LECTURA EL DESENVOLUPAMENT DE L'AUTONOMIA I MONTESSORI - LAIA PÉREZ MONTAÑO
PARAULES CLAUS
Mètode Montessori, llibretat, parenentatges, infants, límits, ambient preparat i guia.
ARTICLE
Maria Montessori va
ser una doctora que, a partir del treball científic i la observació, va
conèixer com aprenien els infants i va observar que aquests, tenien la
necessitat d’independitzar-se de la persona adulta. El mètode que va
desenvolupar la doctora italiana a principis del S.XX ha estat aplicat a
130.000 escoles d’arreu del món; entre elles, el centre Montessori-Palau
(Girona).
En aquest centre des
de que va decidir implantar la metodologia Montessori fins a dia d’avui s’ha
establert una dinàmica de formació i millora continuada per poder garantir una
resposta a les necessitats dels infants. És per això que s’ha fet una
reestructuració de conceptes, de materials i de pràctiques educatives per
incloure aquesta nova perspectiva i proporcionar llibertat als infants dins
d’un ambient preparat i delimitat.
Per tal de que es
doni la llibertat exploratòria, i conseqüentment l’autonomia, és molt important
fomentar l’experiència d’interacció amb el món i no oferir ajuda innecessària.
Per fer-ho podem preparar l’ambient d’aula adequat a l’etapa de desenvolupament
i respondre, així, a les necessitats tenint en compte el període sensitiu en
què es troben. També és molt important que les agrupacions dels infants siguin
heterogènies, d’aquesta manera no hi haurà un clima competitiu, sinó de col·laboració: on cada infant aprendrà dels seus
companys i junts construiran el coneixement.
Finalment i fixant-nos
en el paper de la mestra, és fonamental que conegui les necessitats de cada
alumne per poder oferir-li un espai adequat a les seves necessitats; i que, a
banda sigui capaç d’establir els límits.
PREGUNTES AUTOR
- Quins desavantatges
creus que pot suposar aquesta metodologia? En cas que tot siguin aspectes
beneficiosos, per què creus que no s’aplica a més escoles?
- Creus que
utilitzant la metodologia Montessori els infants sempre tindran interès en
totes les àrees del saber? Què podem fer si a un infant, per exemple, no
s’interessa per la lectura?
- Què passa quan a
casa, els pares utilitzen una metodologia contrària a la de l’escola (en aquest
cas no potenciar l’autonomia ni el sentit crític)? Què poden fer-hi les
mestres?
REFLEXIÓ PERSONAL
No puc entendre com a dia d'avui seguim pensant que la metodologia de MAria Montessori sigui de les millors per aplicar en els centres educatius i encara hi ha molts que tenen una metodologia tradicionalista.
en relació a la meva erxperiencia com a estudiant o com a docent en pràctiques mai he pogut estar en un centre on es protes a terme una metodologia seguitn la de montessori. Crec que hagués estat molt beneficios per mi poder veure com es treballa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada