Resum i idees claus:
Segons Freinet, l'assemblea consisteix en una reunió setmanal dirigida a analitzar tot allò que succeeix a l'escola, debatre els problemes i plantejar noves maneres de fer. Per aquest autor, l'assemblea és un espai dirigit a promoure l'educació cívica i moral, exigint una participació per part dels infants que els permet viure una experiència d'organització democràtica on assumeixen les responsabilitats dels seus errors i dels seus encerts. A més, l'assemblea és un espai viu, amb una funcionalitat real en l'àmbit escolar.
Actualment, es veu l'assemblea com aquells moments en què tothom es reuneix en un espai determinat per tal de posar en comú diverses qüestions. Però per als docents, la introducció de l'assemblea a educació infantil és un doble repte. D'una banda, han d'intentar no banalitzar la seva funció com espai per desenvolupar la competència social i cívica dels infants. D'altra banda, han de saber gestionar la comunicació en el grup incentivant a la millora de la competència lingüística dels alumnes.
Amb l'assemblea, els infants desenvolupin autonomia moral. També, treballen les regles bàsiques de comunicació, com per exemple respectar el torn de paraula. De 0 a 3 anys, l'assemblea és relativament poc productiva i hi ha més intervenció per part del docent. En canvi, de 3 a 6 anys, és molt més productiva i la funció del docent és purament de guia (reformula qüestions, atorga torns de paraula, etc.). A més, l'alta participació dels infants en l'elaboració de les normes de l'aula fa que les acatin millor, ja que tenen l'oportunitat de crear-les i debatir-les (component metacognitiu).
Paraules clau: assemblea, interacció, competència lingüística, competència
social i cívica
Preguntes:
- Si els infants no tenen el llenguatge adquirit, o ho està en petit grau, com es pot desenvolupar l’assemblea?
- Cal evitar la rutina, però fent l’assemblea diària, com evites que sigui rutinària?
Reflexió personal:
Aquesta lectura m'ha recordat a quan jo cursava sisè de primària. En aquest curs, i gràcies als monitors de menjador, vam adoptar la "rutina" de realitzar una assemblea setmanal, per tal de decidir les activitats que volíem fer en el temps lliure de menjador i comentar i debatre els possibles problemes de la setmana anterior.
L'assemblea em sembla una estratègia perfecta per tal de potenciar l'autonomia dels infants, ja que ells mateixos són els que decideixen els aspectes que els afecten, de manera consensuada i democràtica.
També crec que és molt important que els docents tinguin unes bones competències lingüístiques, és a dir, un bon nivell del llenguatge (tan parlat com no-verbal) perquè és la figura model dels infants que, sobretot en aquesta etapa, estan en ple procés d'adquisició del llenguatge.
Aquesta lectura m'ha recordat a la lectura de la setmana anterior, "L'art de conversar: escoltar, parlar i compartir a la rotllana" on les competències lingüístiques i desenvolupar el llenguatge i animar-se a utilitzar-lo és un aspecte molt important.
L'assemblea em sembla una estratègia perfecta per tal de potenciar l'autonomia dels infants, ja que ells mateixos són els que decideixen els aspectes que els afecten, de manera consensuada i democràtica.
També crec que és molt important que els docents tinguin unes bones competències lingüístiques, és a dir, un bon nivell del llenguatge (tan parlat com no-verbal) perquè és la figura model dels infants que, sobretot en aquesta etapa, estan en ple procés d'adquisició del llenguatge.
Aquesta lectura m'ha recordat a la lectura de la setmana anterior, "L'art de conversar: escoltar, parlar i compartir a la rotllana" on les competències lingüístiques i desenvolupar el llenguatge i animar-se a utilitzar-lo és un aspecte molt important.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada