Martín, G. i
altres (2013) El desenvolupament de l’autonomia i Montessori, Guix d’infantil, 73, 11-14
1.
Tres idees claus que destacaríeu del text
-El paper del mestre per a Maria Montessori és
molt important. En primer lloc, els mestres han d’establir una dinàmica de
formació i de millora continuada, per tal d’oferir una educació que respongui a
les necessitats actuals i futures dels infants. En segon lloc, el paper del
mestre ha de ser conèixer les característiques i necessitats dels infants. A més, ha d’establir
límits clars i que vagin d’acord amb cada etapa, per tal que l’infant desenvolupi
l’autoconeixement. Així doncs, el paper de la persona adulta en un ambient
Montessori és el de facilitar que l’infant aprengui per ell mateix.
-La segona idea clau d’aquesta lectura són els
principis metodològics que segueix Montessori. Primerament, és proporcionar llibertat
als infants dins uns límits marcats. És a dir, s’ha de donar llibertat de
moviment, d’experimentació i d’expressió, per tal de respondre les necessitats
dels nens i nenes. A més, s’ha de preparar un ambient a l’aula de forma que s’adapti
a l’etapa de creixement dels infants, oferint oportunitats de desenvolupament
que permetin respondre a les necessitats cognitives, afectives i motrius. Una
altra característica d’aquest mètode és que s’hi agrupen infants de diferents
edats a l’aula, per tal que aprenguin els uns dels altres en un ambient no
competitiu per viure en societat en un futur.
-La importància de l’observació. Amb el mètode Montessori s’utilitza l’observació per comprendre el desenvolupament de l’ésser
humà, ja que és la base per conèixer profundament a l’infant. Així doncs, l’observació
és clau per proporcionar als nens i nenes una educació personalitzada a partir
d’un currículum ric i extens.
2.
Paraules claus del text
Llibertat, mètode Montessori, ment absorbent, observació, ambient
preparat.
3. Dues preguntes que formularíeu a l’autor o
autora del text sobre aspectes que considereu que requeririen més explicació
1- L'ambient ha d'estar en un constant canvi per garantir les necessitats i els interessos dels infants?
2- Com es té en compte els infants amb necessitats educatives especials?
4.
Comentari personal
La lectura ha estat molt interessant, i és un text molt clar i fàcil de llegir. M'ha agradat molt, i podria dir que és una de les millors lectures que hem llegit fins aquest moment en aquesta assignatura. A més, fa referència a un màster que hi ha a Vic que és força interessant.
Fa uns dies, vam tenir l'examen de Teories i Pràctiques Contemporànies, i va sortir una pregunta sobre Maria Montessori. Hagués estat molt bé poder llegir aquesta lectura abans de fer-lo. Explica molt bé les idees principals d'aquest mètode. Tot i això, no m'ha aportat informació nova, ja que havíem treballat aquest tema amb profunditat.
Fa uns dies, vam tenir l'examen de Teories i Pràctiques Contemporànies, i va sortir una pregunta sobre Maria Montessori. Hagués estat molt bé poder llegir aquesta lectura abans de fer-lo. Explica molt bé les idees principals d'aquest mètode. Tot i això, no m'ha aportat informació nova, ja que havíem treballat aquest tema amb profunditat.
Per acabar, el punt en comú que he trobat amb les altres dues lectures és: l'espai. És un element molt important per desenvolupar les activitats planificades. A més a més, com bé diu la lectura dos, l'espai és un element que pot potenciar el coneixement de l'infant. Així doncs, s'ha de tenir molta cura de la seva organització i també del seu manteniment. Finalment, l'espai sempre ha de respondre a les necessitats i els interessos dels infants. Vull destacar, que a part d'aquest punt en comú, sempre trobarem la comunicació o interacció. És a dir, en aquest cas l'espai és el punt concret que uneix les tres lectures, però darrere d'aquests temes més específics sempre està la comunicació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada