LOS PROYECTOS DE TRABAJO Y
EL APRENDER A APRENDER EN EDUCACIÓN INFANTIL – Leonor Carbonell, María Gómez del Moral
5 paraules Claus:
Educació infantil / Treball per projectes / Autonomia / Racons / Pensar
Síntesi:
Aquest text ens parla de com organitzar
el currículum a través de projecte de treball, sempre tenint en compte la
relació i la importància de l’espai, els objectius proposats i el temps
necessari, contextualitzant-nos en una pràctica real a l’escola pública
Pompeu Fabra, situada a Barcelona.
Per una banda, comentar l’apartat que fa referència a la presa de decisions
que duen a terme les mestre sobre la relació existent entre l’ensenyament i l’aprenentatge.
Sempre tenim com a punt de partida que els infants
són els protagonistes del seu propi aprenentatge i que el mestre té un
paper secundari, és a dir, la seva feina consisteix a ser una guia, un
acompanyant en el desenvolupament d’aquest procés a l’alumnat. Tot i això, és
importantíssim que aquest adult tingui un rol d’observador que li permeti estar
el més atent possible a cada infant individualment per aprofitar qualsevol
situació que pugui ajudar-lo a continuar elaborant el seu procés d’aprenentatge
propi. Aquests moments poden fer referència tant a moments quotidians del dia a
dia i als moments de temps més organitzat i preparat.
Per altra banda, pel que fa a la pròpia experiència que ens descriu sobre
aquest centre, dir que el treball per
projectes que elaboren conjuntament entre alumnes i docents és la temàtica
de “Les Tortugues”. En primer lloc, realitzen una pluja d’idees sobre allò que
li interessa treballar a cada infant, deixant aquest espai amb una total
llibertat perquè els infants puguin expressar-se sense restriccions i de la
manera més natural i oberta possible. Seguidament, fem un recull sobre els
coneixements previs que tenen d’aquest tema concret, guiant-nos sobretot en les
qüestions que han sorgit en l’anterior pluja d’idees. Un cop realitzat aquest
procés, posen en pràctica totes les activitats creades per desenvolupar l’aprenentatge
concret dels infants sobre les tortugues.
Per últim, destacar que l’escola vol
que el seu alumnat sigui autònom, que tingui llibertat alhora de pensar,
dir i fer, per crear així aprenentatges significatius respectant sempre i
essencialment els seus interessos.
Qüestions:
- Realment
engloba la totes les matèries aquesta tipologia de treball? Quina és la matèria
que creus que es treballa més i quina menys? Per què?
- Què
passaria si un grup d’infants vol treballar alguna temàtica concreta que
realment els interessa i no està dins de la previsió de temes que han de
tractar al llarg del curs? És possible que pugui passar això?
Reflexió personal:
Aquest text m’ha agradat molt i penso que ha estat fàcil de llegir, ja que
se m’ha presentat molt entretingut i interessant.
Ja portem moltes lectures al llarg del curs, i crec que aquest tipus d’article
concret ens ajuda molt i ens aporta molts beneficis, ja que el fet de veure la “teoria”
aplicada a la “pràctica” real, contextualitzada en una escola concreta i
explicant com s’ha desenvolupat allò que ens estan explicant, es molt bo per
fer-nos una idea del que realment està passant. Això és un fet que s’agraeix,
ja que (almenys jo) estic una mica cansada de llegir sempre lectures i articles
d’altres assignatures que ens presenten la teoria “molt bonica” però no ens
donen casos reals.
Tot i això, també crec que aquestes lectures més pràctiques necessiten una
posada en comú més concreta el moment que comentem amb la resta de companyes el
que hem llegit, degut a que és molt interessant debatre sobre les qüestions que
hem pensat fer-li a l’autor per fer-nos una idea de quines particularitats
tindria aquest mateix projecte contextualitzat en una escola totalment
diferent, on la realitat de l’alumnat tingui unes característiques concretes,
per ajudar-nos així a globalitzar una mica el que hem après mitjançant una
única experiència.
Gràcies a una altra assignatura que he cursat aquest any, tant les meves
companyes com jo hem pogut veure la pel·lícula que narra la vida de Maria
Montessori i que, per tant, ens deixa clar com és el seu mètode. Per aquest
motiu, considero que la temàtica que he vist a la lectura podria anar
relacionada amb Montessori i, doncs, recomenaria a tothom que li interessés
aquest fet que miri aquesta filmació, per conèixer així una altra realitat
sobre el treball per projectes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada