Sánchez-Rodríguez, S. y González-Aragón, C. (2016)
La asamblea de clase en educación infantil: un espacio para crecer como grupo.
Revista Iberoamericana de Educación, 71, 133-50
1.Tres idees claus que destacaríeu del text
1.Importància dels mestres a l’assemblea: si el docent té
una adequada gestió dins de l’assemblea, els infants podran arribar a ser
ciutadans autònoms. Per una altra banda, gràcies al coneixement professional,
l’afectivitat i l’ètica, els mestres ofereixen un entorn formatiu que afavoreix
el desenvolupament infantil. És per aquest motiu que han de saber escoltar i
reaccionar als ritmes i les necessitats dels nens i nenes. A més, el repte dels
docents tracta de no banalitzar la seva funció com espai pel desenvolupament de
la competència social i cívica als infants i, també, gestionar l’especificitat
de la comunicació en el grup. Per tant, el docent ofereix un model comunicatiu
als infants, els quals la seva competència lingüística està en desenvolupament.
Així doncs, l’acompanyament dels adults és essencial en aquesta activitat.
2.L’assemblea és molt rellevant pel desenvolupament de totes les
competències: la realització d’aquesta activitat a classe suposa pels
infants una oportunitat de desenvolupar a temps la seva competència en
comunicació lingüística i la seva competència social i cívica. A més, gràcies a
l’assemblea es pot desenvolupar l’autonomia moral, que és un procés d’educació
social que ensenya a l’individu a col·laborar amb els altres i a respectar les
regles socials, així com afavorir el desenvolupament de la personalitat i de la
consciència de solidaritat.
3.També és un bon moment per negociar les normes i resoldre
conflictes a l’aula: a través de l’assemblea es promouen debats on els
infants es poden expressar i pronunciar les seves opinions per establir les
regles. A més, és un bon moment per discutir sobres el seu incompliment. Així
doncs, és un procés que servirà de base perquè sigui més fàcil acceptar les
normes i posar-les en pràctica.
2.Paraules claus del text:
Interacció a l'aula, assemblea, competència social i cívica, comunicació lingüística i autonomia.
3.Dues preguntes que formularíeu a l'autor o autora del text sobre aspectes que consdereu que requeririen més explicació.
-Com no podem creure en la rutina quan estem fent una cosa cada dia?
-Si els infants del primer cicle d'infantil encara no tenen adquirit el llenguatge, com es podrà desenvolupar i dinamitzar l'assemblea?
Interacció a l'aula, assemblea, competència social i cívica, comunicació lingüística i autonomia.
3.Dues preguntes que formularíeu a l'autor o autora del text sobre aspectes que consdereu que requeririen més explicació.
-Com no podem creure en la rutina quan estem fent una cosa cada dia?
-Si els infants del primer cicle d'infantil encara no tenen adquirit el llenguatge, com es podrà desenvolupar i dinamitzar l'assemblea?
Comentari personal:
Personalment l'activitat de l'assemblea que proposa
la lectura m'ha semblat molt interessant i m'agradaria poder-la aplicar en un
futur a una aula. Tot i això, m'ha sobtat el fet de poder portar a terme una
assemblea amb nens de 0-6 anys, ja que se'm fa difícil imaginar com es pot realitzar amb infants que
encara no tenen adquirit i/o estan en desenvolupament del llenguatge. Així doncs, m'agradaria poder assistir a una
aula d'infantil per poder veure el funcionament.
Per altra banda, m'ha agradat
el fet de donar tanta importància als mestres, ja que no és una activitat gens
fàcil, i per tant necessita molta constància i dedicació per part dels docents. A més, el fet que els infants puguin expressar les seves opinions i
emocions de forma autònoma, i que entre tots puguin negociar les normes,
des del meu punt de vista és un dels factors més importants, perquè crec que les
normes d'aula no s'han d'imposar sinó que les hem de poder conscienciar amb tot
el grup. D'aquesta manera les intentaran complir el màxim, ja que les hauran
proposat ells i per tant entendran el seu significat.
Per acabar, m'agradaria
destacar que no és una tasca gens fàcil, sobretot per part dels docents. Així
doncs, adjunto un enllaç d'un article de la revista Guix d'Infantil, per tal d'ampliar aquest
tema de l’assemblea.
Finalment, en relació a les altres lectures hem pogut trobar una certa vinculació, ja que a totes apareix la interacció entre el grup d'iguals per tal de construir el coneixement.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada