dilluns, 24 d’abril del 2017

Lectura 7 (II): La asamblea de clase en educación infantil: un espacio para crecer como grupo

Sánchez-Rodríguez, S. y González-Aragón, C. (2016) La asamblea de clase en educación infantil: un espacio para crecer como grupo. Revista Iberoamericana de Educación, 71, 133-50


Paraules clau 


Assemblea
Competència comunicativa lingüística
Competència social i cívica
Socialització
Interacció a l’aula
 Moral autònoma
Participació

Resultat d'imatges de asamblea



Resum + idees clau 

Aquesta lectura es centra en la llengua oral en l'educació infantil i, concretament, en l'assemblea de classe. 

L'assemblea de classe és un espai on es desenvolupa de forma interrelacionada la competència social i cívica i la competència comunicativa lingüística. 

La considerem com una reunió d’activitat social, que genera comunicació compartida (conversa), en la qual es reflexiona sobre l’experiència dels infants, tant l’escolar com la de la vida quotidiana. Per tant, l'assemblea es refereix a aquells moments que el grup s'ha reunit en un espai destinat a posar en comú diferents qüestions. 

La funció principal de l’assemblea és trobar l’equilibri en la interacció adult-infant i el grup d’iguals, creant, així, una acció educativa significativa. D’aquesta manera, oferim un context ric que permet als més petits poder experimentar el món que els envolta.

Per tant, aquest tipus d'agrupament social provoca que hi hagi interacció i aquesta desencadena el desenvolupament d'actituds i conductes prosocials. Aquest fet fa que els infants actuïn de forma voluntària per ajudar, compartir, consolar o protegir els altres. Això forma part de la construcció personal futura dels més petits, fomentant la creació de ciutadans crítics i creatius. 

                                                     Resultat d'imatges de interacción

El desenvolupament d’aquestes actituds i conductes fomenten la moral autònoma, en la qual es potencien les relacions basades en el respecte i la cooperació. Per això, dins l'assemblea les regles estan establertes per acord mutu, treballant, d'aquesta manera, l'empatia i evitar l‘egocentrisme. Així doncs, l’infant marcarà els seus límits on comencen els seus drets.


La participació dels nens i nenes en activitat significativa compartida amb adults o iguals més capaços permet a les criatures anar adquirint, de forma progressiva, diferents coneixements i habilitats que a mitjà i llarg termini els dotaran de la capacitat d'actuar de forma autònoma en societat.

Per últim, cal destacar la figura del docent dins l’assemblea. Cal dir que el/la mestre/a ha d’oferir-se com un model comunicatiu mentre dinamitza el grup. Així doncs, ha de mostrar-se amb una escolta activa per deixar que els infants s’expressin, però també ha de controlar les seves accions i opinions per evitar jutjar.



                                                                  Preguntes a les autores 
                                                          Resultat d'imatges de preguntas

- Per què creus que a educació infantil i a primària l'assemblea s'hauria de dur diferent?
- L'assemblea la realitzeu tots els dies. Com aconsegueixes que no sigui rutinària?
- Si hi ha algun infant a qui li costa participar quines estratègies fas servir per animar-lo a fer-ho?

Reflexió personal 

Quant a la lectura, he de dir que és una lectura força completa i que m'ha agradat. El tema de l'assemblea és molt interessant, ja que dóna oportunitat per expressar-se a tots els infants de la classe i aquests van millorant, mica en mica, el seu llenguatge oral. Penso que és un bon espai per tractar conflictes de classe, preocupacions, sentiments, emocions...

M'ha agradat la diferència que s'estableix entre l'educació infantil i primària, ja que crec que hem de tenir quants més coneixements millor sobre les dues etapes. És veritat, però, que amb el grup hem coincidit que l'explicació comparativa és massa extensa.

Aquesta lectura es pot relacionar, tal i com ens ha dit Fontich, amb la de la rotllana (Lectura 6 (II): Sogas, M.T. L'art de conversar, escoltar, parlar i compartir a la rotllana, Guix d'infantil, 69, 18-21), que explicitava que dins l’aula, l’organització facilitadora per a conversar és la rotllana, ja que és una organització social en la qual es facilita la interacció amb el grup d’iguals i el mestre o la mestra com a modelador/a de la interacció.

              Resultat d'imatges de rotllana                   Resultat d'imatges de aseamblea infantil




He trobat aquest PDF, que crec que és molt complet. Com a important i nou hi ha les competències bàsiques que es desenvolupen a l'assemblea. 

http://www.anpebadajoz.es/autodidacta/autodidacta_archivos/numero_5_archivos/17_m_f_r_rodriguez.pdf 

Com que a la lectura no es contempla cap imatge, he decidit buscar documentació sobre l'assemblea a educació infantil. He trobat un vídeo, en el qual apareixen varies escenes que corresponen a l'assemblea. El mestre o la mestra fa de mediadora de l'aprenentatge i va fent preguntes per tal que els i les alumnes esdevinguin persones creatives i reflexives. 

http://pedagogia06anys.blogspot.com.es/2009/03/lassemblea-en-un-aula-dinfantil.html




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada