dijous, 4 de maig del 2017

Los proyectos de trabajo y el aprender a aprender en educación infantil. Carbonell, L. i Gómez, M. (1993)



Paraules claus (5)
Educació infantil
Pensament
Projecte de treball
Tallers
Racons i matèries

Idees claus i resum
Aquest article tracta sobre com unes mestres de l’escola pública Pompeu Fabra entenen l’organització del currículum a través de projectes de treball i la relació que es dóna entre aquests i altres moments d’organització  de l’espai i el temps en una classe.
Aquestes professores prenen decisions sobre la relació que hi ha entre l’ensenyament i l’aprenentatge. Parteixen de la base que l’alumne és el protagonista del seu propi aprenentatge i el professor serà qui l’acompanyarà en aquest procés permeten potenciar el pensament individual dels infants. Per aquest motiu, és important que l’adult aprofiti qualsevol situació que ajudi a elaborar sistemes propis de pensament, ja siguin espais organitzats i pensats amb aquest objectiu, com moments esporàdics de la vida quotidiana.
Pel que respecta a l’organització del treball s’han de crear situacions individuals, col·lectives, etc. per garantir la comunicació. En l’educació infantil es consideren tres moments:
Els projectes de treball que són una resposta a la necessitat d’organitzar els continguts escolar d’una forma global i transversal creant situacions en les quals els infants puguin partir dels seus coneixements previs, busquin informació, la seleccionin, la comprenguin i la relacionin a través de situacions diferents permeten convertir-la en coneixement.
Els racons pretenen desenvolupar l’autonomia personal, l’organització del treball, la presa de decisions, la presa de decisions, la relació i la comunicació. Aquests racons permeten treballar aspectes curriculars de les àrees de llengua, matemàtiques, plàstica, habilitats motrius i el joc.
Els tallers o matèries són espais que treballen la llengua, les matemàtiques, psicomotricitat, música, etc. de forma més especifica.
Finalment, la combinació de tots tres és molt enriquidor pel procés d’ensenyament – aprenentatge dels infants perquè aprenen a través del joc i permet desenvolupar les competències per a la vida.

Preguntes a l’autor/a
- Com es podria treballar per projectes en una llar d’infants?
- El treball per projectes es pot portar a terme amb totes les matèries?

Reflexió
Actualment trobem escoles que comencen a treballar per projectes deixant enrere els llibres i els mètodes tradicionals. A més a més, donen molta importància al joc espontani, ja que és la base de l’aprenentatge. A través d’aquestes noves pedagogies es produeix un canvi de rol en l’alumne i el docent. L’alumne ja no aprèn escolant sinó que aprèn fent i el professor s’allibera de ser el transmissor oral del coneixement i passa per ser qui dissenya les activitats i acompanya a l’alumne en el seu procés d’ensenyament – aprenentatge.
Penso que en el futur la meva tasca docent s’ha de basar en aquestes pedagogies perquè considero que si dones una educació rígida als infants en la qual sempre se’ls diu el que han de fer, el que provoques és que aquests infants no tinguin iniciativa i no siguin autònoms. És a dir, són infants que després tenen dificultats per fer les tasques exercides a classe perquè estan acostumats a fer el que li diuen, sense raonar el perquè o buscar una altra forma de fer-ho. 
Finalment, els temes tractats en aquest article ho relaciono amb el reportatge d’una altra escola que parla del projecte escola nova 21. A través d’aquest reportatge es pot veure com diferents centres apliquen el seu projecte educatiu basat en la globalització, agrupant i treballant d’aquesta forma els continguts de totes les assignatures d’una manera transversal i universal aconseguint que els infants tinguin un aprenentatge significatiu.

Per visionar el reportatge, clic aquí. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada