dimarts, 16 de maig del 2017

Lengua oral en aulas multiculturales y plurilingües en educación infantil


Paraules clau
- Multiculturalitat
- Actituds lingüístiques
- Llengua oral

Idees principals
L'article de "la llengua oral en aules multiculturales y plurilingües en educación infantil" de Catalina Barragán ens parla de la realitat de les escoles actualment. Aquesta ha canviat molt, ja que ha incrementat la varietat d'orígens culturals, lingüístics i socials molt diversos, on l'aprenentatge de la llengua de l'escola, la integració i la convivència són punts principals a treballar a l'escola.

- Multiculturalitat: des de fa uns anys estan arribant molts infants de diferents procedències fora del nostre país, d'on la seva primera llengua no és el català ni el castellà i l'escola els ha d'acollir. Per què aquests nens i nenes se sentin ben acollits hauríem de saber la o les seves primeres llengües, buscar recursos i suport per poder-los entendre mínimament i sobretot respectar el període de silenci pe que passen fins que aprenen la llengua de l'escola. Aquests reptes com a mestres els hem de tenir molt clar i intentar esforçar-nos per integrar aquests nens i nenes el millor possible per evitar l'exclusió i facilitar la convivència i igualtat de condicions.Resultat d'imatges de multiculturalitat

- Actituds lingüístiques: s'ha de fer una revisió crítica de les actituds cap a altes comunitats lingüístiques, ja que a vegades aquests criteris obeeixen a ideologies. Aquest fet ens obliga a revisar els prejudicis i estereotips que poden influir cap als infants amb expectatives negatives.

- Llengua oral: els mestres plantegen molt bé l'ensenyament i aprenentatge de la llengua oral, ja que és un aspecte molt important en l'etapa d'educació infantil, però tot el que es pugui organitzar per ensenyar aquesta llengua vincular de l'escola als infants nouvinguts, també ens servirà per als infants amb la llengua nativa catalana.
Per tant, s'han d'establir unes condicions i unes estratègies a l'aula perquè tots els infants, tant els nouvinguts com els natius aprenguin de la mateixa manera la llengua oral vincular de l'escola.

Preguntes
- Realment com a mestres tenim l'ajuda per comunicar-nos amb la família d'un infant i pares que només parlen la seva llengua pròpia del país de procedència?
- Creus que hi ha les mateixes condicions a l'escola perquè aprengui un infant natiu i un nouvingut?

Reflexió

Abans de començar a comentar la lectura en petit grup, ha sortit el tema de la classe anterior que ens vam fer en danès, ja que la nostra lectura parlava d'uns infants nouvinguts que s'integraven a l'escola i ens explicaven com els acollien. Crec que ho vam poder relacionar perquè vam sentir en primera persona, què se sent a l'estar en una classe on la mestra et parla en un idioma que no entens, com en la sessió anterior. També vam poder veure com, no només es necessita l'idioma per entendre'ns entre nosaltres, sinó que en un context, una la situació, una la comunicació no verbal i altres components també ens podem entendre.

Nosaltres, com a alumnes catalanes, vam poder entendre a una mestra que ens parlava en danès. Per tant, vam reflexionar sobre que,, si aconseguíem situar el llenguatge verbal en un context, amb una intenció clara, acompanyat amb el llenguatge no verbal, permet integra a l'infant en el context de l'escola,  podrem fer qualsevol activitat que proposem sense la necessitat que aquest infant o infants entenguin cada una de les paraules que diu la mestra/e o companys/es.

A més, en referència a aquest fet, vam comentar que era molt important l'actitud de la mestra, ja que ha de suspendre els judicis dels infants, sense tenir en compte d’on vinguin ni quina cultura tinguin. El docent ha de ser humil, aprendre de les altres persones i buscar estratègies per poder-les aplicar en contextos generals. I sobretot, és molt important fer-los sentir valorats i interessar-nos per aprendre d'ell i de la seva cultura.
Per últim, recordava haver vist un documental de TV3 que es diu "Alumnes "el món a l'aula" on alumnes opinen sobre els nens i nenes nouvinguts i, nens i nenes nouvingudes que opinen sobre com es van sentint a l'arribar a la nova escola.



http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/programa/Alumnes-El-mon-a-laula/video/4021690/


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada