dijous, 27 d’abril del 2017

Lectura (7) IV: La asamblea de clase en educación infantil: un espacio para crecer como grupo

Sánchez-Rodríguez, S. y González-Aragón, C. (2016) La asamblea de clase en educación infantil: un espacio para crecer como grupo. Revista Iberoamericana de Educación, 71, 133-50


1.Tres idees claus que destacaríeu del text

1.Importància dels mestres a l’assemblea: si el docent té una adequada gestió dins de l’assemblea, els infants podran arribar a ser ciutadans autònoms. Per una altra banda, gràcies al coneixement professional, l’afectivitat i l’ètica, els mestres ofereixen un entorn formatiu que afavoreix el desenvolupament infantil. És per aquest motiu que han de saber escoltar i reaccionar als ritmes i les necessitats dels nens i nenes. A més, el repte dels docents tracta de no banalitzar la seva funció com espai pel desenvolupament de la competència social i cívica als infants i, també, gestionar l’especificitat de la comunicació en el grup. Per tant, el docent ofereix un model comunicatiu als infants, els quals la seva competència lingüística està en desenvolupament. Així doncs, l’acompanyament dels adults és essencial en aquesta activitat.

2.L’assemblea és molt rellevant pel desenvolupament de totes les competències: la realització d’aquesta activitat a classe suposa pels infants una oportunitat de desenvolupar a temps la seva competència en comunicació lingüística i la seva competència social i cívica. A més, gràcies a l’assemblea es pot desenvolupar l’autonomia moral, que és un procés d’educació social que ensenya a l’individu a col·laborar amb els altres i a respectar les regles socials, així com afavorir el desenvolupament de la personalitat i de la consciència de solidaritat.

3.També és un bon moment per negociar les normes i resoldre conflictes a l’aula: a través de l’assemblea es promouen debats on els infants es poden expressar i pronunciar les seves opinions per establir les regles. A més, és un bon moment per discutir sobres el seu incompliment. Així doncs, és un procés que servirà de base perquè sigui més fàcil acceptar les normes i posar-les en pràctica.



2.Paraules claus del text:
Interacció a l'aula, assemblea, competència social i cívica, comunicació lingüística i autonomia.

3.Dues preguntes que formularíeu a l'autor o autora del text sobre aspectes que consdereu que requeririen més explicació.

-Com no podem creure en la rutina quan estem fent una cosa cada dia?

-Si els infants del primer cicle d'infantil encara no tenen adquirit el llenguatge, com es podrà desenvolupar i dinamitzar l'assemblea?

Comentari personal:

Personalment l'activitat de l'assemblea que proposa la lectura m'ha semblat molt interessant i m'agradaria poder-la aplicar en un futur a una aula. Tot i això, m'ha sobtat el fet de poder portar a terme una assemblea amb nens de 0-6 anys, ja que se'm fa difícil imaginar com es pot realitzar amb infants que encara no tenen adquirit i/o estan en desenvolupament del llenguatge. Així doncs, m'agradaria poder assistir a una aula d'infantil per poder veure el funcionament. 

Per altra banda, m'ha agradat el fet de donar tanta importància als mestres, ja que no és una activitat gens fàcil, i per tant necessita molta constància i dedicació per part dels docents. A més, el fet que els infants puguin expressar les seves opinions i emocions de forma autònoma, i que entre tots puguin negociar les normes, des del meu punt de vista és un dels factors més importants, perquè crec que les normes d'aula no s'han d'imposar sinó que les hem de poder conscienciar amb tot el grup. D'aquesta manera les intentaran complir el màxim, ja que les hauran proposat ells i per tant entendran el seu significat. 

Per acabar, m'agradaria destacar que no és una tasca gens fàcil, sobretot per part dels docents. Així doncs, adjunto un enllaç d'un article de la revista Guix d'Infantil, per tal d'ampliar aquest tema de l’assemblea.


Finalment, en relació a les altres lectures hem pogut trobar una certa vinculació, ja que a totes apareix la interacció entre el grup d'iguals per tal de construir el coneixement.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada