diumenge, 23 d’abril del 2017

EL LLENGUATGE COM A MITJÀ DE CONSTRUCCIÓ SOCIAL DEL CONEIXEMENT EN EDUCACIÓ INFANTIL

IDEES CLAU:

1.       El llenguatge sorgeix de la interacció, i és un mitjà de construcció social del coneixement.
2.       L’aula és un context d’aprenentatge. 
3.    Cal que els infants escullin els temes que volen investigar per tal d’adquirir aprenentatges que els resultin significatius i funcionals.

PARAULES CLAU:

Comunicació, pràctica reflexiva, treball per projectes, aprenentatges significatius, context escolar.

RESUM:

El text parla d’un projecte orientat a l’elaboració de textos expositius en un grup classe d’infants de 5 anys.

Les autores es centren en la importància de la interacció entre infants a l’hora de construir coneixements compartits, de manera que el diàleg i la comunicació esdevenen un factor clau a desenvolupar a les aules d’educació infantil, orientat a la formació d’infants crítics envers el món que els envolta.

Per tant, docents i alumnes s’han de plantejar reptes comuns, per tal de construir aprenentatges significatius que puguin ser aplicats a altres contextos fora de l’escolar. Aquesta presa de decisions fomenta un augment de l’autonomia dels infants, del seu interès, i de la seva motivació envers el seu procés de desenvolupament i aprenentatge.
Pel que fa als/les docents, són els/les encarregats/des de crear un clima a l’aula basat en el respecte, la convivència, la lliure experimentació i el diàleg.

Partint d’aquesta idea, les autores del text plantegen que el treball per projectes és un bon recurs a l’hora de desenvolupar aquesta autonomia dels infants i les seves habilitats comunicatives, i es centren en detallar les fases d’aquest tipus de treball.
Generalment, aquestes fases responen als processos següents: accés al coneixement, planificació, producció i revisió dels textos elaborats. Així doncs, en primer lloc, s’escull el tema i es fa una contextualització del projecte; seguidament, s’elaboren les qüestions que volem descobrir amb el projecte i es recerca la informació desitjada per, finalment, revisar el text i detallar què hem après.

Per concloure, en la lectura proposada s’ha pogut veure la importància del treball cooperatiu entre infants , així com la importància de l’elaboració conjunta de textos, ja que permet que tant infants com docents reflexionin entorn les pràctiques que duen a terme per millorar i fer camí cap a noves i millors experiències educatives.
                                 Resultat d'imatges de debats a l'aula


PREGUNTES A LES AUTORES:

1.    Com es pot moderar el debat a l’aula per tal que tots els infants hi participin i cap alumne/a es quedi al marge de l’activitat?
2.    Quins criteris empra el/la docent a l’hora de determinar si un tema d’investigació proposat pels infants és adequat o no en relació a la seva franja d’edat?


OPINIÓ PERSONAL:

En relació al text llegit i comentat, cal dir que era llarg i dens en algunes de les seves parts, fet que en dificultava la lectura. No obstant, era entenedor i interessant.

Durant la reflexió conjunta que hem dut a terme al seminari amb la resta de companyes que havien llegit la mateixa lectura, hem pogut extreure algunes idees compartides en relació al text, les quals comento a continuació.
D’una banda, hem parlat de la importància del clima que creem a l’aula i de la manera com ens dirigim als infants, ja que en totes les ocasions hem de procurar fer-los sentir escoltats.
A més, també hem pogut veure que el treball per projectes és especialment interessant a l’hora de fomentar l’autonomia dels infants i la interdisciplinarietat entre diferents assignatures, ja que afavoreix que els infants pensin i investiguin aspectes diversos per tal de poder respondre les preguntes, formulades pels/les docents, pel seu compte.

D’altra banda, també hem comentat la importància de la lectura compartida, concepte que va molt més enllà del fet de llegir junts en veu alta, ja que implica, a més, una sèrie de reflexions, hipòtesis i anticipacions en relació al text que s’està llegint i, alhora, comentant.

Finalment, adjunto un enllaç que pot resultar interessant, ja que es tracta d’un blog que fa referència a l’autor Aidan Chambers, autor que es centra en la manera com formar bons lectors, especialment en edats primerenques. Veure més informació AQUÍ.



Imatge: font

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada