LECTURA 7: Sánchez Rodríguez, S. i González Aragón, C. (2016) La assemblea de classe en educación infantil: un espacio para crecer como grupo
enllaç |
Paraules Clau:
Coneixement, mètode, assemblea, aula, estereotips, civisme, comunicació, educació, autonomia, moral, socialitzar, creativitat, infants, intercanvi, reflexió.
Resum:
Aquest article parla d'un mètode creat per l'autor, anomenat l'assemblea. Puix ens parla d'un mètode de treball on la principal eina és la interacció dels alumnes a través de la parla, és un entorn únic, receptiu i acollidor, on els nens i nenes poden expressar el que vulguin, les seves idees, pensaments, o trobar noves idees que no els hi havien passat pel cap.
Aquest mètode ha de deixar de banda els estereotips, és a dir, no s'ha de pensar que cap nen és més que altra, ni s'ha de pensar que per estar en un curs superior aportarà idees més interessants que un altre que estigui en un curs inferior.
El mestre o educador és l'encarregat d'aplicar aquest mètode tot utilitzant els seus coneixements, la seva ètica, la seva moral i el seu propi estil i model educatiu. L'aplicació d'aquest mètode fomenta el civisme i altres competències com la lingüista o la social.
Aquest model educatiu vol traslladar als alumnes l'autonomia moral i la capacitat de comunicar-se no només amb els mateixos infants, sinó també amb el professor, tutor i altres adults que es trobin en el seu voltant.
Preguntes a l'autor:
-Com dur a terme l'assemblea en l'etapa inicial en l'educació infantil?
Reflexió:
El terme assemblea és molt utilitzat per a qualsevol tipus d'activitat on s'utilitza la paraula com a medi de resolució de conflictes. Però tot sovint, és associada amb adults en lloc d'infants. Però, quina diferència substancial existeix entre ambdós tipus. Resulta senzill pensar que un infant no té la capacitat per a dur a terme aquest tipus d'activitat i, si és cert, no podria comprendre la totalitat dels temes adults, però si tindrà els seus propis neguits, les seves pròpies preguntes i una llarga llista d'elements que és possible que els adults no comprenguin. Per això mateix em sembla que la creació d'una assemblea per a infants és una manera molt eficient de donar-li veu i ajudar-lo comprendre tot allò que els envolta.
La comunicació dins d'aquesta assemblea no s'ha de limitar a què els alumnes parlin entre ells ni que el professor vagi fent preguntes i fent-los sentir incòmodes, ja que d'aquesta manera només s'aconseguirà que es trenqui aquesta màgia que s'està buscant.
Compartir idees i experiències amb els companys i professors també els ajudarà a socialitzar, a tenir nous amics o crear de nous, a veure que tots en aquella classe formen parts d'un grup i això els ajudarà a estrènyer lligams.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada