dimecres, 17 de maig del 2017

Lectura IX: INFÀNCIA ESTRANGERA I CONEIXEMENT DE LA LLENGUA DE L’ESCOLA

SÍNTESI
El sistema educatiu a Catalunya està organitzat de forma bilingüe i els programes d’immersió lingüística han estat l’eina fonamental per fer possible l’aprenentatge de la llengua catalana.  
L’èxit de la immersió ve donat per dos aspectes: una pràctica educativa que promogui que la institució escolar tingui sentit per a l’alumnat i una pràctica educativa que promogui permanentment la negociació dels significats implicats en el que es diu i es fa a l’aula. El fet que l’escola tingui sentit per a l’alumnat és decisiu per a la seva inserció i sobretot perquè siguin efectives les activitats d’ensenyament i aprenentatge que s’hi realitzen (Coll, 1988). És important l’existència d’actituds positives des de la família envers el programa i que el professorat dels programes d’immersió lingüística sigui bilingüe (català-castellà). Els aspectes afectius implicats en aquesta relació bilingüe també resulten decisius per a l’aprenentatge de la llengua de l’escola.
L’aparició de la interllengua comporta importants graus d’interiorització de la nova llengua, i la seva modificació progressiva indica els avenços de l’alumnat en el domini de la llengua de l’escola.
La pràctica educativa ha d’optimitzar els recursos materials i humans que existeixen a l’escola, a fi de fer possible una pràctica més individualitzada basada en el treball en petits grups i en la tasca cooperativa entre el mateix alumnat. Aquesta manera de treballar implica la possibilitat de generar ajudes mútues entre iguals que ajuden tots els nens i nenes a progressar lingüísticament.

PARAULES CLAU
Interllengua, recursos, immersió lingüística, bilingüisme, pràctica educativa.

PREGUNTES A L’AUTOR
Considero que la comunicació amb la família també és essencial, per tant, com et comunicaries amb una família de llengua estrangera?

REFLEXIÓ PERSONAL
Qualsevol llengua a l’escola és essencial; és el mecanisme base d’ensenyament i aprenentatge, com també ho és el respecte. El respecte per totes les llengües: les conegudes i les desconegudes, les parlades i les no parlades. Al llarg de la nostra vida professional, a les escoles ens trobarem amb una àmplia varietat de llengües, i per aprendre una nova llengua, primer de tot, s’ha de respectar. L’estima per totes les llengües per igual afavoreix la comprensió d’aquesta.


Com afirmen els autors I. Vila i C. Siqués, adquirir una llengua comporta diferents requeriments: desenvolupament cognitiu, qualitat de les relacions interpersonals, etc., però també temps. Com qualsevol nou aprenentatge, s’ha de tenir paciència: paciència com a docent i com aprenent. Avui dia, les llengües obren moltes portes al nostre futur, i com a futures professionals no hauríem de tancar portes a cap infant ni família pel seu idioma. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada