Resum:
En els darrers anys
s’ha incrementat el nombre d’alumnes amb orígens lingüístics, culturals i
socials molt diversos, concretament aquesta lectura fa referència a les escoles
d’Almeria. Aquesta lectura té la finalitat d’apropar-nos la realitat de les
escoles i fer propostes als docents perquè utilitzin la llengua com a eina
d’acollida.
Davant aquests
canvis, els mestres d’educació infantil han hagut de reflexionar i buscar
estratègies que els ajudin en la seva tasca diària, ja que ells i elles tenen
un paper important en la vida d’aquests infants perquè seran els encarregats de
socialitzar-los i introduir-los en la societat a partir de l’ensenyança de la
llengua del territori. A més, per millorar la convivència, la integració i
la igualtat d’oportunitats per evitar l’exclusió social, els docents han de
cercar propostes d’aula perquè millorin la competència lingüística:
treballar a partir de les rutines, una biblioteca d’aula, llegir textos
actuals, els jocs, el llibre de la vida... Aquests són alguns exemples d’estratègies
d’aula.
Encara avui hi ha
prejudicis i estereotips que condicionen unes actituds negatives cap a
determinades llengües. Per tant, s’ha de fer una revisió crítica per part de
tots (docents, famílies, nenes i nens) sobre les seves actituds cap a les
llengües en general perquè aquestes no estan justificades lingüísticament, sinó
que tenen un pes ideològic cap a les comunitats que les parlen.
Hem de fer un
esforç per entendre’ns i estar obert a aprendre noves llengües i valor
l’aprenentatge d’aquestes per les persones perquè com diria Ignasi Vila
l’aprenentatge de la convivència i l’aprenentatge de la llengua estan
relacionats. Per comunicar-se és necessari voler compartir, sentir
acceptació i respecte de l’altre, i que als altres els importo.
Per concloure, els
plantejaments que s’han de tenir en compte a les aules amb l’alumnat amb
diversitat lingüística que han d’aprendre la llengua del país d’acollida i la
llengua de l’escola, són entre d’altres: assegurar la comunicació, proporcionar
diferents models, el rol del docent molt divers...
Paraules claus:
- Comunicació
- Propostes
- Diversitat lingüístics
- Docents
- Acollir
Preguntes a l’autora:
- En el cas en què com a mestra et trobes amb una família immigrant que parla una llengua estrangera i no hi ha una predisposició seva en intentar integrar-se en la societat, quines pautes proposaries al docent?
- Existeix algun tipus de formació per als docents per tenir orientacions a l’hora d’acollir lingüísticament a un infant que parli una llegua diferent de la llengua de l’escola?
Comentari personal:
Aquesta lectura és
molt interessant perquè considero que tracta un tema molt actual en les
escoles, ja que cada vegada hi ha més infants immigrants a les escoles a causa
dels conflictes entre països que actualment n’hi ha.
Concretament, el
meu pare i la meva mare es varen veure afectats a l’hora d’escollir la meva
escola perquè a l’escola pública que ens tocava per proximitat hi havia molta
immigració i estava molt mal tractada per part dels docents, ja que el nivell
de l’escola era molt baix i no era per culpa dels infants, sinó dels mestres
per baixar el nivell de tota l’aula a causa dels nens i nenes immigrants.
Amb aquest exemple
vull dir que els professors som responsables d’acollir aquests infants, però
hem de buscar estratègies que ajudin als alumnes nouvinguts amb la llengua pròpia de l’escola i a la
vegada potenciïn a la resta d’alumnes. Encara que ara que estic estudiant
educació, m’adono no és tan fàcil aconseguir-ho com criticar-ho perquè has de
saber què fer en cada moment i saber quines activitats dus a terme perquè
s’adeqüin a tots els alumnes.
A més, considero
que la mestra ha d’implicar-se en aquest procés, però la família també ha de
posar de la seva part per aconseguir els objectius. En aquest cas, és important
que ens traiem els prejudicis que portem a sobre per què si no els llevem, serà
molt difícil aconseguir una bona convivència.
Per acabar, crec
que els mestres hem de tenir una actitud oberta a aprendre altres idiomes i
intentar adequar-nos a les necessitats lingüístiques dels nostres alumnes. He trobat una pàgina web molt interessant que pretén construir una educació que fomenti el respecte i la convivència entre les diferents cultures ENLLAÇ
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada