dilluns, 24 d’abril del 2017

Lectura 7 (III): Lectura compartida i estratègies de comprensió lectora en educació infantil - Natàlia Martínez Ortega

Lectura 7: Lectura compartida i estratègies de comprensió lectora en educació infantil – Maria Teresa Llamazares Prieto; Maria Dolores Alonso-Cortés Fradejas


5 paraules clau:
-          Lectura compartida
-          Interacció
-          Comprensió
-          Correcció d’errors
-          Moments de lectura

Resum 300 paraules (amb les 3 idees clau):
Per una banda ens diu que l’alfabetització no es fa únicament a l’aula, sinó que també a les famílies, al carrer i a altres contextos no escolars. Dins de les pràctiques d’alfabetització emergent, una de les més beneficioses ha sigut la lectura compartida. En l’àmbit familiar s’anomena lectura a la falda i han demostrat que és molt beneficiosa pel desenvolupament cognitiu i lingüístic, igual que la dedicació a llegir amb els fills/es i/o explicar històries incrementa el vocabulari dels preescolars. Pel que fa el bon desenvolupament de la lectura compartida s’ha vist que es necessari que es faci en grups petits, que sigui el mateix text, instrucció del vocabulari... Amb aquests tipus de lectures, el lector pot veure i corregir en els aspectes que falla, fer preguntes de comprensió lectora, etc., això sí, amb l’ajuda del docent. Dins d’aquesta lectura, es troba el modelatge (verbalització i exteriorització del pensament del docent), “andamiaje” (recolzament del docent a l’alumen per ajudar a realitzar la tasca i anar retirant-se gradualment) i, finalment, la introspecció (el mateix que el modelatge, però per part de l’alumne i reflexionen sobre els passos que han fet). Es tracta, en resum, de proporcionar als aprenents algunes de les condicions que es consideren garantia de la instrucció efectiva d’estratègies. Temps i esforç dedicat a la mecànica i als processos de lectura.
Per altra banda, trien un text amb el que treballar, en aquest cas “el tonto del mi pueblo” i es va dur a terme a una classe d’infantil (de 4 a 7 anys) d’una escola publica urbana. Es va elaborar un llibre gran (amb il·lustracions i lletres grans), d’aquesta manera tots es fixen, veuen i reaccionen davant les paraules, expressions o imatges que facilita la docent.
Hi ha un moment abans de la lectura (propòsits, coneixements previs, hipòtesis, etc.), durant la lectura (comprovar la comprensió, fer prediccions parcials...) i, finalment, la discussió.

2 preguntes per l’autora:
-          Aquest tipus de lectures compartides podria ser profitós, també, per a nens i nenes d’edats més superiors?
-           Aquest tipus d'activitats no es feien fa molts anys. Creieu que hagués canviat la manera d'aprendre en aquells anys (fa 40 anys, per exemple)?

Valoració personal:
M’ha semblat un text molt interessant i mai havia llegit alguna cosa semblant. Tot el que explica la lectura són coses que possiblement ja sabem (no tothom, clarament), però, o bé mai hi pensem o no hi posem nom. Amb això no vull dir que jo sàpiga de tot el que ens explicava el text, sinó que com he viscut amb aquest tipus de dinàmiques lectores, sé perquè i com ho fan. Jo recordo algunes escenes a les classes de primària i inclús a l’ESO (entre 2n o 3r de primària i a 1r d’ESO), on llegíem a les classes davant de tothom, cadascú al seu lloc, la mestra al seu, i cadascú llegia una part. Quan a la docent li semblava que ja havies llegit suficient, passava a un altre, i pobre de tu que estiguessis distret i no sabessis per quina pagina anàvem.  
Tornant a la lectura, el que més m’ha agradat és que posessin exemples pràctics i, especialment, una cosa que han provat i fet en una escola amb els infants. És molt interessant i enriquidor.
No se m’acut fer una comparació amb una altra lectura perquè no la relaciono amb cap, únicament amb l’anterior que vaig llegir, ja que també parlava i feia molt èmfasi en la interacció, en aquest cas entre docent i alumnes perquè d’això tracta la lectura conjunta. En l’anterior ens deia que el diàleg és el punt de trobada entre la persona adulta i l’infant i com la vida quotidiana tenia un paper fonamental en el procés d’aprenentatge del llenguatge. A més, posar atenció a les nostres actuacions, però també a les nostres emocions i la dels infants.
Tal i com diu al resum, les lectures compartides tenen molts avantatges pels infants i poden veure on fallen, corregir els seus errors, veure els dels altres, fer comprensions lectores, etc., amb l’ajuda del docent, però aquest amb un paper de guia.

És un molt bon text per aportar-nos idees pel nostre futur a l’hora d’ensenyar la lectura i l’escriptura, ja que podem extreure observacions i aplicar o no els aprenentatges.

Enllaç:
En aquest enllaç trobareu una activitat per a infants que es fa a la plaça del poble pel dia de Sant Jordi (Castelldefels) que diu el següent: Tarda blanca a la biblioteca amb música en directe, teatre, dansa, contes i tallers per a tothom. Vine a celebrar amb nosaltres el cinquè aniversari de la Biblioteca i la festa del llibre i la cultura!! Amb la presència de l’Agrupació de Cultura Popular, l’Escola Municipal de dansa, Performing Arts, Escola de Música Melomaniaks, El Kasal de Joves, les Polseres Candelas, l’hora del conte a la plaça.... i molt més!!!
Com la lectura tracta de la lectura compartida, he triat aquest enllaç perquè fan una hora del conte a la plaça. Dins del link trobareu tota la informació.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada