Paraules clau
- Multiculturalitat- Actituds lingüístiques
- Llengua oral
Idees principals
L'article de "la llengua oral en aules
multiculturales y plurilingües en educación infantil" de Catalina Barragán
ens parla de la realitat de les escoles actualment. Aquesta ha canviat molt, ja
que ha incrementat la varietat d'orígens culturals, lingüístics i socials molt
diversos, on l'aprenentatge de la llengua de l'escola, la integració i la
convivència són punts principals a treballar a l'escola.
- Multiculturalitat: des de fa uns anys
estan arribant molts infants de diferents procedències fora del nostre país,
d'on la seva primera llengua no és el català ni el castellà i l'escola els ha
d'acollir. Per què aquests nens i nenes se sentin ben acollits hauríem de saber
la o les seves primeres llengües, buscar recursos i suport per poder-los
entendre mínimament i sobretot respectar el període de silenci pe que passen
fins que aprenen la llengua de l'escola. Aquests reptes com a mestres els hem
de tenir molt clar i intentar esforçar-nos per integrar aquests nens i nenes el
millor possible per evitar l'exclusió i facilitar la convivència i igualtat de
condicions.
- Actituds lingüístiques: s'ha de fer una
revisió crítica de les actituds cap a altes comunitats lingüístiques, ja que a
vegades aquests criteris obeeixen a ideologies. Aquest fet ens obliga a revisar
els prejudicis i estereotips que poden influir cap als infants amb expectatives
negatives.
- Llengua oral: els mestres plantegen
molt bé l'ensenyament i aprenentatge de la llengua oral, ja que és un aspecte
molt important en l'etapa d'educació infantil, però tot el que es pugui
organitzar per ensenyar aquesta llengua vincular de l'escola als infants
nouvinguts, també ens servirà per als infants amb la llengua nativa catalana.
Per tant, s'han
d'establir unes condicions i unes estratègies a l'aula perquè tots els infants,
tant els nouvinguts com els natius aprenguin de la mateixa manera la llengua
oral vincular de l'escola.
Preguntes
- Realment com a
mestres tenim l'ajuda per comunicar-nos amb la família d'un infant i pares que
només parlen la seva llengua pròpia del país de procedència?- Creus que hi ha les mateixes condicions a l'escola perquè aprengui un infant natiu i un nouvingut?
Reflexió
Abans de
començar a comentar la lectura en petit grup, ha sortit el tema de la classe
anterior que ens vam fer en danès, ja que la nostra lectura parlava d'uns
infants nouvinguts que s'integraven a l'escola i ens explicaven com
els acollien. Crec que ho vam poder relacionar perquè vam sentir en primera
persona, què se sent a l'estar en una classe on la mestra et parla en un idioma
que no entens, com en la sessió anterior. També vam poder veure com, no només
es necessita l'idioma per entendre'ns entre nosaltres, sinó que en un context, una
la situació, una la comunicació no verbal i altres components també ens podem
entendre.
Nosaltres,
com a alumnes catalanes, vam poder entendre a una mestra que ens parlava en
danès. Per tant, vam reflexionar sobre que,, si aconseguíem situar el
llenguatge verbal en un context, amb una intenció clara, acompanyat amb el
llenguatge no verbal, permet integra a l'infant en el context de l'escola, podrem fer qualsevol activitat que proposem sense la necessitat que
aquest infant o infants entenguin cada una de les paraules que diu la mestra/e
o companys/es.
A més, en referència a aquest fet, vam comentar que era molt
important l'actitud de la mestra, ja que ha de suspendre
els judicis dels infants, sense tenir en compte d’on vinguin ni quina cultura
tinguin. El docent ha de ser humil, aprendre de les
altres persones i buscar estratègies per poder-les aplicar en contextos
generals. I sobretot, és molt important fer-los sentir valorats i interessar-nos
per aprendre d'ell i de la seva cultura.
Per últim,
recordava haver vist un documental de TV3 que es diu "Alumnes "el
món a l'aula" on alumnes opinen sobre els nens i nenes nouvinguts i, nens
i nenes nouvingudes que opinen sobre com es van sentint a l'arribar a la
nova escola.
http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/programa/Alumnes-El-mon-a-laula/video/4021690/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada