SÍNTESI
El sistema
educatiu a Catalunya està organitzat de forma bilingüe i els programes d’immersió lingüística han estat l’eina
fonamental per fer possible l’aprenentatge de la llengua catalana.
L’èxit de la immersió ve donat per dos aspectes: una
pràctica educativa que promogui que la institució escolar tingui sentit per a
l’alumnat i una pràctica educativa que promogui permanentment la negociació dels
significats implicats en el que es diu i es fa a l’aula. El fet que l’escola
tingui sentit per a l’alumnat és decisiu per a la seva inserció i sobretot
perquè siguin efectives les activitats d’ensenyament i aprenentatge que s’hi
realitzen (Coll, 1988). És important l’existència
d’actituds positives des de la família
envers el programa i que el professorat dels programes d’immersió lingüística
sigui bilingüe (català-castellà). Els aspectes afectius implicats en aquesta
relació bilingüe també resulten decisius per a l’aprenentatge de la llengua de
l’escola.
L’aparició de la interllengua
comporta importants graus d’interiorització de la nova llengua, i la seva
modificació progressiva indica els avenços de l’alumnat en el domini de la
llengua de l’escola.
La pràctica educativa ha d’optimitzar els recursos materials i humans que existeixen a l’escola,
a fi de fer possible una pràctica més individualitzada basada en el treball en
petits grups i en la tasca cooperativa entre el mateix alumnat. Aquesta manera
de treballar implica la possibilitat de generar ajudes mútues entre iguals que
ajuden tots els nens i nenes a progressar lingüísticament.
PARAULES CLAU
Interllengua, recursos, immersió lingüística, bilingüisme,
pràctica educativa.
PREGUNTES A L’AUTOR
Considero que la comunicació amb la família també és
essencial, per tant, com et comunicaries amb una família de llengua estrangera?
REFLEXIÓ PERSONAL
Qualsevol llengua a l’escola és essencial; és
el mecanisme base d’ensenyament i aprenentatge, com també ho és el respecte. El
respecte per totes les llengües: les conegudes i les desconegudes, les parlades
i les no parlades. Al llarg de la nostra vida professional, a les escoles ens
trobarem amb una àmplia varietat de llengües, i per aprendre una nova llengua,
primer de tot, s’ha de respectar. L’estima per totes les llengües per igual
afavoreix la comprensió d’aquesta.
Com afirmen els autors I. Vila i C. Siqués,
adquirir una llengua comporta diferents requeriments: desenvolupament cognitiu,
qualitat de les relacions interpersonals, etc., però també temps. Com qualsevol
nou aprenentatge, s’ha de tenir paciència: paciència com a docent i com
aprenent. Avui dia, les llengües obren moltes portes al nostre futur, i com a
futures professionals no hauríem de tancar portes a cap infant ni família pel
seu idioma.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada