Síntesi:
Com acollim emocionalment els infants amb la manera de parlar
A la lectura podem trobar diferents idees que ens expliquen cóm podem
comunicar-nos de manera sana amb els infants. És molt important recollir allò que diuen els infants i
considerar-ho important i valuós. D’altre banda, cal establir un contacte visual al parlar amb els
infants, ja que això crearà una major
proximitat i podem establir un vincle més segur. Cal observar amb atenció l’expressió
corporal i facial i tenir en compte que nosaltres com a mestres també
transmetem molt amb el nostre cos i la nostra cara. Cal convidar a tothom a la
participació amb una actitud inclusora
i realitzar una escolta global.
La veu i les paraules han d’anar de la mà. No podem disfressar les paraules
amb una entonació emocional diferent a la que li pertany, els infants ho capten
ràpidament, i hem de tenir la major transparència possible amb ells, sempre
saber fins a quin punt hem d’explicar les coses.
Reflexionar sobre com i quan parlem com a educadores
A l’hora de parlar he de ser clares i
utilitzar un llenguatge i entonació melòdiques amb l’objectiu d’arribar als
infants i captar la seva atenció i curiositat. Per aconseguir-ho, hem de
reflexionar sobre el vocabulari que fem servir i de quina manera transmetem el
missatge als més petits. Un recurs que podem fer servir per fer la pràctica reflexiva de les nostres
accions quotidianes, és a través de les gravacions de escenes del dia a dia i analitzar-les
posteriorment.
El recurs dels contes és una manera
molt eficaç d’arribar ràpidament als infants. Podem comunicar missatges a
través de les imatges, l’entonació que posem al llegir-lo o explicar-lo a més
del contacte visual que exercim al llarg de l’activitat per tal de fer-los més partícips de la història.
És important que no ens confiem del paper que poden exercir les imatges i
potenciar la nostra expressivitat, gest, veu, paraules i mantenir els ulls
connectats tota l’estona.
És important que cuidem el nostre vocabulari i intentem evitar les paraules
contundents, com mai o sempre, que són molt tancades i no ens donen peu a
altres possibilitats.
Ambient
En quant a l’ambient ha de ser adequat
i intentar que l’entorn ens acompanyi en la nostra tasca. A més a més, hem d’ensenyar
a escoltar i no només a sentir. Si tenim tot el dia la música posada estarem
afavorint a la primera premissa, en canvi, si la posem només en moment que hem
d’escoltar la música afavorirem l’escolta activa.
Paraules clau:
I.
Comunicació bidireccional
II.
Empatia
III.
Parlar i expressar-se
IV.
Escolta global
V.
Proximitat
Preguntes
- Com pot establir l’educador una bona comunicació amb
infants amb necessitats educatives específiques?
Reflexió
En primer lloc, penso que ha sigut una
lectura agradable de llegir. M’ha fet reflexionar sobre diversos aspectes en el
paper del mestre a l’aula, de quina manera ens hem de dirigir als infants i con
hem de mantenir aquesta comunicació bidireccional dins el dia a dia. Ha de ser
una comunicació lliure per totes dues parts, però per aconseguir això, primer
cal establir un ambient segur i càlid per a totes les persones que es trobin en
aquell espai. Els nostres missatges no han de ser gaire complexos , hem de
mantenir un contacte visual per transmetre confiança i tranquil·litat, tenir
una sintonia entre les paraules que diem i el to de veu que fem servir, entre
altres aspectes importats. Crec que és molt important prendre consciència de
què fem en cada moment i cóm ho fem. També hem de ser conscients que les
nostres paraules, gestos, mirades... poden amagar missatges que facin mal a l’altre
persona, per aquest motiu és important que no només prenem consciència del que
diem i cóm ho diem a l’aula, sinó a tots els àmbits de la nostra vida.
En quant a la relació del text amb
altres lectures analitzades al seminari, la puc relacionar amb la lectura: L’art de conversar:
escoltar, parlar i compartir a la rotllana, Sogas, M.T. (2013). Explica la importància de oferir un espai als infants
on pugui tenir lloc la seva espontaneïtat i a partir d’aquest succés adquireixin
diferents i nous aprenentatges. També dóna molta rellevància al fet de parlar i
comunicar entre adults i infants i entre els grups d’iguals, de manera
exponencial a tot el grup per enriquir les converses i també l’aprenentatge. El
paper de la mestra ha de ser: receptiu, clar en els seus missatges, precís per
arribar als seus objectius proposats i inclusor amb els infants.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada