divendres, 28 d’abril del 2017

Carbonell, L. i Gómez, M. (1993): "Los proyectos de trabajo y el aprender a aprender en educación infantil"



Paraules clau:
- Pensament
- Diàleg
- Projectes
- Racons
- Tallers

Resum:

En Educació Infantil hem d’organitzar el currículum de manera que s’aconsegueixi desenvolupar una de les competències més rellevant: aprendre a aprendre.

Per tant, hem de buscar escoles que potenciïn el pensament dels alumnes mitjançant espais adients, originar un diàleg constructiu i tenint en compte una bona organització del treball per part dels adults.

Per aconseguir que es creï aprenentatge s’hauria de treballar per crear situacions, tan col·lectives com individuals, què donessin com a fruit un aprenentatge formal i significatiu. Així doncs, aquestes situacions es poden crear mitjançant tres situacions que convé destacar: projectes, racons i tallers.

En primer lloc, els projectes són les situacions de treball on els infants construeixen coneixements nous partint de la base en la qual es troben.

En segon lloc, trobem els racons. Aquests espais permeten el desenvolupament integral de l’infant. No obstant això, potencien aspectes més concrets com ara: l’autonomia de l’infant; una millor organització del treball; permet la relació i comunicació entre adult-infant i entre el grup d’iguals; i per últim, la fonamentació d’aprenentatges que ja han estat assolits amb anterioritat.

En tercer i últim lloc, trobem els tallers. Aquestes són activitats que reforcen aquells continguts disciplinaris que no s’abasteixen amb el projecte.

Per acabar, cal dir que aquests espais educatius són essencials pel desenvolupament integral de l’infant i tots aquests aspectes s’haurien de potenciar amb la pràctica quotidiana, és a dir, dia a dia.


Dues preguntes per l'autor:
1.       Com portar el treball per projectes a la primària?
2.       Es poden treballar totes les matèries únicament amb els projectes de treball? O posaries algun reforç en alguna materia?


COMENTARI PERSONAL

Personalment, crec que l’organització del treball és molt important i més en educació infantil, ja que indirectament repercuteix en els aprenentatges potencials que els alumnes puguin arribar a assolir en un mateix curs.

Per tant, penso que pels infants no és tan important els coneixements que es verbalitzen i que molts d’ells interioritzen, sinó la forma en com es transmeten aquests coneixements els quals queden fixats a les seves ments i generen aquest aprenentatge significatiu.

Personalment, relaciono els temes tractats en aquest article amb els que ja es van treballar a la lectura 4: José Manuel Roás Triviño. (2000). Experiencia de trabajo a partir de centros de interés. Pautas transferibles a otros contextos educativos. Aula de Innovación Educativa. Revista Aula de Innovación Educativa p.93-94. Estableixo aquesta relació, ja que en aquest article es parla sobre els centres d’interès i en aquest article de Carbonell, de forma indirecta també tracta aquest aspecte, fent-nos veure la importància dels temes d’interès dels infants i com treure’n profit d’aquests.

Per últim, recomano un vídeo que podeu veure on-line titulat: Una altra escola (33 minuts), on podreu veure diferents escoles del territori català amb metodologies innovadores i que organitzen el seu currículum a través del treball per projectes.









Aquí us deixo l’enllaç: http://www.tv3.cat/30minuts/reportatges/1995/Una-altra-escola



FONT:http://www.pead.faced.ufrgs.br/sites/publico/eixo7/didatica/unidade2/propostas_de_trabalho_integrado/unidade2_3.html

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada