LOS PROYECTOS DE TRABAJO Y
EL APRENDER A APRENDER EN EDUCACIÓN INFANTIL – Leonor Carbonell, María Gómez del Moral
5 paraules Claus:
Educació infantil / Treball per projectes / Autonomia / Racons / Pensar
Síntesi:
Aquest text ens parla de com organitzar
el currículum a través de projecte de treball, sempre tenint en compte la
relació i la importància de l’espai, els objectius proposats i el temps
necessari, contextualitzant-nos en una pràctica real a l’escola pública
Pompeu Fabra, situada a Barcelona.
Per una banda, comentar l’apartat que fa referència a la presa de decisions
que duen a terme les mestre sobre la relació existent entre l’ensenyament i l’aprenentatge.
Sempre tenim com a punt de partida que els infants
són els protagonistes del seu propi aprenentatge i que el mestre té un
paper secundari, és a dir, la seva feina consisteix a ser una guia, un
acompanyant en el desenvolupament d’aquest procés a l’alumnat. Tot i això, és
importantíssim que aquest adult tingui un rol d’observador que li permeti estar
el més atent possible a cada infant individualment per aprofitar qualsevol
situació que pugui ajudar-lo a continuar elaborant el seu procés d’aprenentatge
propi. Aquests moments poden fer referència tant a moments quotidians del dia a
dia i als moments de temps més organitzat i preparat.

Per últim, destacar que l’escola vol
que el seu alumnat sigui autònom, que tingui llibertat alhora de pensar,
dir i fer, per crear així aprenentatges significatius respectant sempre i
essencialment els seus interessos.
Qüestions:
- Realment
engloba la totes les matèries aquesta tipologia de treball? Quina és la matèria
que creus que es treballa més i quina menys? Per què?
- Què
passaria si un grup d’infants vol treballar alguna temàtica concreta que
realment els interessa i no està dins de la previsió de temes que han de
tractar al llarg del curs? És possible que pugui passar això?
Reflexió personal:
Aquest text m’ha agradat molt i penso que ha estat fàcil de llegir, ja que
se m’ha presentat molt entretingut i interessant.
Ja portem moltes lectures al llarg del curs, i crec que aquest tipus d’article
concret ens ajuda molt i ens aporta molts beneficis, ja que el fet de veure la “teoria”
aplicada a la “pràctica” real, contextualitzada en una escola concreta i
explicant com s’ha desenvolupat allò que ens estan explicant, es molt bo per
fer-nos una idea del que realment està passant. Això és un fet que s’agraeix,
ja que (almenys jo) estic una mica cansada de llegir sempre lectures i articles
d’altres assignatures que ens presenten la teoria “molt bonica” però no ens
donen casos reals.
Tot i això, també crec que aquestes lectures més pràctiques necessiten una
posada en comú més concreta el moment que comentem amb la resta de companyes el
que hem llegit, degut a que és molt interessant debatre sobre les qüestions que
hem pensat fer-li a l’autor per fer-nos una idea de quines particularitats
tindria aquest mateix projecte contextualitzat en una escola totalment
diferent, on la realitat de l’alumnat tingui unes característiques concretes,
per ajudar-nos així a globalitzar una mica el que hem après mitjançant una
única experiència.
Gràcies a una altra assignatura que he cursat aquest any, tant les meves
companyes com jo hem pogut veure la pel·lícula que narra la vida de Maria
Montessori i que, per tant, ens deixa clar com és el seu mètode. Per aquest
motiu, considero que la temàtica que he vist a la lectura podria anar
relacionada amb Montessori i, doncs, recomenaria a tothom que li interessés
aquest fet que miri aquesta filmació, per conèixer així una altra realitat
sobre el treball per projectes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada