diumenge, 30 d’abril del 2017

Los proyectos de Trabajo y el aprender a aprender en educación infantil

Conceptes clau

Educació infantil, projectes de treball, constructivisme, aprenentatge autònom, pedagogia i rol del mestre.

Idees clau

  • A l’escola s’ha de potenciar el pensament individual i la adquisició d’estratègies d’aprenentatge.
  • El mestre és el fil conductor que ajuda a trobar respostes a les diferents situacions de l’aprenentatge.
  • Els alumnes han d’aprendre a utilitzar totes les estratègies lligades al seu pensament.

Resum

Resultat d'imatges de escola pompeu fabra barcelona
L’article de Leonor Carbonell i María Gómez del Moral explica com està organitzat el currículum d’educació infantil del centre Pompeu Fabra de Barcelona, on ambdues treballen com a mestres.
Per començar les autores expliquen que la visió que tenen de l’educació les mestres de l’escola és constructivista i, per tant, s’intenta que els alumnes siguin capaços d’aprendre a aprendre utilitzant totes les estratègies lligades al seu pensament, per aquest motiu són sempre el subjecte de l’aprenentatge i els mestres fan de fil conductor per tal d’ajudar-los a trobar respostes a les diferents situacions d’aprenentatge. Per a fomentar aquesta metodologia de treball s’han de crear situacions col·lectives, individuals i de petit grup per tal de garantir la comunicació i l’intercanvi, i per tant l’aprenentatge. Així doncs a l’escola els alumnes d’infantil treballen mitjançant projectes de treball, racons i tallers.
L’article explica breument en que tracten cadascuna de les tres tipologies de treball. En primer lloc parla dels projectes de treball, els quals tracten de crear situacions de treball en les quals els alumnes puguin, a partir d’un plantejament inicial (relacionat amb els seus coneixements previs), buscar informació, seleccionar-la, comprendre-la i relacionar-la a través de diferents situacions per a convertir-la posteriorment en coneixement. D’altre banda els racons són espais de treball en petit grup o individual on no s’introdueixen nous continguts, sinó que es tracta d’un espai on s’utilitzen recursos coneguts i treballats. El que s’intenta amb això és afavorir l’a autonomia personal, l’organització de la feina, la presa de decisions i la relació i comunicació. Per últim ens presenten els tallers, que són espais dotats d’entitat pròpia i que per tant no han d’estar necessàriament relacionat amb els projectes de treball. La responsabilitat del taller és del mestre, tot i així el contingut i l’objectiu són compartits pel grup.
Per acabar les autores ens mostren un exemple de com es va treballar el tema de les tortugues a l’aula, des de com es tria el tema fins a quin és el mètode d’avaluació.

Preguntes a l’autor

  1. Qui estructura els horaris en relació amb els tres tipus d’activitats? I si ho fan els mestres com s’assegura el centre de que cap mestre es dedica a fer majoritàriament tallers.
  2. Es poden treballar totes les matèries únicament mitjançant projectes de treball o és necessari fer tallers per a reforçar aquelles matèries que no es poden encabir dins els projectes?
  3. Com s’adapta la metodologia dels projectes de treball a una classe amb més d’un nen que té necessitats educatives especials?


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada