Resum /
Idees clau:
L’aprenentatge de la llengua castellana y la
llengua de l’escola, les relacions de convivència, la integració, i la igualtat
d’oportunitats, són alguns dels aspectes que els professors i professores
desenvolupen en la seva escola.
La realitat de les seves escoles: alumnat amb orígens
lingüístics, culturals i socials diferents:
Els docents han de buscar eines, recursos i
noves propostes per ajudar als infants nouvinguts que parlen llengües diferents
a la que parlen a l’escola, per aconseguir una convivència i integració
igualitària en oportunitats.
Les actituds lingüístiques de tots els agents educatius i
les seves expectatives:
Abans de posar en pràctica mecanismes
d’actuació a l’aula per aprendre la llengua oral, cal tenir en compte els
propis estereotips i prejudicis que poden condicionar actituds negatives envers
les diferents llengües, cultures, religions dels nens i nenes. Aquet
condicionant pot influir en las expectatives dels docents cap a l’infant, i
això pot bloquejar l’aprenentatge escolar.
S’ha de promoure l’ús de les diferents
llengües a l’aula, perquè siguin visibles a l’aula en els contextos escolars a
través de la literatura oral, i així fer créixer la identitat de cadascú
d’ells/es i promoure la seva seguretat i autonomia.
La creació de contextos d’autonomia:
L’escola hauria de crear un clima de respecte
i benestar, incloent a les famílies, perquè els infants puguin aprendre a
compartir i comunicar-se.
Ensenyar llengua oral als nens i les nenes immigrants o a
tots els nens i nenes?:
Consideracions a tenir amb compte en aules amb
diversitat lingüística:
1.
Assegurar sempre la comunicació
(gestos, contacte físic, mirada,...).
2.
Proporcionar diferents models
comunicatius i contextos.
3.
Promoure varietat de situacions
comunicatives.
4.
Crear oportunitats per escoltar i
parlar.
5.
Realitzar diferents agrupacions dins l’aula.
6.
Aprendre el llenguatge de manera
progressiva i constructivament.
7.
Rol del docent: proporcionar
ajuda, motivar-los, etc.
8.
Aprendre la llengua oral de
l’escola.
La llengua oral es relaciona amb la llengua
escrita, per tan, l’hem de tenir present.
Estratègies a l’aula:
1.
Organització: espai, temps i
agrupacions.
2.
Planificació.
3.
Las rutines.
4.
Participació de la comunitat
educativa.
5.
La biblioteca de l’aula: per
explicar contes i histories.
6.
Llibre de la vida: cada alumne
tindrà el seu ple de fotografies o dibuixos.
7.
Els jocs.
Paraules
clau:
·
Infància
·
Educació infantil lingüística
·
Llengua oral
·
Plurilingüisme
·
Multiculturalitat
·
Comunicació
·
Expressió
Preguntes:
·
Com actuaries amb infants amb necessitats
educatives especials?
·
Heu tingut problemes de
comunicació amb alguna família immigrant que no parli la mateixa llengua?
·
Quin protocol o proposta
d’adaptació a l’escola veuries més inclusiva i significativa per un infant
nouvingut?
Reflexió:
Per entendre l’adaptació dels infants
nouvinguts a l’escola, hauríem de posar-nos a la seva pell. Ser un alumne/a
immigrant que no parla la mateixa llengua que els altres infants i no només
arribar a una escola nova i no conèixer a ningú, sinó que, el seu context pot
haver canviat radicalment. Per tant estem parlant de tot un procés d’adaptació,
integració i obertura a la llengua, que caldrà tenir cura i trobar els
mecanismes necessaris per ajudar-los.
La proposta d’aquesta escola està ben pensada
perquè els infants se sentis acollits per els seus companys i mestres, i puguin
compartir diferents propostes d’interacció i expressió multicultural. És a dir,
trobaran altres infants que parlin la seva mateixa llengua materna, i això
fomentarà la seva participació amb el grup i la seva progressió cap a l’aprenentatge
de la llengua escolar.
El text ens mostra alguns dels casos d’alumnes
que han tingut que adaptar-se a l’escola i aprendre la llengua. Aquests
exemples, ens mostren quines eines han fet servir els docents per apropar-se a
l’infant i ajudar-lo en aquest procés. Com per exemple, amb el cas d’un infant
nouvingut que va tenir la sort de tenir un cosí a l’escola, i gràcies a la seva
col·laboració van aconseguir apropar-se una mica més a l’infant. Així doncs, és
important tenir-ho amb compte ja que en un futur com a educadores, ens trobarem
en la mateixa situació i haurem de pensar estratègies perquè els infants
construeixin els seus aprenentatges i es sentin feliços a l’escola.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada