PARAULES CLAU
Grups interactius, aprenentatge dialògic, voluntariat.
RESUM
Una escola al País Basc ha implementat als dos cursos d’infants de cinc
anys una nova metodologia, a través de la qual es formen grups interactius d’aprenentatge
dialògic.
Es tracta de que es creïn diferents grups dins una mateixa aula, en els
quals els infants duguin a terme diverses activitats per les quals tots els
grups hauran de passar. D’aquesta manera, cada nen i nena aprendrà un ampli
ventall de coneixements que haurà adquirit compartint experiències amb la resta
de companys. Així doncs, aquesta experimentació transformada en vivència
obtindrà un sentit dins el cap de l’infant i aquests aprenentatges s’acomodaran
al seu cervell.
Les mares que ho desitgin, tenen a la seva disposició unes xerrades
informatives sobre aquest mètode d’aprenentatge. I, si hi estan interessades,
poden intervenir a l’aula, ajudant a l’execució de la tasca, sempre i quan
rebin una formació prèvia.
PREGUNTES A L’AUTOR
- Si aquest mètode és tan eficaç, per què no s’implementa a la resta de
cursos, sobretot amb infants d’Educació Primària?
- Com es podria fer una adaptació d’aquesta activitat a infants amb
necessitats educatives específiques?
- Per què només participen al voluntariat les mares? Si és per manca de
temps o interès dels pares, com es podria facilitar aquesta participació
masculina?
COMENTARI PERSONAL
Els grups interactius són una proposta bastant interessant. Era la primera
vegada que n’havia sentit a parlar, tot i que ja vaig veure alguna qüestió
similar en un treball per projectes durant les pràctiques de l’any passat a
sisè de primària.
Crec que és una bona manera de respondre a les necessitats de cada infant,
d’aprendre sobre temes molt diversos gairebé alhora i amb una pràctica
enriquidora. Compartint experiències, dialogant amb els companys, molt sovint
és com millor s’aprèn. És fantàstic que l’escola d’avui dia es plantegi mètodes
d’ensenyament-aprenentatge d’aquest tipus. L’infant pren un paper molt
important, perquè no és només un aprenent, sinó que també és mestre dels seus
iguals. Aquest fet pot ajudar a solucionar problemes d’autoestima i a donar
seguretat al nen o nena, que també veurà la seva imatge reforçada per la
confiança en les seves capacitats.
En resum, trobo que és una iniciativa fantàstica i que moltes altres
escoles l’haurien de provar (dic provar, perquè potser no és un mètode que
encaixi amb totes les realitats).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada