Paraules clau:
·
Llibertat
·
Paper
de l’educador
·
Observació
·
Autonomia
·
Ambient
preparat
Resum:
En aquesta lectura es tracta principalment el tema de l’autonomia
de l’infant. Primer ens explica que hi ha 130.000 escoles d’arreu del món que
recorren al mètode Montessori com a metodologia diària. Més tard, se centra en
l’escola Montessori-Palau (una escola de Girona). L’objectiu principal d’aquesta
escola és portar a la pràctica els principis de la filosofia Montessori i
modificar tot allò que els contradigués. Actualment, en aquest centre, s’ha
establert una dinàmica de formació i millora continuada en relació a les
metodologies Montessori per tot el professorat. Explica que un dels pilars de
la metodologia d’aquesta gran mestra com va ser Montessori, es basa a
proporcionar la llibertat als infants dins uns límits marcats per un ambient
preparat, segons les etapes de desenvolupament infantil i amb el suport d’uns
mestres o guies instruïts. La llibertat desenvolupa i porta a l’autonomia dels
infants. La llibertat és un element fonamental que permet que l’infant segueixi
el que li dicta el cor, i el dirigeix cap al seu desenvolupament i creixement
personal, portant-lo cada vegada més a prop d’una independència i una autonomia
completa. El paper de l’educador també
és clau per al desenvolupament d’aquesta tasca: l’educador ha de facilitar que
l’infant aprengui per ell mateix.
L’observació és la base per conèixer profundament la nena
o el nen i proposa no ensenyar a partir d’un currículum rígid, sinó que el
currículum, ric i extens, ha de ser dominat a fons per l’ensenyament, qui l’ha
d’adaptar a les necessitats específiques de cada criatura. La nostra observació
és clau per proporcionar a l’infant una educació personalitzada, perquè només
així serà un ésser únic.
Preguntes a l’autor:
¿Quines
estratègies utilitzes per avaluar el mètode Montessori?
¿Què
i quan avalues aquesta metodologia i aquestes maneres de fer?
¿Com
intervé l’adult quan ens trobem amb alguna problemàtica?
Reflexió:
Realment és una lectura força interessant, ja que en
altres assignatures hem vist la metodologia de Montessori, però nogensmenys m’ha
ajudat i m’ha facilitat informació de la qual no disposava i m’ha aclarit
millor els meus coneixements sobre aquesta teoria. Quant al rol de l’educador sembla,
de bones a primeres, una tasca fàcil, però no és tan fàcil acompanyar i guiar a
un infant quan portem tota la vida amb professors que ens han ensenyat un
contingut i que han deixat de banda poder experimentar i desenvolupar el nostre
propi sentit crític.
A continuació deixo un enllaç amb les 10 frases més
maques i alhora interessants de Maria Montessori.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada