dijous, 18 de maig del 2017

Lectura Martín, Glòria; Badia, Montse i Coll, Bat


Imatge relacionada
Escena de la pel·lícula Maria Montessori. Enllaç


El desenvolupament de l’autonomia i Montessori
Paraules clau:
·         Llibertat  
·         Paper de l’educador
·         Observació
·         Autonomia
·         Ambient preparat
Resum:
En aquesta lectura es tracta principalment el tema de l’autonomia de l’infant. Primer ens explica que hi ha 130.000 escoles d’arreu del món que recorren al mètode Montessori com a metodologia diària. Més tard, se centra en l’escola Montessori-Palau (una escola de Girona). L’objectiu principal d’aquesta escola és portar a la pràctica els principis de la filosofia Montessori i modificar tot allò que els contradigués. Actualment, en aquest centre, s’ha establert una dinàmica de formació i millora continuada en relació a les metodologies Montessori per tot el professorat. Explica que un dels pilars de la metodologia d’aquesta gran mestra com va ser Montessori, es basa a proporcionar la llibertat als infants dins uns límits marcats per un ambient preparat, segons les etapes de desenvolupament infantil i amb el suport d’uns mestres o guies instruïts. La llibertat desenvolupa i porta a l’autonomia dels infants. La llibertat és un element fonamental que permet que l’infant segueixi el que li dicta el cor, i el dirigeix cap al seu desenvolupament i creixement personal, portant-lo cada vegada més a prop d’una independència i una autonomia completa.  El paper de l’educador també és clau per al desenvolupament d’aquesta tasca: l’educador ha de facilitar que l’infant aprengui per ell mateix.
L’observació és la base per conèixer profundament la nena o el nen i proposa no ensenyar a partir d’un currículum rígid, sinó que el currículum, ric i extens, ha de ser dominat a fons per l’ensenyament, qui l’ha d’adaptar a les necessitats específiques de cada criatura. La nostra observació és clau per proporcionar a l’infant una educació personalitzada, perquè només així serà un ésser únic.

Preguntes a l’autor:
¿Quines estratègies utilitzes per avaluar el mètode Montessori?
¿Què i quan avalues aquesta metodologia i aquestes maneres de fer?
¿Com intervé l’adult quan ens trobem amb alguna problemàtica?

Reflexió:
Realment és una lectura força interessant, ja que en altres assignatures hem vist la metodologia de Montessori, però nogensmenys m’ha ajudat i m’ha facilitat informació de la qual no disposava i m’ha aclarit millor els meus coneixements sobre aquesta teoria. Quant al rol de l’educador sembla, de bones a primeres, una tasca fàcil, però no és tan fàcil acompanyar i guiar a un infant quan portem tota la vida amb professors que ens han ensenyat un contingut i que han deixat de banda poder experimentar i desenvolupar el nostre propi sentit crític.

A continuació deixo un enllaç amb les 10 frases més maques i alhora interessants de Maria Montessori.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada