, però especialment per aquells nens que els hi costa més. Un bon mètode per analitzar si oferim o no aquests recursos, i de quina manera ho fem, és l’enregistrament de la nostra pràctica.

En segon lloc, fan èmfasi en la importància dels diferents factors que influeixen en la comunicació i que no són dins del llenguatge parlat, com per exemple el llenguatge no verbal o la paralingüística. També mostren com la veu pot anar més enllà de les paraules i transmetre emocions. Per altra banda, també és important que tinguem en compte les condicions sonores de l’aula (música, volum dels infants...) per no caure en la disfonia. Tenir música constantment fa que augmentem el volum de la nostra veu, és millor posar-la en moments determinats.

Per últim, ens recomanen que si detectem possibles problemes comunicatius en els infants, hem de compartir-ho respectuosament amb la família per seguir el protocol corresponent. De la mateixa manera, expliquen que les paraules que utilitzem per donar un mateix missatge poden influenciar en la percepció d’un fet; hem de procurar no caure en les generalitzacions. 


PREGUNTES
-  S’ha d’evitar sempre donar un cop de veu? Què fem quan hi ha molt de xivarri a l’aula i no ens serveixen les estratègies (cançons, jocs, expressions...) per recuperar el silenci?
-  Com actuem davant un possible cas amb trastorn de llenguatge, el qual els seus pares no accepten fer-ne un diagnòstic?

REFLEXIÓ PERSONAL
Entre els components del grup hem estat parlar de que és molt important prendre consciència dels diferents factors que influeixen en la comunicació, ja que sovint només ens fixem en el llenguatge parlat i deixem e banda la resta de factors en la parla.

Els mestres i les mestres o estan preparats en formació com per tenir en compte tots aquests factors i estrategies a l'hora de treballar amb els infants. Estic segura que moltes vegades no son conscientes de les coses que transmeten darrera d'una simple frase o una paraula. Aquesta anirà acompanyada d'un tò de veu, una gestualitat, una mirada que transmetrà més informació de la que trasmetran oralment.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada