divendres, 19 de maig del 2017

Lectura IV: Lengua oral en aulas multiculturales y plurilingües en educación infantil

Resum / Idees clau:
L’aprenentatge de la llengua castellana y la llengua de l’escola, les relacions de convivència, la integració, i la igualtat d’oportunitats, són alguns dels aspectes que els professors i professores desenvolupen en la seva escola.

La realitat de les seves escoles: alumnat amb orígens lingüístics, culturals i socials diferents:
Els docents han de buscar eines, recursos i noves propostes per ajudar als infants nouvinguts que parlen llengües diferents a la que parlen a l’escola, per aconseguir una convivència i integració igualitària en oportunitats.

Les actituds lingüístiques de tots els agents educatius i les seves expectatives:
Abans de posar en pràctica mecanismes d’actuació a l’aula per aprendre la llengua oral, cal tenir en compte els propis estereotips i prejudicis que poden condicionar actituds negatives envers les diferents llengües, cultures, religions dels nens i nenes. Aquet condicionant pot influir en las expectatives dels docents cap a l’infant, i això pot bloquejar l’aprenentatge escolar.
S’ha de promoure l’ús de les diferents llengües a l’aula, perquè siguin visibles a l’aula en els contextos escolars a través de la literatura oral, i així fer créixer la identitat de cadascú d’ells/es i promoure la seva seguretat i autonomia.

La creació de contextos d’autonomia:
L’escola hauria de crear un clima de respecte i benestar, incloent a les famílies, perquè els infants puguin aprendre a compartir i comunicar-se.

Ensenyar llengua oral als nens i les nenes immigrants o a tots els nens i nenes?:
Consideracions a tenir amb compte en aules amb diversitat lingüística:
1.       Assegurar sempre la comunicació (gestos, contacte físic, mirada,...).
2.       Proporcionar diferents models comunicatius i contextos.
3.       Promoure varietat de situacions comunicatives.
4.       Crear oportunitats per escoltar i parlar.
5.        Realitzar diferents agrupacions dins l’aula.
6.       Aprendre el llenguatge de manera progressiva i constructivament.
7.       Rol del docent: proporcionar ajuda, motivar-los, etc.
8.       Aprendre la llengua oral de l’escola.
La llengua oral es relaciona amb la llengua escrita, per tan, l’hem de tenir present.

Estratègies a l’aula:
1.       Organització: espai, temps i agrupacions.
2.       Planificació.
3.       Las rutines.
4.       Participació de la comunitat educativa.
5.       La biblioteca de l’aula: per explicar contes i histories.
6.       Llibre de la vida: cada alumne tindrà el seu ple de fotografies o dibuixos.
7.       Els jocs.

Paraules clau:
·         Infància
·         Educació infantil lingüística
·         Llengua oral
·         Plurilingüisme
·         Multiculturalitat
·         Comunicació
·         Expressió 

Preguntes:
·         Com actuaries amb infants amb necessitats educatives especials?
·         Heu tingut problemes de comunicació amb alguna família immigrant que no parli la mateixa llengua?
·         Quin protocol o proposta d’adaptació a l’escola veuries més inclusiva i significativa per un infant nouvingut?

Reflexió:
Per entendre l’adaptació dels infants nouvinguts a l’escola, hauríem de posar-nos a la seva pell. Ser un alumne/a immigrant que no parla la mateixa llengua que els altres infants i no només arribar a una escola nova i no conèixer a ningú, sinó que, el seu context pot haver canviat radicalment. Per tant estem parlant de tot un procés d’adaptació, integració i obertura a la llengua, que caldrà tenir cura i trobar els mecanismes necessaris per ajudar-los.
La proposta d’aquesta escola està ben pensada perquè els infants se sentis acollits per els seus companys i mestres, i puguin compartir diferents propostes d’interacció i expressió multicultural. És a dir, trobaran altres infants que parlin la seva mateixa llengua materna, i això fomentarà la seva participació amb el grup i la seva progressió cap a l’aprenentatge de la llengua escolar.
El text ens mostra alguns dels casos d’alumnes que han tingut que adaptar-se a l’escola i aprendre la llengua. Aquests exemples, ens mostren quines eines han fet servir els docents per apropar-se a l’infant i ajudar-lo en aquest procés. Com per exemple, amb el cas d’un infant nouvingut que va tenir la sort de tenir un cosí a l’escola, i gràcies a la seva col·laboració van aconseguir apropar-se una mica més a l’infant. Així doncs, és important tenir-ho amb compte ja que en un futur com a educadores, ens trobarem en la mateixa situació i haurem de pensar estratègies perquè els infants construeixin els seus aprenentatges i es sentin feliços a l’escola.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada