dijous, 27 d’abril del 2017

Lectura VII: LECTURA COMPARTIDA Y ESTRATEGIAS DE COMPRENSIÓN LECTORA EN EDUCACIÓN INFANTIL

SÍNTESI
Avui dia, la lectura de contes és una pràctica habitual a les aules d'Educació Infantil.

La lectura exposa que l’alfabetització emergent és necessària perquè els infants es comencin a introduir en el món de la lectura i escriptura; la qual no únicament es dóna en l’àmbit escolar, sinó que també està present en els diferents contextos i entorns educatius dels infants. Una de les pràctiques d’alfabetització emergents més beneficiosa és la lectura compartida o lectura de falda, la qual té beneficis com: l’adquisició de vocabulari, la complexitat en el llenguatge oral, les construccions narratives, la sensibilitat fonològica i la consciència ortogràfica, així doncs, el desenvolupament del llenguatge. 

La lectura compartida és molt important en aquesta etapa d'infantil, tant a l'aula com a casa. Amb aquesta lectura dialògica els més petits adquireixen experiència i habilitats per fomentar la base de la capacitat de comprensió lectora.

El paper del docent en aquest procés és molt important. Serà l’encarregat de proporcionar les eines adequades als alumnes, per tal que siguin capaços d’arribar a ser lectors actius. Cada alumne és únic i l’adult haurà d’atendre a les seves necessitats i interessos particulars.

PARAULES CLAU
Alfabetització emergent, lectura compartida, comprensió lectora, lectors actius

PREGUNTES A L’AUTOR
Creus que els mestres haurien de rebre una formació especial en aquest àmbit de la lectura?
 Quins és el grau d’implicació per part de les famílies i quins hauria de ser?

REFLEXIÓ PERSONAL
Tot i que aquest article ofereix molt exemples pràctics de com hauria de ser la lectura d’un llibre, ha estat una mica feixuc; molt llarg i repetitiu. Tot i això, agraeixo poder saber una mica més sobre el món de la lectura, però des del punt de vista d’un professional, i no d’un lector.

Certament, si dono un cop de vista al meu passat com a lectora, he de confessar que mai he estat una apassionada d’aquest món. Des de ben petita sempre he relacionat la lectura com quelcom obligatori: a cada curs i durant l’estiu havia de llegir un munt de llibres que venien imposats pels meus professors i la gran majoria no despertaven gens d’interès en mi, simplement llegia paraules que formaven frases i que aquestes mateixes explicaven una història buida per mi. Tot i això, guardo un bon record d’aquelles lectures que sí que em van entusiasmar i, fins i tot, passats uns anys les he tornat a rellegir algun cop. A mesura que han anat passat els anys, he sabut quin és el gènere literari que m’agrada, he pogut escollir jo què és el que volia llegir i el que no, i he aconseguit fer de la lectura una activitat plaent i agradable, com diu Paniagua (2013).

A continuació us deixo un breu documental (20 min.) on l'escola Prat de la Manta de L'Hospitalet de Llobregat presenta una experiència de lectura compartida en una aula de P5. Es tracta d'una classe col·lectiva de lectura on mestres i alumnes s'enfronten conjuntament a la tasca de llegir un text visible per a tots.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada