diumenge, 30 d’abril del 2017

LECTURA 8. El desenvolupament de l'autonomia i Maria Montessori


Paraules clau: Llibertat, organització del treball, Maria Montessori, ment absorbent, ambient adequat

Breu resum

Aquest article gira principalment entorn l’autonomia dins l’aula (un dels pilars que porta a terme Maria Montessori en la seva metodologia) i altres aspectes important sobre aquesta.

Primer de tot per contextualitzar dir que el mètode Montessori va ser elaborat per aquesta i que gràcies a la seva observació va detectar la necessitat de separar als infants dels adults, per tant, que els petits haurien d’independitzar-se dels grans. El seu mètode va arribar a moltes escoles de diversos països, fins i tot, es va aplicar al Montessori-Palau (Girona).

En quant a l’autonomia dins les aules propulsores d’aquesta autora, promovia una renovació tant dels materials com del desenvolupament portat a terme. L’aspecte més important de canvi va ser la combinació de la llibertat, sempre amb uns límits marcats per un ambient preparat, amb l’organització del treball. D’aquesta manera es donava a l’infant la llibertat de moviment i d’expressió, i d’aquesta manera es responia a les seves necessitats i es creava un ambient facilitador d’aprenentatge.



Resultat d'imatges de escola montessori



És molt important l’ambient i la preparació de l’aula, ja que gràcies a això l’infant podrà tenir independència per treballar i viure les seves pròpies experiències. Un ambient preparat ofereix oportunitats de desenvolupament que responen a les necessitats individuals de cada nen. A més, també és molt important aquest ambient preparat, ja que els infants es troben en un moment anomenat per Maria Montessori, “ment absorbent”, on els infants absorbeixen tot allò que els envolta. També, és important donar molta importància als materials utilitzats, ja que aquests són un enllaç entre realitat i abstracció.

Per últim, ens parla de la coherència entre família i escola, ja que en tot àmbit pedagògic és de vital importància la cooperació i coordinació entre ambdues. Per tant, el mètode de Montessori afavoreix aquesta a través de la resposta a totes les preguntes que les famílies es creen.

Interrogants

· Davant un mètode com aquest, quina és la estratègia del mestre alhora d’intervenir en una baralla o situació problemàtica?

· Si portar a terme una metodologia com la que proposa Maria Montessori és tan enriquidora i bona pels infants, perquè no es porta a terme en totes les escoles d’aquestes edats?

· Creus que aquest mètode de treball té a la llarga algun inconvenient?

Comentari personal

Crec que aquesta ha sigut una de les lectures que he trobat més amena de llegir, i que a la vegada m’ha semblat molt interessant. La gran Maria Montessori és molt reconeguda per tothom i gràcies a la seva pedagogia va poder canviar moltes escoles, millorant-les. Fa poc justament hem parlat d’ella en una altra assignatura, fins i tot, ens va sortir a l’examen.

Quan he començat a llegir la lectura m’he anat adonant que gairebé tot el que posava ja ho sabia, per treballar-ho abans. Però, tot i així, no m’ha resultat “pesat” llegir-la i m’ha semblat interessant algunes coses que explica la lectura que abans desconeixia.

A través de la posada en comú al seminari totes hem arribat a la conclusió que la metodologia que porten a termes escoles amb la corrent Montessori no només ensenyen als infants a jugar, sinó que molt més: els infants aprenen amb total llibertat d’experimentació, i gràcies a l’assaig-error, és com millor aprenen. A més, en aquestes situacions el paper de l’educador és principalment l’acompanyant del llarg camí que l’infant fa per arribar al seu desenvolupament integral.  

Per últim, amb aquesta lectura m’ha vingut al cap d’altres llegides anteriorment o explicades per les companyes on parlen dels projectes o treball per ambients. Crec que en ambdues lectures la gran similitud és la importància que donen a l’espai i sobretot, a què aquest estigui bé adequat pels petits i pel seu creixement personal.

Abans d’acabar volia posar l’enllaç d’una pàgina d’interès per si algú vol més informació sobre aquest tema i sobre com son les escoles on es treballa a través de la pedagogia de Maria Montessori. En aquesta pàgina parla de l’escola Montessori i trobem diferents punts d’interès per ampliar el nostre coneixement. Aquí os deixo l’enllaç: http://montessori.cat/escola-hospitalet-collblanc-torrassa-metode/

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada