Paraules clau:
- Pensament
- Diàleg
- Projectes
- Racons
- Tallers
Resum:
En Educació Infantil hem d’organitzar
el currículum de manera que s’aconsegueixi desenvolupar una de les
competències més rellevant: aprendre a aprendre.
Per tant, hem de buscar escoles que
potenciïn el pensament dels
alumnes mitjançant espais adients, originar un diàleg constructiu i tenint en
compte una bona organització del treball per part dels adults.
Per aconseguir que es creï aprenentatge s’hauria de treballar per crear situacions, tan col·lectives com
individuals, què donessin com a fruit un aprenentatge formal i
significatiu. Així doncs, aquestes situacions es poden crear mitjançant tres
situacions que convé destacar: projectes, racons i tallers.
En primer lloc, els projectes són
les situacions de treball on els infants construeixen
coneixements nous partint de la base en la qual es troben.
En segon lloc, trobem els racons.
Aquests espais permeten el
desenvolupament integral de l’infant. No obstant això, potencien aspectes
més concrets com ara: l’autonomia de l’infant; una millor organització del
treball; permet la relació i comunicació entre adult-infant i entre el grup d’iguals;
i per últim, la fonamentació d’aprenentatges que ja han estat assolits amb
anterioritat.
En tercer i últim lloc, trobem els tallers. Aquestes són activitats que reforcen aquells continguts
disciplinaris que no s’abasteixen amb el projecte.
Per acabar, cal dir que aquests espais educatius són essencials pel
desenvolupament integral de l’infant i tots aquests aspectes s’haurien de
potenciar amb la pràctica quotidiana, és a dir, dia a dia.
Dues preguntes per l'autor:
1.
Com
portar el treball per projectes a la primària?
2.
Es
poden treballar totes les matèries únicament amb els projectes de treball? O
posaries algun reforç en alguna materia?
COMENTARI PERSONAL
Personalment, crec que l’organització del treball és molt important i més
en educació infantil, ja que indirectament repercuteix en els aprenentatges
potencials que els alumnes puguin arribar a assolir en un mateix curs.
Per tant, penso que pels infants no és tan important els coneixements que
es verbalitzen i que molts d’ells interioritzen, sinó la forma en com es
transmeten aquests coneixements els quals queden fixats a les seves ments i
generen aquest aprenentatge significatiu.
Personalment, relaciono
els temes tractats en aquest article amb els que ja es van treballar a la
lectura 4: José Manuel Roás Triviño. (2000). Experiencia
de trabajo a partir de centros de interés. Pautas transferibles a otros
contextos educativos. Aula de Innovación Educativa. Revista Aula de
Innovación Educativa p.93-94. Estableixo
aquesta relació, ja que en aquest article es parla sobre els centres d’interès
i en aquest article de Carbonell, de forma indirecta també tracta aquest
aspecte, fent-nos veure la importància dels temes d’interès dels infants i com
treure’n profit d’aquests.
Per
últim, recomano un vídeo que podeu veure on-line titulat: Una altra escola (33 minuts), on podreu veure diferents escoles del
territori català amb metodologies innovadores i que organitzen el seu currículum
a través del treball per projectes.
FONT:http://www.pead.faced.ufrgs.br/sites/publico/eixo7/didatica/unidade2/propostas_de_trabalho_integrado/unidade2_3.html
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada