Conceptes clau:
- Llenguatge verbal
- Comunicació
- Treball per projectes
- Educació Infantil
Resum i idees
clau:
A la lectura “El lenguaje como
medio de construcción social del conocimiento en educación infantil”, les autores exposen a partir del
desenvolupament d’un projecte de treball, com el llenguatge facilita la
construcció social del coneixement a un aula d’infants de 5 anys, així com els
processos d’interacció i els coneixements construïts. Defensa aquesta idea a
partir d’un exemple real explicat a partir de quatre fases.
Per dur a terme el projecte, es té en compte el diàleg i la conversació com
un pilar fonamental en la quotidianitat a l’aula d’Educació Infantil. Aquesta
metodologia pretén estimular l’experimentació, fomentar una participació activa
dels infants, crear situacions compartides de treball, etc. Concretament, es
pretén fomentar el procés d’ensenyament-aprenentatge de la lectoescriptura
mitjançant el treball per projectes.
A la primera fase del projecte la mestra pregunta als infants quins són els
temes dels quals volen saber coses, en aquest cas: el cos humà. A la següent
fase, s’especifica què volen saber de manera més concreta sobre el tema sabent
quins són els coneixements previs que tenen els infants. La fase III es centra
en la recerca d’informació de les parts concretes del cos, plantejant-se
preguntes i després buscant els mètodes per poder respondre-les. Finalment, a
la fase IV, s’escriu un text a partir de
tot el recull d’informació, amb una posterior exposició. En aquesta última
fase, a més, es pot observar quins són els aprenentatges que han adquirit els infants
de manera clara.
A partir del treball per projectes es pretén potenciar que els infants
gaudeixin aprenent, no únicament coneixements teòrics o aspectes de la
lectoescriptura, sinó que també s’ensenyen actituds, valors i emocions, que són
fonamentals per el desenvolupament dels infants com a persones més autònomes,
capaces d’interactuar en la seva vida quotidiana i comprendre la realitat en la
que es troben.
Interrogants:
- Les autores diuen que és una anàlisi a qual li ha de seguir una segona part de l’estudi. En que consisteix aquesta segona part?
- Quins són els recursos que pot tenir l’educadora en el cas de trobar-se davant d’un infant amb molt moca motivació o interès respecte aquest tema?
- Quines adaptacions es poden realitzar en cas d’infants amb necessitats educatives específiques?
Comentari
personal:
Considero que aquesta ha estat una lectura extensa però a la vegada molt
enriquidora, ja que ens mostra un model d’exemple de com els infants poden
aprendre la construcció del llenguatge i a interactuar amb el grup d’igual o
amb els docents. Aquest, com altres mètodes, és un recurs profitós que potser m’és
útil al meu futur com a educadora.
La idea més important que puc extreure de la lectura és que els infants són
els protagonistes del seu propi aprenentatge, guiant-se pels seus propis
interessos i així, construint uns aprenentatges significatius i enriquidors per
ells. D’aquesta manera, el treball per projectes ajuda als infants a actuar amb
autonomia i augmentar la seva autoestima. Però, la part complicada la trobem en
quina concepció de l’infant té cada docent, és a dir, aquest tipus de pràctica
educativa únicament es podrà dur a terme si el docent considera que els infants
són capaços. Si, en canvi, pensen que no tenen aquest tipus de capacitat, el o
la mestra considerarà més oportú oferir el tipus d’aprenentatge directament,
sense donar l’oportunitat als infants d’expressar-se, comunicar-se, interactuar
i concebre l’aprenentatge de manera directa.
És molt important poder oferir als infants un espai com el que es dóna a la
lectura, on es puguin compartir i comentar idees, experimentin, respectin els
torns de paraula, i aprenguin a socialitzar-se. Pot ser estic més acostumada a
veure aquest tipus de treballs a educació primària i no tant a edats més
petites, però em considero una persona que veu als infants com persones
capaces, i que, per tant, estic desitjant poder dur a terme aquesta pràctica
educativa en els cursos d’infantil.
En relació a la lectura 2, la qual parla de la importància de la
comunicació entre iguals per construir coneixement i, d’aquesta manera, es
treballa la competència lingüística. Trobo la relació en el fet que la
comunicació i la interacció entre iguals pot arribar a crear aprenentatges
significatius no solament d’adquisició de coneixements, com per exemple del cos
humà, sinó altres aprenentatges que els serveixen per el dia a dia.
Per si la lectura no ha quedat clara, adjunto al següent enllaç un document
en PDF de XTEC en el qual s’exposa de manera sintetitzada els passos a seguir
per fer un projecte.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada