Conceptes clau
Assemblea, interacció a l’aula, comunicació lingüística i competència oral, autonomia, estereotips.
Idees clau
- L'assemblea com a eina de treball en gran grup a l’educació infantil
- Importància del paper del mestre dins l’assembles
- Evitar que els estereotips i prejudicis siguin presents dins l’assemblea i, per tant l’aula.
Resum
Aquest article de Susana Sánchez Rodríguez i Carmen González Aragón parla de les assemblees com a eina de treball a les aules d’educació infantil. La idea principal del text és la importància del paper del mestre en els moments d'assemblea i com aquests ens poden ajudar a treballar la llengua oral a l’educació infantil. Per fer-ho és essencial que les mestres siguin capaces de respondre a les necessitats dels infants i dur a terme una escolta activa en tot moment.
Al text s’explica la importància de la relació entre l’infant i l’adult a l’educació infantil, ja que aquesta és el motor de l’activitat en aquesta etapa. Però tot i això el treball en gran grup en aquesta etapa pot ser difícil, per això les autores ens presenten l’assemblea de classe com a espai on aprendre a parlar, comunicar-se i construir de manera col·lectiva. Per tal de treballar a l’assemblea és fonamental deixar de banda els estereotips vinculats amb les capacitats i habilitats dels infants per tal d’evitar crear-nos expectatives.
Amb l’assemblea com a eina de treball en gran grup a l’aula podem treballar el desenvolupament de la competència lingüística, ja que aquest serà un espai de debat obert a tots els infants i a més la mestra ofereix un model comunicatiu per als infants, ja que aquests encara estan desenvolupant la seva competència lingüística. Però a més de treballar la llengua oral l’assemblea també serveix per a desenvolupar la competència social i cívica dels infants perquè es treballen valors com el respecte, la cooperació, la igualtat, la solidaritat, la col·laboració a més de les regles socials. Per últim també cal destacar que amb l’assemblea es potencia la individualitat dels infants, l’autonomia moral i el desenvolupament de la personalitat.
Preguntes a l’autor
- Com podem treballar l’assemblea a l’aula i que no es converteixi en una rutina més de la que els infants s’acaben cansant?
- Com funciona l’assemblea a les primeres etapes de l’educació infantil, quan els nens encara no dominen la llengua oral? Es pot treballar en assemblea en aquestes edats primerenques?
Reflexió
D'una banda m'ha agradat molt la lectura perquè dóna un nou enfocament al que tradicionalment coneixem com la rotllana i em sembla una eina molt útil tant per a la resolució de conflictes a l'aula com per a treballar la llengua oral. Però d'altra banda crec que les assemblees i les rotllanes poden donar peu a què alguns infants puguin tenir més protagonisme que d'altres i en comptes de ser una eina que fomenta la inclusió i la igualtat entre alumnes (que podria ser-ho) acaba provocant tot el contrari. I sóc conscient que probablement els autors d'aquest article diguin que tot depèn del tractament que fa la mestra d'aquests recursos, però igualment crec que és molt difícil, ja que no podem dir a cap alumne que no intervingui més i a d'altres obligar-los a parlar. Però deixant aquestes consideracions al marge i pensant que tot surti de manera utòpica, crec que es pot donar el cas que les assemblees es converteixin en una rutina i els infants perdin l'interès o bé que sempre s'acabin parlant dels mateixos temes.
Tot i això crec que és un recurs del qual disposem els mestres i que si l'utilitzem de manera adequada, pot beneficiar molt el funcionament de les aules.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada