Paraules claus (5)
Educació
infantil
Pensament
Projecte
de treball
Tallers
Racons
i matèries
Idees claus i resum
Aquest
article tracta sobre com unes mestres de l’escola pública Pompeu Fabra entenen l’organització del currículum a través de
projectes de treball i la relació que es dóna entre aquests i altres
moments d’organització de l’espai i el temps
en una classe.
Aquestes
professores prenen decisions sobre la relació que hi ha entre l’ensenyament i l’aprenentatge.
Parteixen de la base que l’alumne és el
protagonista del seu propi aprenentatge i el professor serà qui l’acompanyarà
en aquest procés permeten potenciar el pensament individual dels infants. Per
aquest motiu, és important que l’adult aprofiti qualsevol situació que ajudi a
elaborar sistemes propis de pensament, ja siguin espais organitzats i pensats
amb aquest objectiu, com moments esporàdics de la vida quotidiana.
Pel
que respecta a l’organització del treball s’han de crear situacions
individuals, col·lectives, etc. per garantir la comunicació. En l’educació infantil es consideren tres
moments:
Els projectes de treball
que són una resposta a la necessitat d’organitzar els continguts escolar d’una
forma global i transversal creant situacions en les quals els infants puguin
partir dels seus coneixements previs, busquin informació, la seleccionin, la
comprenguin i la relacionin a través de situacions diferents permeten
convertir-la en coneixement.
Els racons pretenen
desenvolupar l’autonomia personal, l’organització del treball, la presa de
decisions, la presa de decisions, la relació i la comunicació. Aquests racons
permeten treballar aspectes curriculars de les àrees de llengua, matemàtiques,
plàstica, habilitats motrius i el joc.
Els tallers o matèries són
espais que treballen la llengua, les matemàtiques, psicomotricitat, música,
etc. de forma més especifica.
Finalment,
la combinació de tots tres és molt enriquidor pel procés d’ensenyament –
aprenentatge dels infants perquè aprenen a través del joc i permet desenvolupar
les competències per a la vida.
Preguntes a l’autor/a
- Com
es podria treballar per projectes en una llar d’infants?
- El
treball per projectes es pot portar a terme amb totes les matèries?
Reflexió
Actualment
trobem escoles que comencen a treballar per projectes deixant enrere els llibres
i els mètodes tradicionals. A més a més, donen molta importància al joc
espontani, ja que és la base de l’aprenentatge. A través d’aquestes noves
pedagogies es produeix un canvi de rol en l’alumne i el docent. L’alumne ja no
aprèn escolant sinó que aprèn fent i el professor s’allibera de ser el
transmissor oral del coneixement i passa per ser qui dissenya les activitats i
acompanya a l’alumne en el seu procés d’ensenyament – aprenentatge.
Penso
que en el futur la meva tasca docent s’ha de basar en aquestes pedagogies
perquè considero que si dones una educació rígida als infants en la qual sempre
se’ls diu el que han de fer, el que provoques és que aquests infants no tinguin
iniciativa i no siguin autònoms. És a dir, són infants que després tenen
dificultats per fer les tasques exercides a classe perquè estan acostumats a
fer el que li diuen, sense raonar el perquè o buscar una altra forma de
fer-ho.
Finalment,
els temes tractats en aquest article ho relaciono amb el reportatge d’una altra
escola que parla del projecte escola nova 21. A través d’aquest reportatge es
pot veure com diferents centres apliquen el seu projecte educatiu basat en la
globalització, agrupant i treballant d’aquesta forma els continguts de totes
les assignatures d’una manera transversal i universal aconseguint que els infants
tinguin un aprenentatge significatiu.
Per visionar el reportatge, clic aquí.
Per visionar el reportatge, clic aquí.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada